2026-05-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?

Tänk på hur du lägger din röst i riksdagsvalet i höst. Vill du verkligen ha det så här som du nu har det?

C, V, MP är det som gäller om du vill se mer human narkotikapolitik.

Du kommer troligen inte få fängelse, men räkna med fotboja, samhällstjänst eller annan påhittig kombination... oavsett så kommer du vara dömd, alltid finnas på polisens radar, och få diverse problem i livet... trots att du är mer eller mindre skötsam i övrigt.
Citera
2026-05-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Låter bra det. Ta hand om dig. Oroa dig inte för mycket heller, det kommer inte vara så allvarligt. Det jobbiga är att om det ska bli rättegång så tar det hundra evigheter.

Tack för dina ord. Som tur är så har jag en fin familj och underbara drogfria vänner att falla tillbaka på. Jag har redan fått en tid bokad i Tingsrätten, i slutet av Maj eftersom jag inte erkände drog-rattfyllan, då det lät så jävla brutalt just då, i mina öron iaf.
Citera
2026-05-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Tänk på hur du lägger din röst i riksdagsvalet i höst. Vill du verkligen ha det så här som du nu har det?

C, V, MP är det som gäller om du vill se mer human narkotikapolitik.

Du kommer troligen inte få fängelse, men räkna med fotboja, samhällstjänst eller annan påhittig kombination... oavsett så kommer du vara dömd, alltid finnas på polisens radar, och få diverse problem i livet... trots att du är mer eller mindre skötsam i övrigt.

Fotboja låter ju också sådär, till vilken nytta har det? Så jag inte lämnar landet, eller vilken funktion fyller en sådan? Samhällstjänst dock hade varit horribelt, då jag har ett bra jobb med personalansvar. Om samhällstjänst skulle bli aktuellt, är det något man kan betala sig fri från isf?

Ska väl addera. Om man blir dömd till samhällstjänst, är det något man betar av under vanlig arbetstid, eller utanför? Om det är utanför, fine, den kan jag också brösta. Men jag måste dyka upp på mitt jobb helt enkelt.
Senast redigerad av surferdudedude 2026-05-05 kl. 20:53.
Citera
2026-05-05, 20:57
Medlem
Citat:
Fotboja låter ju också sådär, till vilken nytta har det? Så jag inte lämnar landet, eller vilken funktion fyller en sådan? Samhällstjänst dock hade varit horribelt, då jag har ett bra jobb med personalansvar. Om samhällstjänst skulle bli aktuellt, är det något man kan betala sig fri från isf?

Ska inte säga att jag är erfaren inom alla de straffrättsliga påföljderna, men nej, du kan inte köpa dig fri från fotboja och det är för att du ska bestraffas, så klart... Du ska lära dig att inte bryta mot lagen, oavsett om det handlar om vad du gör med din egen kropp.

Har du tur kommer du undan med indraget körkort, regelbundna och självbekostade drogtester, skyddstillsyn(?) och dryga böter.

Samhällstjänst verkställs utanför dina arbetstider.
Citera
2026-05-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Ska inte säga att jag är erfaren inom alla de straffrättsliga påföljderna, men nej, du kan inte köpa dig fri från fotboja och det är för att du ska bestraffas, så klart... Du ska lära dig att inte bryta mot lagen, oavsett om det handlar om vad du gör med din egen kropp.

Har du tur kommer du undan med indraget körkort, regelbundna och självbekostade drogtester, skyddstillsyn(?) och dryga böter.

Samhällstjänst verkställs utanför dina arbetstider.

Det är också det jag håller tummarna för. Och som lagen är utformad så kan jag väl också tycka det är fullt rimligt. Jag vill bara kunna stryka fängelse-biten från protokollet.
Citera
2026-05-05, 22:07
Medlem
This-
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Gissning
Böter, du blir av med körkortet och får göra massa drogtester i en evighet för att få ha kvar det sen (du får betala för dessa och organisera det). Du kanske behöver bevisa att du inte är alkoholist också.
Jag åkte på en hel serie av detta typ 5 st dom tog två bilar också🤣🤣
Och du slipper kåken de är lugnt, har du tur slipper du ta om kortet, det fick jag lov att göra. Mitt liv rasade, men nu är jag på banan igen.
Jag klarade mig från kåken glömde jag säga
Citera
2026-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du är inte en skötsam medborgare om du röker hasch och dessutom är ute och kör bil med droger i kroppen.
Tyvärr så är det nog bara att ta ditt straff men med tanke på att det är första gången du åker dit så kanske du slipper sitta inne utan endast blir av med körkort och får villkorligt. Drogmissbruket kommer givetvis följas upp under en tid framöver.

