2026-05-05, 22:15
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Tanken från Dumpen med att gäddorna blir publicerade/uthängda är att se om det finns fler offer.

Jag vet inte. Men eftersom de förblir uthängda så går de inte att göra så mycket åt det.
Om kemisk kastrering införs så kanske de kan gå vidare och leva någon form av liv.
Eller att de blir som i Usa med ett register.
Finns nog en hel del gäddor som lever vidare (källa: Reddit), en del ska enligt uppgift där har kvar samma jobb rent utav. Medan vissa fixar nytt liv. Så visst går det, Dumpen är inte allsmäktig på det sättet, det är en övertro ni har (ärligt talat nu), och nej "alla" glor inte slaviskt på Dumpen.
Skulle gissa på färre och färre faktiskt, utöver den etablerade följarskaran. Dessutom börjar det vara så många att ens minnas någon är redan nu omöjligt.

Med det sagt, gäddor som styr upp livet och lever minst lika stabilt som vem som helst (säkerligen ännu bättre pga "insikt") - är det okej även för dig? Om inte vill jag hemskt gärna höra en vettig anledning.

Återigen, register kommer aldrig hända för det är omöjligt. USA/UK är alltid så himla toppelitoppen exempel. INTE EU beror det på.

Näfyfan, upp 04 så dags att attacksova. Får läsa ikapp imorgon vad panelen kommer fram till.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-05-05 kl. 22:17.
Citera
2026-05-05, 23:45
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför ska man försöka förminska och lindra det gäddan har gjort?
Gäddorna har tagit sig till en mötesplats för att utnyttja ett barn sexuellt vilket de flesta tycker är mycket allvarligt.
Man kan inte släppa loss fångar från fängelset för att lindra för dessa och deras anhöriga.
På samma sätt så får gäddan stå sitt kast och finna sig i att hängas ut.
Många är livrädda för Dumpen vilket kan ha en avskräckande effekt.
Dels att man låter barn och unga vara i fred och dels att man aldrig gör om det igen.
En uthängning tar alltså hårdare på gäddorna än en icke uthängning.
Det du inte fattar är att det huvudsakligen handlar om skam, skam är det enda straff Dumpen delar ut förutom den degradering som arbetslöshet innebär, den skammen drabbar också dem med blodsband. Ett fängelsestraff drabbar främst aktuell person och det är noga avvägt dennes handling.

Och du glömmer vad en kommentar kan göra "vi har ögonen på dig" sköter du dig inte kommer alla veta vem du är och vad du gör. Jag tror det gör ett hårt intryck på gäddan.

Men det skulle inte ge huvudmännen den uppmärksamhet de begär- behöver, de får inte uttryck för den frustration de känner, de får inte heller leva lyxliv på hotell och äta sig mätta.
Citera
2026-05-06, 00:50
Medlem
Ankan-mannens avatar
Hur går det med Stellas tolvstegsideologi, de körde hårt med den vid utbildning av fiskarna, den är egentligen för missbruksproblem, men de lyckades modifiera den till att gälla krishantering, om detta verifierades av någon vet jag ej. Kanske den är körd på Patrik för han har inte supit ihjäl sig.
https://www.vof.se/folkvett/ar-2012/nr-4/tolvstegsideologin-som-pseudovetenskap/

Citera
2026-05-06, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag antar att du med klienter menar gäddor. Ingenstans har jag hört att vårdinrättningar lämnar ut uppgifter till kreti och pleti om vilka patienter som de tar emot.

De har hållit på i fem år nu. Var är alla domar på identifierade gäddor?

Jag menade inte så. Utan att de inte vill att de blir offentligt att de hjjälper Dumpen almänt med klienter. Det är klart de inte redovisar patienterna.
Citera
2026-05-06, 06:12
Medlem
Citat:
Källa synonymer.se

Som jag skrev tidigare diskutera definitionen med författaren inte mig.
Det framstår bara som du inte har några argument i debatten när du hakar upp dig.
Det är ju du som har problem med definitionen? Ingen annan?
Citera
2026-05-06, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är ju du som har problem med definitionen? Ingen annan?

