Citat:
Ursprungligen postat av
Kontrollavgift
Det här är inte seriöst. När HTRO kommer med sin rapportdyker aktien 15%. Undergången nära, AA är några korvören från tvångsförsäljning. Nästa dag tas hela den nedgången tillbaka. Och nu dagarna efter ytterligare plus 15% eller något sådant.
Det som skett är att SEB och senare Danske Bank rekommenderat köp. I vart fall SEB har tidigare gjort hårresande rekommendationer. Jag tror man kan ha dessa "analytiker" som kontraindikation. Dom är inte smartare än någon annan men när dom rekommenderar stiger kursen och det blir läge att sälja.
Hoppas att AA förstår att han bör diversifiera. Hans aktieaffärer står ju på minus, detta med att slå index 13 ggr är bara båg. Det kan väl alla redovisa om man får välja jämförelsetid och jämförelseindex fritt.
Fö kan jag berätta att jag haft en helt annan strategi, helt annorlunda än AA. Många olika aktier och exponering mot olika länder och branscher. De dagliga förändringarna är +0,2% ibland och -0,1% ibland. Inget spektakulärt, men ett sådant gnetande har givit ett kapital som är ett par gånger större än AAs, och det utan att jag kallar mig analytiker.
AA ljuger aldrig men han förtiger mycket.
Jämför med reklam för aktiefonder. En storbank har 400 aktiefonder och väljer de tre som gått bäst och gör reklam för dem på helsidor i dagstidningarna. De fonder som går sämst avvecklar man diskret. AA berättar gärna när han är upp 100% i en aktie men talar inte så mycket då om raset som föregick uppgången.
Det är allrid en risk att utnyttja aktiekrediten. Att utnyttja den för att köpa fler aktier är vanskligt nog.
Att som AA gör numera utnyttja krediten för att betala löpande utgifter ökar riskexponeringen eftersom man då ökar känsligheten vid kursfall.
Han har 2,5 miljoner i belåning nu, der var inte länge sedan han hade under två miljoner i belåning.
Hur mycket av de senadte lpnade 500k gick till att köpa aktier och hur mycket gick till att lösa ansra krediter och betala månadens räkningar?
Det är väldigt mycket som ska falla på plats om man långsiktigt ska kunna ta ut 600k netto om året på en bruttoförmögenhet på 5 miljoner eller vad der nu är, och en belåning på 50%.
Men blir det 60kr i Hexan till december och 200 kr före 2028 så lär han kunna rulla belåningssnöbollen framför sig ett bra tag till. Han blir dock i peincip beroende av evig kursuppgång för att detta ska funka.
Vad händer om räntan på krediten stiger till 10-12% samtidigt som portföljen slutar stiga i värde?
Det räcker ju med vanliga konjunktursvängningar för att maskineriet ska börja hacka!
AA,läser ju tråden så han får ju anses vara väl upplyst om riskerna.
Han borde strukturerat om portföljen när han hade 6 miljoner.