2026-05-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vilka felaktigheter?

Hade TRs Mauser den funktionen menar Du?
Jon Aaron Brays felaktikheter?
Jag har redan nämnt ett antal, som du mycket väl vet.

Mauser?
Det finns Take down versioner av Mauser.

Gängad version
https://guns-spendal.si/en/orozje-po-meri/repetirke/take-down-mauser-repetirka/
Gängad version hembygge
https://www.doublegunshop.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=433509

Plug in version
https://hausmann-co-guns.com/en/take-down-m98/

Halft gängad/plug in version?
https://www.facebook.com/groups/NitroExpressGroup/posts/1336832533714865/

Gängad och en plug in version av mauser typ
https://sportingclassicsdaily.com/take-down/

Mauser Magnum plug in, med två olika pipor.
https://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/rifles---european-sporting/mauser-take-down-ritterbusch-hartmann---weiss-theo-jung-rifle.cfm?gun_id=102429949

Olika mauserliknande varianter, den översta en plug in version av Dakota Traveler takedown rifle
https://www.riflemagazine.com/in-search-of-foolproof-takedowns

Angående fladdrandet av t-tröjan och gömmande av en Mauser 98.
https://larrycjohnson.substack.com/p/debunking-a-false-claim-about-the
Citat:
Debunking A False Claim About the Shot that Killed Charlie Kirk
Bilder på när Charlie Kirk blir träffad av kulan.
Citat:
This is the moment the shockwave and the bullet hit him. It is the compressed air from the shockwave that moves the t-shirt upwards, as you can see from the lettering.
Citat:
The next image shows the t-shirt still moving upwards and Charlie’s head continuing to move down-and-to-the-left.
Citat:
This image also disproves the claim made by some that the wound to Charlie’s throat was an exit wound. If it had been an exit wound, you would see a spray of blood moving away from Charlie in line with such a bullet.
Citat:
In the next photo, you can see the start of the flow of blood from the entrance wound and, if you look closely at the left arm, the start of a muscular/neurological reaction to the bullet, which is striking on or near the cervical spinal cord.
Citat:
In this final frame, the blood rushing from the shattered carotid artery is akin to a flash flood and Charlie’s body continues to move to the left.

Och längst ner en video
Citat:
I also want to show you a video that demonstrates that it is not difficult to hide a Mauser rifle with a scope in you pants leg and move around. The man in the video places the rifle in his right pant leg and then proceeds to walk, including walking uphill to simulate climbing stairs.
Mausern är inte så synlig dessa. OBS, eventuell takedown funktion används inte i videon.
Citera
2026-05-04, 19:15
Medlem
Citat:
Det var TRs "grandaddys" gevär innan han skänkte det till sin sonson. Finns inga uppgifter på att det skulle ha de egenskaper du tycks föreslå.

Hur långt är geväret efter "lyftet"?

Varför skruvade TR i så fall ihop det igen innan han gömde det under några buskar längs flyktvägen?

Nej, personen i videon kan omöjligt ha ett monterat Mauser 98 i ryggsäcken, händerna eller annanstans på kroppen.

Förmodligen inte nedmonterat heller (letar bilder).

Det är inte känt vilket gevär skytten använde. Det finns ihopfällbara kompakta varianter som får plats i den ryggsäck som syns i videon.

Candace Owens har intervjuat en tillverkare av just sådana gevär, men då främst för att denne hade haft en rad obehagliga episoder med en viss pastor Victor Marx med kopplingar till Erika Kirk.

Du menar Charlie Kirks vän, Victor Marx?
https://www.youtube.com/watch?v=JIe1-ZnJSb8
Citera
2026-05-04, 19:17
Medlem
Citat:
Inte?
Explosive devices triggered by loud audio, often referred to as acoustic-triggered or sound-activated improvised explosive devices (IEDs), belong to the category of victim-operated triggers. These devices are designed to initiate a, [main charge] based on specific sound frequencies or high-amplitude noise levels, such as a gunshot or a sudden, loud sound
Inte?
Jag väntar fortfarande på en källa till detta, som inte är en Google AI svar som plockar delar från artiklar som inte har någonting med varandra att göra.
Citera
2026-05-04, 19:54
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det var TRs "grandaddys" gevär innan han skänkte det till sin sonson. Finns inga uppgifter på att det skulle ha de egenskaper du tycks föreslå.
De bilder jag har sett av vapnet har det en kompositkolv och inte en i trä så det måste i så fall ha blivit modifierat i efterhand. Har man bytt kolv kan man mycket väl ha kortat pipan också.

Oavsett så räcker det att lossa ett par skruvar även om det är en gammal modell. Det är en skruv bakom varbygeln, en efter varbygeln som håller magasinet och en efter magasinet. I original vanliga spårskruvar.