Hoppas du lär dig något av detta innan du åker dit igen och åker in ett par månader som då kanske trasslar till det för dig på jobbet osv osv.
Att få nytt jobb som dömd brottsling är inte helt enkelt.
Stick och brinn, man har metaboliter i en vecka efter att ha rökt. Jag omsatte över millen per år på min f-skatt blev av med kortet även fast jag inte rökt på hela dagen.
När man är nyrökt har man värden på ca 2.0-3,0 vid provtagning hade jag 0.00157 men det räknas som drograttfylleri ändå. Dricker du alkohol ska du verkligen bara hålla käft
Citera
2026-05-05, 22:17
Medlem
Citat:

Ska väl addera. Om man blir dömd till samhällstjänst, är det något man betar av under vanlig arbetstid, eller utanför? Om det är utanför, fine, den kan jag också brösta. Men jag måste dyka upp på mitt jobb helt enkelt.
Det blir ingen fotboja heller du kan skicka ett p.m så kanske jag kan hitta min dom och använda till ditt försvar men det är mer än fem år sedan så den kanske inte går att få fram
Citera
2026-05-05, 22:33
Medlem
Citat:
Samhällstjänst dock hade varit horribelt, då jag har ett bra jobb med personalansvar. Om samhällstjänst skulle bli aktuellt, är det något man kan betala sig fri från isf?

Han jag vet är också chef för en massa personer. Hög chef också.

Samhällstjänst brukar väl vara ett straff man tar istället för fängelse (om man blir rekommenderad det), så i teorin kan du väl betala av det med att sitta av ett fängelsestraff istället.

Citat:
Det anpassas som jag förstår det.

Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
This-

Jag åkte på en hel serie av detta typ 5 st dom tog två bilar också🤣🤣
Och du slipper kåken de är lugnt, har du tur slipper du ta om kortet, det fick jag lov att göra. Mitt liv rasade, men nu är jag på banan igen.
Jag klarade mig från kåken glömde jag säga

Låter hemskt jobbigt. Hoppas livet är snällare mot dig när du kämpat så!
Citera
2026-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du är inte en skötsam medborgare om du röker hasch och dessutom är ute och kör bil med droger i kroppen.
Tyvärr så är det nog bara att ta ditt straff men med tanke på att det är första gången du åker dit så kanske du slipper sitta inne utan endast blir av med körkort och får villkorligt. Drogmissbruket kommer givetvis följas upp under en tid framöver.

Hoppas du lär dig något av detta innan du åker dit igen och åker in ett par månader som då kanske trasslar till det för dig på jobbet osv osv.
Att få nytt jobb som dömd brottsling är inte helt enkelt.

Om man ska generalisera lite är det ungefär lika problematiskt för en van haschrökare att köra bil på hasch som det är för en snusare att köra bil på snus, ur ett berusningsperspektiv. Möjligen kan hasch till och med göra att personen kör mer defensivt.
Cannabis är inte som alkohol eller andra partydroger, det är snarare en drog för eftertanke och reflektion. Men visst, jag generaliserar något.. utifrån vad jag sett och upplevt.
Lagen i Sverige angående Cannabis är extrem och givetvis totalt galen.
Citera
2026-05-05, 23:21
Avstängd
Citat:
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?

I svensk rättsväsende finns en filosofi att i den mån de går undvika att döma till fängelse
Eftersom du är ostraffad blir det högst troligt böter, indraget körkort och på sin höjd villkorlig dom.
Du kan andas ut nu.
Citera
2026-05-05, 23:49
Medlem
Det är dyrt med fängelse i sverige. Så man vill helst spara till grövre brott. Med det du gjort samt tidigsre ostraffad kan set bli villkorligt. böter eller samhällstjönst samt 3 års övervakade prover på order från transportstyrelsen. KK blir du av med säkert 24 mån så du får ta om både teori och praktik.
När de ringer från frivården för ett samtal om dug och ditt runtonkring, ju böttre bild du ger desto finare ord säger de till domstolen . Så gör bra ifrån dig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in