Vad är det du inte förstår?

Jag bemötte och undrade vad författarens definition var.
Han menade t.ex. att de var kriminellt att vara skuldsatt som Patrik är.

Jag menade att det räknas som en civilrättslig fråga, inte något straffrättsligt.
Som jag skrev tidigare du debatterar med fel person.

Sedan om du vill ta en filosofisk debatt om "Vad är det att vara kriminell" så är de väl en annan tråd?
Citera
2026-05-06, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Det är uppenbart att du är ytterst irriterad över att 99,9 % av sexuella övergrepp på barn utgörs av närstående av olika grad, de som via yrke och fritid får/har naturlig kontakt med barn och till större delen av någorlunda jämnåriga. Detta gör att dumpens scenarier med Gösta 63 och Lolita 14 är helt verklighetsfrämmande och ett rent pajaseri, för ingen fjortis träffar en för dem okänd farfar.
Just detta får dig att gå i taket., så då bejakar du det faktum att övergrepp begås av närstående, men tydligen inte av dem som är 15-22 år.
Då använder du detta antal och sannolikhet till att utpeka gäddorna för tidigare övergrepp.
Riktigt troll scenario.
Är det rimligt(sannolikt) att den som vill ha godis och har massor av godis hemma ägnar timmar, dagar på nätet för att få tag i godis och sen åka flera mil för att köpa det.?
Just detta är ditt scenario!
Trolla vidare! Ponny Meggie köper nog ditt resonemang , så misströsta inte.

Även om det är så. Vad spelar det för roll? Det är knappast en garanti för att de inte har tidigare offer i ryggsäcken. Men jag har förstått de som de väger tungt för dig att varje gädda säger - De var första gången.
Citera
2026-05-06, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Finns nog en hel del gäddor som lever vidare (källa: Reddit), en del ska enligt uppgift där har kvar samma jobb rent utav. Medan vissa fixar nytt liv. Så visst går det, Dumpen är inte allsmäktig på det sättet, det är en övertro ni har (ärligt talat nu), och nej "alla" glor inte slaviskt på Dumpen.
Skulle gissa på färre och färre faktiskt, utöver den etablerade följarskaran. Dessutom börjar det vara så många att ens minnas någon är redan nu omöjligt.

Med det sagt, gäddor som styr upp livet och lever minst lika stabilt som vem som helst (säkerligen ännu bättre pga "insikt") - är det okej även för dig? Om inte vill jag hemskt gärna höra en vettig anledning.

Återigen, register kommer aldrig hända för det är omöjligt. USA/UK är alltid så himla toppelitoppen exempel. INTE EU beror det på.

Näfyfan, upp 04 så dags att attacksova. Får läsa ikapp imorgon vad panelen kommer fram till.

Ja innan Dumpen fanns ju lexbase. Det gick ju att kolla upp grannar etcetera. Nu är de begränsad, men Dumpen är inte först med att hänga ut folk.
Jag tycker man ska ha brottsofferperspektivet.
Att det inte blir exakt som USAs register gissar jag också. Men det blir nog någon version av det i framtiden.
Jag tycker t.ex.. inte att förövaren ska bo nära dagis, skolor, eller sina brottsoffer.
Och att allmänheten ska ha insyn var förövare bor(speciellt brottsoffer)
Men det sagt så nej det blir nog svårt att leva ett liv som vem som helst.
Citera
2026-05-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ja innan Dumpen fanns ju lexbase. Det gick ju att kolla upp grannar etcetera. Nu är de begränsad, men Dumpen är inte först med att hänga ut folk.
Att det inte blir exakt som USAs register gissar jag också. Men det blir nog någon version av det i framtiden.
Jag tycker t.ex.. inte att förövaren ska bo nära dagis, skolor, eller sina brottsoffer.