Eftersom kikarsiktet är fäst på låset och inte på kolven så påverkar det inte precisionen nämnvärt heller.
Citat:
Hur långt är geväret efter "lyftet"?
Beror på modell men en ”modern” (alltså efter andra världskriget) kanske piplängd 55 cm ett par cm till för mekanismen efter att man tar ut slutstycket.
Citat:
Varför skruvade TR i så fall ihop det igen innan han gömde det under några buskar längs flyktvägen?
Ingen aning, hur vet vi att den blev ihopskruvad igen? De kanske bara satte tillbaka pipan i kolven för att ta en bild.
Citat:
Nej, personen i videon kan omöjligt ha ett monterat Mauser 98 i ryggsäcken, händerna eller annanstans på kroppen.

Förmodligen inte nedmonterat heller (letar bilder).
Bilderna är för dåliga för att dra den slutsatsen
Citat:
Det är inte känt vilket gevär skytten använde. Det finns ihopfällbara kompakta varianter som får plats i den ryggsäck som syns i videon.

Candace Owens har intervjuat en tillverkare av just sådana gevär, men då främst för att denne hade haft en rad obehagliga episoder med en viss pastor Victor Marx med kopplingar till Erika Kirk.
Om man nu hade tänkt att sätta dit TR, varför använda ett annat vapen än hans, återigen snurrar du in dig i komplicerade förklaringar när det finns en enklare. Men det är för att du måste skohorna in att CK blev sprängd.
Senast redigerad av Memnok 2026-05-04 kl. 20:00.
Citera
2026-05-04, 21:58
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Bra, då har du en källa.
Det är upp till dig att bevisa att det inte var en take down version.
Citera
2026-05-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
De bilder jag har sett av vapnet har det en kompositkolv och inte en i trä så det måste i så fall ha blivit modifierat i efterhand. Har man bytt kolv kan man mycket väl ha kortat pipan också.
Något som TRs gevär inte har.

Och här är en klar och tydlig bild på modellen i fråga, med kommentaren:
Here is what a typical German Mauser 98 looks like. Trust me, they cannot be "taken down and reassembled in seconds". Even if I'm wrong, (I'm not bc I own two of them, an FN Yugo 24/47 and a Persian BRNO 98/29) ne[i]ther the stock or the "gun part" would fit into a backpack.
Här hade du andra uppgifter?

Citat:
Oavsett så räcker det att lossa ett par skruvar även om det är en gammal modell. Det är en skruv bakom varbygeln, en efter varbygeln som håller magasinet och en efter magasinet. I original vanliga spårskruvar.
Har du någon bra bild på där modellen är isärbruten?

Citat:
Eftersom kikarsiktet är fäst på låset och inte på kolven så påverkar det inte precisionen nämnvärt heller.

Beror på modell men en ”modern” (alltså efter andra världskriget) kanske piplängd 55 cm ett par cm till för mekanismen efter att man tar ut slutstycket.
Se nedan...

Citat:
Ingen aning, hur vet vi att den blev ihopskruvad igen? De kanske bara satte tillbaka pipan i kolven för att ta en bild.
All info jag har kommit över säger att geväret var monterat när det hittades.

Citat:
Bilderna är för dåliga för att dra den slutsatsen
Nej. Han kan inte hoppa ner från taket utan att geväret syns, helt oavsett om det var isärplockat eller inte.

Hittade den här snubben som menar att det visst var möjligt genom att stoppa ner pipan med kikarsikte, etc, i ena byxbenet och stocken med kolv i det andra - komedi i den högre skolan.

Att ryggsäcken var för liten och att skytten inte hade gevärets två delar i byxbenen ser du här.

Citat:
Om man nu hade tänkt att sätta dit TR, varför använda ett annat vapen än hans,
Därför att det inte behövdes, givet att den verkliga kulan ändå inte skulle 'hittas' i vare sig kropp eller i anslutning till mordplatsen. Dessutom så är TRs Mauser alldeles för stort och otympligt för att frakta osett till och från taket, vilket du ser här ovan.

Citat:
återigen snurrar du in dig i komplicerade förklaringar när det finns en enklare.
Det här är ett tankefel jag ofta stöter på i true crime-trådar.

Själv tänker jag så här:
“When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.”

― Arthur Conan Doyle, The Case-Book of Sherlock Holmes
Dvs, jag såg till att börja med ingen anledning att ifrågasätta att CK träffades av en gevärskula, givet att jag ändå var (och är) helt säker på att TR inte var skytten. Men vartefter tiden gick och fler och fler 'omöjliheter' radades upp så ägnade jag till slut lite tid att försöka hitta möjliga alternativa förklaringar.

Enter, Jon Bray.

Citat:
Men det är för att du måste skohorna in att CK blev sprängd.
Förklara istället hur TR transporterade sitt Mauser osett upp och ner från taket (se ovan) och hur du förenar en gevärskula med kalibern .30-06 avlossad från sagda Mauser med vad som syns i tillgängliga videor av mordet:
- Inget utgångshål.
- Inga synliga skador alls utöver det som ska vara kulans ingångshål.
- T-shirt som momentant kastas uppåt mot det som ska vara kulan ingångshål i halsen.
- En halskedja i metall som likaledes kastas momentant uppåt och det med en kraft som gör att kedjan brister.
Utan att använda ett, skohorn.
Citera
2026-05-05, 22:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Bilden till vänster är TRs vapen vad jag förstår, det har en grå kompositkolv, om det inte är en modern mauser så har den i alla fall modifierats i efterhand.

