2026-05-05, 20:03
Medlem
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?
Citera
2026-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?

Gissning
Böter, du blir av med körkortet och får göra massa drogtester i en evighet för att få ha kvar det sen (du får betala för dessa och organisera det). Du kanske behöver bevisa att du inte är alkoholist också.
Citera
2026-05-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Gissning
Böter, du blir av med körkortet och får göra massa drogtester i en evighet för att få ha kvar det sen (du får betala för dessa och organisera det). Du kanske behöver bevisa att du inte är alkoholist också.

Tack för svar!

Saker jag kan brösta, utan problem. Det är just fängelse-biten som gör mig sömnlös. Dricker knappt alkohol så det är ingen fara där heller.
Citera
2026-05-05, 20:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej på er!

Vad tror vi?

Du är inte en skötsam medborgare om du röker hasch och dessutom är ute och kör bil med droger i kroppen.
Tyvärr så är det nog bara att ta ditt straff men med tanke på att det är första gången du åker dit så kanske du slipper sitta inne utan endast blir av med körkort och får villkorligt. Drogmissbruket kommer givetvis följas upp under en tid framöver.

Hoppas du lär dig något av detta innan du åker dit igen och åker in ett par månader som då kanske trasslar till det för dig på jobbet osv osv.
Att få nytt jobb som dömd brottsling är inte helt enkelt.
Citera
2026-05-05, 20:22
Medlem
Jag vill också tillägga att det måste vara en av de sämsta husrannsakan som någonsin har gjorts. Under förhöret så frågade de vart jag hade mitt hasch, jag berättade exakt vart de låg. De tog påsen, men lämnade rester i skålen till en halv joint, i skålen där påsen låg i. På min spis så låg det en halv-rökt joint, som jag rökt kvällen innan, poliserna lät den ligga kvar, den låg helt öppet, finns inte en chans i helvete att de har kunnat missat den, inte en chans.

Konstigt, eller?
Citera
2026-05-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Där kom käftsmälllen, din jävla blatte.

Sånt där tänker jag inte svara på, men jag är svensk, otroligt mycket svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du är inte en skötsam medborgare om du röker hasch och dessutom är ute och kör bil med droger i kroppen.
Tyvärr så är det nog bara att ta ditt straff men med tanke på att det är första gången du åker dit så kanske du slipper sitta inne utan endast blir av med körkort och får villkorligt. Drogmissbruket kommer givetvis följas upp under en tid framöver.

Hoppas du lär dig något av detta innan du åker dit igen och åker in ett par månader som då kanske trasslar till det för dig på jobbet osv osv.
Att få nytt jobb som dömd brottsling är inte helt enkelt.

Jag var dåligt påläst kring detta. I mitt tycke är man inte påverkad av cannabis, 20 timmar efter intag, men det är min åsikt, sen att lagen tycker annorlunda fick jag faktiskt veta vid det här tillfället. Jag kommer självklart lägga detta på hyllan, det har inte varit en rolig process. 6 veckor utan nu, inga konstigheter alls faktiskt, och jag saknar det inte heller.
Citera
2026-05-05, 20:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Finns en bra tråd där det pratas om straff för drograttfylla, och mycket annat.

(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2026-05-05, 20:29
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Saker jag kan brösta, utan problem. Det är just fängelse-biten som gör mig sömnlös. Dricker knappt alkohol så det är ingen fara där heller.

Vet en som åkte på rattfylla och fick göra lite samhällstjänst men han körde nästan ihjäl flera stycken (alltså det var skadade inblandat och han var allmänt extremt vårdslös) och det var massa komplikationer utöver det som gjorde situationen väldigt illa - du hade inte haft sympati och förmodligen hade du tyckt att han borde ha fått fängelse (det tycker jag åtminstone).

Ditt fall låter ganska harmlöst även om jag tycker verkligen att folk som kör när de har rökt också är dum i huvudet för du får mycket sämre reflexer (finns massor med studier på detta) och det kunde såklart ha lett till att du dödat någon. Rök så mycket du vill men kör inte samma dag efter det...!
Citera
2026-05-05, 20:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag var dåligt påläst kring detta. I mitt tycke är man inte påverkad av cannabis, 20 timmar efter intag, men det är min åsikt, sen att lagen tycker annorlunda fick jag faktiskt veta vid det här tillfället. Jag kommer självklart lägga detta på hyllan, det har inte varit en rolig process. 6 veckor utan nu, inga konstigheter alls faktiskt, och jag saknar det inte heller.

Bara att du varit medlem här sen 2010 borde gjort att du faktiskt förstått att rökning av droger är ett brott.
Bra iallafall att du lagt av och hoppas verkligen att du kan hålla det så.
Citera
2026-05-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Finns en bra tråd där det pratas om straff för drograttfylla, och mycket annat.

(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Tack, ska in och kolla om jag hittar något likvärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av def321
Vet en som åkte på rattfylla och fick göra lite samhällstjänst men han körde nästan ihjäl flera stycken (alltså det var skadade inblandat och han var allmänt extremt vårdslös) och det var massa komplikationer utöver det som gjorde situationen väldigt illa - du hade inte haft sympati och förmodligen hade du tyckt att han borde ha fått fängelse (det tycker jag åtminstone).

Ditt fall låter ganska harmlöst även om jag tycker verkligen att folk som kör när de har rökt också är dum i huvudet för du får mycket sämre reflexer (finns massor med studier på detta) och det kunde såklart ha lett till att du dödat någon. Rök så mycket du vill men kör inte samma dag efter det...!

Hans färd låter värre än min, så att säga. Men sen lever vi ju i Sverige också. Jag blev stoppad ca 20 timar efter intag, och skulle aldrig köra påverkad eller samma dag som jag rökt. Mina höga blodvärden beror på långvarigt kvällsbruk.
Citera
2026-05-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bara att du varit medlem här sen 2010 borde gjort att du faktiskt förstått att rökning av droger är ett brott.
Bra iallafall att du lagt av och hoppas verkligen att du kan hålla det så.

Självklart känner jag till att cannabis är olagligt. Men jag hade faktiskt inte en aning att det kunde leda till såna här konsekvenser bara för att man har det i blodet. Jag frågade till och med poliserna i förhöret om de trodde att jag hade rökt samma dag, "nej men i närtid, inom 1 vecka iaf". Vilket i min bok är fullkomligt orimligt. Du blir inte en sämre bilförare bara för att du har brukat cannabis kvällen innan, om du kör bil klockan 17:00 dagen efter tex. Men jag förstår också nu hur lagen är utformad, och att min personliga åsikt är irrelevant i sammanhanget.
Citera
2026-05-05, 20:40
Medlem
Citat:
Jag blev stoppad ca 20 timar efter intag, och skulle aldrig köra påverkad eller samma dag som jag rökt.
Låter bra det. Ta hand om dig. Oroa dig inte för mycket heller, det kommer inte vara så allvarligt. Det jobbiga är att om det ska bli rättegång så tar det hundra evigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in