Ta det lugnt, det kommer för så fort Sara blir frisk så kommer hon att boosta Lex Sara/Dumpen. Hon har gått om tid att planera i landstingssängen för hur det skall se ut i Sverige. Har tipsat henne om att implementera amerikansk lagstiftning rakt av. Fd SVT-gubben fick ju 15 år i Florida för att ha hjälpt några småkillar att stretcha och något liknande tror jag skulle falla Sara i smaken.
Citera
2026-05-06, 09:26
Medlem
Citat:

I USA är de åtminstone dömda , men här ska alla som dumpen hängt ut och som vare sig begått ett brott eller är dömda ingå i denna version av register. Totalt orealistiskt och riktigt korkat.
Vem är förvånad över trollet?
Citera
2026-05-06, 09:29
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?

Jag bemötte och undrade vad författarens definition var.
Han menade t.ex. att de var kriminellt att vara skuldsatt som Patrik är.

Jag menade att det räknas som en civilrättslig fråga, inte något straffrättsligt.
Som jag skrev tidigare du debatterar med fel person.

Sedan om du vill ta en filosofisk debatt om "Vad är det att vara kriminell" så är de väl en annan tråd?
De va inte förloppet nej.

Du sa att Patrik inte var kriminell.
Jag pressenterade fakta på att han blivit tagen med narkotika både på sig och i sig.
Att han tagit narkotika under tävling/träning enligt olika källor så har eller har han inte.

Du säger att kokain är som att ta 5 koppar kaffe direkt, alltså är det doping och med mer energi kan man ge mer och där med prestera bättre. Vilket ger ett övertag mot andra tävlande eller också kallat fusk.

Han har kört för fort med ganska mycket.

Du påpekade att han inte var dömd därför är han inte kriminell.
Här är det alltså du som börjar tjafsa med MIG om vad kriminell är, då bad jag dig definiera vad definitionen av kriminell var och påpekade att jag fått lära mig att kriminell är en person som begår brott. Du fortsatte att tjafsa emot för att inte behöva kalla Patrik för kriminell, vilket för dig tycks vara otroligt viktigt. Ditt försvar mot definitionen är att du anser att man inte skall definiera kriminell på de sättet. Eller som mitt exempel enligt dig anser du att 1+1 = 3 för att du tycker det.

Sedan när du inser att det är svårt att flytta ett berg som har massa fakta bakom sig utan att själv ha någon fakta så börjar du yra om annat och påstå att diskussionen varit något annat. Eller som också påpekats i denna tråd, du försökte fokus förflytta och begrava diskussionen och gå vidare.

Men vi släpper det där.

https://sv.wiktionary.org/wiki/kriminell
Citat:
person som ägnar sig åt olagliga handlingar

Inget om att vara dömd, där emot så definierar vissa det med "vane".
Då patrik erkänt själv att han vanemässigt tagit droger förut är han åtminstone ex kriminell då vi kan säga att han vanemässigt begått narkotika brott förut men vi kan inte säga att han begår det just nu.

Per definitionen kan vi säga att Sara är kriminell just nu då hon begår olagliga handlingar just nu, hon är också medvetet om att vad hon gör är olagligt och säger att hon är redo att ta straffen och landa i fängelse.

Simpelt, vilket ord var det du letade efter? Dömd för brott? Sara är FD dömd för brott och patrik har vi ingen fakta på att han varit dömd för brott.

Jag har dock aldrig påpekat om pengarna/lånen men potentiellt kan de utgöra brott.
Det är som du säger civilrättsligt men även civilrättsliga ärenden kan vara brottsliga/kriminella. (ex, se Saras dom om förtal). Dock om Patrik begått någon form utav ekonomiskt brott för att få dessa skulder skulle han troligen sitta bakom galler, nu har han bara avstått att betala för lån och anser att svenska folket skall betala dem åt honom ungefär, alltså saneringen.
Citera
2026-05-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
I USA är de åtminstone dömda , men här ska alla som dumpen hängt ut och som vare sig begått ett brott eller är dömda ingå i denna version av register. Totalt orealistiskt och riktigt korkat.
Vem är förvånad över trollet?

Nej det som blivit dömda ska ingå i ett register. Det är det Dumpen vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in