Citat:

Here is what a typical German Mauser 98 looks like. Trust me, they cannot be "taken down and reassembled in seconds". Even if I'm wrong, (I'm not bc I own two of them, an FN Yugo 24/47 and a Persian BRNO 98/29) ne[i]ther the stock or the "gun part" would fit into a backpack.
Ja absolut, mekanismen är densamma (m98) men de två gevären har helstock, alltså att kolven går hela vägen fram på pipan. Så såg inte TRs mauser ut. Helstock har man normalt bara på riktigt gamla gevär, men hade det varit ett sådant så hade det varit svårare att montera isär, det är sant.

Citat:

Här är en kort video som visar hur det ser ut:

https://youtu.be/Q4A2y-SX_K8?si=zIWc989-q2TVhhYX
Citera
2026-05-05, 23:18
Medlem
Citat:
Förklara istället hur TR transporterade sitt Mauser osett upp och ner från taket (se ovan) och hur du förenar en gevärskula med kalibern .30-06 avlossad från sagda Mauser med vad som syns i tillgängliga videor av mordet:
- Inget utgångshål.
- T-shirt som momentant kastas uppåt mot det som ska vara kulan ingångshål i halsen.
- En halskedja i metall som likaledes kastas momentant uppåt och det med en kraft som gör att kedjan brister.
Bara så att det inte råder några oklarheter om vad som händer när en människa träffas av en .30-06 avlossad från en Mauser 98 från aktuellt avstånd.
Charlie Kirk “Steel Neck” DEBUNKED with Our .30-06 Ballistics Test
Slarvsylta.
Citera
2026-05-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Bilden till vänster är TRs vapen vad jag förstår, det har en grå kompositkolv, om det inte är en modern mauser så har den i alla fall modifierats i efterhand.

Ja absolut, mekanismen är densamma (m98) men de två gevären har helstock, alltså att kolven går hela vägen fram på pipan. Så såg inte TRs mauser ut. Helstock har man normalt bara på riktigt gamla gevär, men hade det varit ett sådant så hade det varit svårare att montera isär, det är sant.

Här är en kort video som visar hur det ser ut:

https://youtu.be/Q4A2y-SX_K8?si=zIWc989-q2TVhhYX
Innan vi fortsätter. Håller du med om att TR omöjligt kan ha tagit geväret osett upp och ner från taket om det har en helstock?
Citera
2026-05-05, 23:26
Medlem
Citat:

Se nedan...

All info jag har kommit över säger att geväret var monterat när det hittades.

Nej. Han kan inte hoppa ner från taket utan att geväret syns, helt oavsett om det var isärplockat eller inte.

Hittade den här snubben som menar att det visst var möjligt genom att stoppa ner pipan med kikarsikte, etc, i ena byxbenet och stocken med kolv i det andra - komedi i den högre skolan.

Att ryggsäcken var för liten och att skytten inte hade gevärets två delar i byxbenen ser du här.

Därför att det inte behövdes, givet att den verkliga kulan ändå inte skulle 'hittas' i vare sig kropp eller i anslutning till mordplatsen. Dessutom så är TRs Mauser alldeles för stort och otympligt för att frakta osett till och från taket, vilket du ser här ovan.

Det här är ett tankefel jag ofta stöter på i true crime-trådar.

Själv tänker jag så här:
“When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.”

― Arthur Conan Doyle, The Case-Book of Sherlock Holmes
Dvs, jag såg till att börja med ingen anledning att ifrågasätta att CK träffades av en gevärskula, givet att jag ändå var (och är) helt säker på att TR inte var skytten. Men vartefter tiden gick och fler och fler 'omöjliheter' radades upp så ägnade jag till slut lite tid att försöka hitta möjliga alternativa förklaringar.

Enter, Jon Bray.

- Inget utgångshål.
Den där videon av Matt Kester är fortfarande mycket mer rimlig än vad Jon Aaron Bray har kokat ihop.

Tröjan, ingångshål, etc...
https://larrycjohnson.substack.com/p/debunking-a-false-claim-about-the
som jag skrev och citerade ifrån i (FB) Vem ligger egentligen bakom mordet på Charlie Kirk? Om du missat det.
Citera
2026-05-05, 23:37
Medlem
Citat:
Bara så att det inte råder några oklarheter om vad som händer när en människa träffas av en .30-06 avlossad från en Mauser 98 från aktuellt avstånd.
Charlie Kirk “Steel Neck” DEBUNKED with Our .30-06 Ballistics Test
Slarvsylta.
Så, vad använde de för kula, vikt, etc? Verkar inte stå nånstans?
Citera
2026-05-06, 00:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Innan vi fortsätter. Håller du med om att TR omöjligt kan ha tagit geväret osett upp och ner från taket om det har en helstock?
Jag tycker inte man skall slänga sig med ”omöjligt” när vi har så lite information som vi har, den det hade blivit betydligt svårare i alla fall. Det finns helstocksvarianter av m98 som är under en meter i totallängd, men det spelar mindre roll eftersom den enda bilden på geväret jag har sett var med en vanlig kort kolv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in