2026-05-05, 20:23
Medlem
Finns det namn och bild på de åtalade.

Hoppas de straffas rejält.
Citera
2026-05-05, 20:25
Medlem
Det jag inte förstår är en sak.
Jag får uppfattningen att man missat samtliga 4 skruvar på sektionen?
Alltså helt sonika bara monterat på men glömt att skruva fast?

Och att den har suttit löst i flera dagar så detta hade kunnat ske både senare och flera dagar tidigare?

Eller har jag blandat ihop något?
Citera
2026-05-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Finns det namn och bild på de åtalade.

Hoppas de straffas rejält.

https://gofile.io/d/eINf9c
Citera
2026-05-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudbase
Det är för att det lättare ska gå att se att den inte finns och att det är lättare att dra fast den.

Ser du inte en bult och mutter lika lätt på att ställning oavsett om det är placerat uppifrån och nedåt eller tvärtom?

Blir det synvilla eller vad menar du?
Citera
2026-05-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Men snälla du, vad är det du inte förstår? Med utökade och förbättrade kontroller blir det svårare att slarva med rutinerna. Det finns ju knappt något regelverk idag, man förlitar sig på egenkontroller utförda av mer eller mindre inkompetenta montörer

Det är ett under att du inte förstår men ändå verkar vara begåvad nog att använda ett tangentbord
faktum är att det spelar ingen roll hur många tiotusentals sidor med skrivna rutiner du har - det kommer inte hjälpa. Fler rutiner leder inte till färre olyckor. fler rutiner leder till att folk tröttnar på rutiner och tar genvägar, skiter i dem med andra ord.
Citera
2026-05-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ser du inte en bult och mutter lika lätt på att ställning oavsett om det är placerat uppifrån och nedåt eller tvärtom?

Blir det synvilla eller vad menar du?
du ser ingen skruv alls om den placeras underifrån - utan mutter. Det är ju poängen.
Citera
2026-05-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
du ser ingen skruv alls om den placeras underifrån - utan mutter. Det är ju poängen.

Nämen om du sätter muttern underst så ser du väl att den saknas också precis som du annars ser bulten saknas?
Citera
2026-05-06, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
faktum är att det spelar ingen roll hur många tiotusentals sidor med skrivna rutiner du har - det kommer inte hjälpa. Fler rutiner leder inte till färre olyckor. fler rutiner leder till att folk tröttnar på rutiner och tar genvägar, skiter i dem med andra ord.

Här fanns det en rutin, och dom sket i den ändå. Därför måste du ha ett helt annat system än en egenkontroll.

Så jo, rätt rutiner hjälper visst.
Citera
2026-05-06, 07:05
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag tror som sagt att montörerna monterat en sektion bestående av två eller tre delar där det saknades bultförband. De har således skruvat ihop den nya sektionen med den gamla men missat att det saknades skruv när de åkte upp och monterade nästa. Hissen kunde lika gärna fallit vid monteringen/höjningen. Att montera flera delar åt gången spar tid men är också en säkerhetsrisk.
Citera
2026-05-06, 07:05
Medlem
meas19s avatar
Stämmer t.o.m samma dag åkte dom ända upp utan bult o mutter. Men helt plötsligt så lossnade sektionen, kanske berodde på lastplacering i hissen? Dom 2 som skulle kliva in och klarade sig, ser sina arbetskamrater falla mot döden. Har läst förhöret.med den person som höll upp hissdörren åt dom andra😪

Citat:
Det jag inte förstår är en sak.
Jag får uppfattningen att man missat samtliga 4 skruvar på sektionen?
Alltså helt sonika bara monterat på men glömt att skruva fast?

Och att den har suttit löst i flera dagar så detta hade kunnat ske både senare och flera dagar tidigare?

Eller har jag blandat ihop något?
Citera
2026-05-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag tror som sagt att montörerna monterat en sektion bestående av två eller tre delar där det saknades bultförband. De har således skruvat ihop den nya sektionen med den gamla men missat att det saknades skruv när de åkte upp och monterade nästa. Hissen kunde lika gärna fallit vid monteringen/höjningen. Att montera flera delar åt gången spar tid men är också en säkerhetsrisk.

Vad jag förstått så sa den ena montören, R, att han förutsatte att det var gjort på förrådet. Sen har jag inte hittat förhöret med den som jobbat på förrådet utan bara dom två kranbilsförarna som bara lastat mastsektionerna. Läste igenom fupen i natt och var trött så missade nog det.
Citera
2026-05-06, 15:57
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Här fanns det en rutin, och dom sket i den ändå. Därför måste du ha ett helt annat system än en egenkontroll.

Så jo, rätt rutiner hjälper visst.

Gissar nog på att just dennna händelse är nog alla montörer extrema noggranna på denna punkt.

Men tycker detta borde gå att lösa på något smart sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in