Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Vad är det du inte förstår?
Jag bemötte och undrade vad författarens definition var.
Han menade t.ex. att de var kriminellt att vara skuldsatt som Patrik är.
Jag menade att det räknas som en civilrättslig fråga, inte något straffrättsligt.
Som jag skrev tidigare du debatterar med fel person.
Sedan om du vill ta en filosofisk debatt om "Vad är det att vara kriminell" så är de väl en annan tråd?
De va inte förloppet nej.
Du sa att Patrik inte var kriminell.
Jag pressenterade fakta på att han blivit tagen med narkotika både på sig och i sig.
Att han tagit narkotika under tävling/träning enligt olika källor så har eller har han inte.
Du säger att kokain är som att ta 5 koppar kaffe direkt, alltså är det doping och med mer energi kan man ge mer och där med prestera bättre. Vilket ger ett övertag mot andra tävlande eller också kallat fusk.
Han har kört för fort med ganska mycket.
Du påpekade att han inte var dömd därför är han inte kriminell.
Här är det alltså du som börjar tjafsa med MIG om vad kriminell är, då bad jag dig definiera vad definitionen av kriminell var och påpekade att jag fått lära mig att kriminell är en person som begår brott. Du fortsatte att tjafsa emot för att inte behöva kalla Patrik för kriminell, vilket för dig tycks vara otroligt viktigt. Ditt försvar mot definitionen är att du anser att man inte skall definiera kriminell på de sättet. Eller som mitt exempel enligt dig anser du att 1+1 = 3 för att du tycker det.
Sedan när du inser att det är svårt att flytta ett berg som har massa fakta bakom sig utan att själv ha någon fakta så börjar du yra om annat och påstå att diskussionen varit något annat. Eller som också påpekats i denna tråd, du försökte fokus förflytta och begrava diskussionen och gå vidare.
Men vi släpper det där.
https://sv.wiktionary.org/wiki/kriminell
Citat:
person som ägnar sig åt olagliga handlingar
Inget om att vara dömd, där emot så definierar vissa det med "vane".
Då patrik erkänt själv att han vanemässigt tagit droger förut är han åtminstone ex kriminell då vi kan säga att han vanemässigt begått narkotika brott förut men vi kan inte säga att han begår det just nu.
Per definitionen kan vi säga att Sara är kriminell just nu då hon begår olagliga handlingar just nu, hon är också medvetet om att vad hon gör är olagligt och säger att hon är redo att ta straffen och landa i fängelse.
Simpelt, vilket ord var det du letade efter? Dömd för brott? Sara är FD dömd för brott och patrik har vi ingen fakta på att han varit dömd för brott.
Jag har dock aldrig påpekat om pengarna/lånen men potentiellt kan de utgöra brott.
Det är som du säger civilrättsligt men även civilrättsliga ärenden kan vara brottsliga/kriminella. (ex, se Saras dom om förtal). Dock om Patrik begått någon form utav ekonomiskt brott för att få dessa skulder skulle han troligen sitta bakom galler, nu har han bara avstått att betala för lån och anser att svenska folket skall betala dem åt honom ungefär, alltså saneringen.