2026-05-04, 19:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Vad innebär PE/tal på -788 på hexatronic?

Att bolaget går med förlust. Men sånt bryr sig inte Aktieanalytikern om!
Senast redigerad av ingetbranick 2026-05-04 kl. 19:17.
Citera
2026-05-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Vad innebär PE/tal på -788 på hexatronic?

Högt negativ tal innebär att företaget gör pytteliten förlust, på snudd till break even sett till hur mycket aktierna är värda.

P är price
E är earnings
Citera
2026-05-04, 19:12
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Historisk dag! Hexatronic är tillbaka på 42kr där AA basunerade ut köp med mål 100kr. Bara det att den skulle till 17kr istället.

Nästa milstolpe är att innehavet i Hexatr i Surdegsportföljen säljs vid ca 48-49kr. När/om vi når dit!
10 spänn upp från i onsdags, eller 1 MSEK för AA. Dags att uppgradera vattenskotern?
Citera
2026-05-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
10 spänn upp från i onsdags, eller 1 MSEK för AA. Dags att uppgradera vattenskotern?

Han hinner ju med att köpa en fräsigare dragbil innan det är dags att filma inför det historiska ”backa med släp”-avsnittet!
Eller kanske kan dottern få en egen vattenskoter trots allt? Gäller att låta pengarna rulla medan dom finns iaf!
Citera
2026-05-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Det här är inte seriöst. När HTRO kommer med sin rapportdyker aktien 15%. Undergången nära, AA är några korvören från tvångsförsäljning. Nästa dag tas hela den nedgången tillbaka. Och nu dagarna efter ytterligare plus 15% eller något sådant.
Det som skett är att SEB och senare Danske Bank rekommenderat köp. I vart fall SEB har tidigare gjort hårresande rekommendationer. Jag tror man kan ha dessa "analytiker" som kontraindikation. Dom är inte smartare än någon annan men när dom rekommenderar stiger kursen och det blir läge att sälja.

Hoppas att AA förstår att han bör diversifiera. Hans aktieaffärer står ju på minus, detta med att slå index 13 ggr är bara båg. Det kan väl alla redovisa om man får välja jämförelsetid och jämförelseindex fritt.

Fö kan jag berätta att jag haft en helt annan strategi, helt annorlunda än AA. Många olika aktier och exponering mot olika länder och branscher. De dagliga förändringarna är +0,2% ibland och -0,1% ibland. Inget spektakulärt, men ett sådant gnetande har givit ett kapital som är ett par gånger större än AAs, och det utan att jag kallar mig analytiker.
Citera
2026-05-05, 09:07
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Det här är inte seriöst. När HTRO kommer med sin rapportdyker aktien 15%. Undergången nära, AA är några korvören från tvångsförsäljning. Nästa dag tas hela den nedgången tillbaka. Och nu dagarna efter ytterligare plus 15% eller något sådant.
Det som skett är att SEB och senare Danske Bank rekommenderat köp. I vart fall SEB har tidigare gjort hårresande rekommendationer. Jag tror man kan ha dessa "analytiker" som kontraindikation. Dom är inte smartare än någon annan men när dom rekommenderar stiger kursen och det blir läge att sälja.

Hoppas att AA förstår att han bör diversifiera. Hans aktieaffärer står ju på minus, detta med att slå index 13 ggr är bara båg. Det kan väl alla redovisa om man får välja jämförelsetid och jämförelseindex fritt.

Fö kan jag berätta att jag haft en helt annan strategi, helt annorlunda än AA. Många olika aktier och exponering mot olika länder och branscher. De dagliga förändringarna är +0,2% ibland och -0,1% ibland. Inget spektakulärt, men ett sådant gnetande har givit ett kapital som är ett par gånger större än AAs, och det utan att jag kallar mig analytiker.

Nej du har rätt. Den bästa analytikern är min papegoja, Fjodor. Han kraxar när det är köptillfälle.
Citera
2026-05-05, 09:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

AA ljuger aldrig men han förtiger mycket.

Jämför med reklam för aktiefonder. En storbank har 400 aktiefonder och väljer de tre som gått bäst och gör reklam för dem på helsidor i dagstidningarna. De fonder som går sämst avvecklar man diskret. AA berättar gärna när han är upp 100% i en aktie men talar inte så mycket då om raset som föregick uppgången.

Det är allrid en risk att utnyttja aktiekrediten. Att utnyttja den för att köpa fler aktier är vanskligt nog.
Att som AA gör numera utnyttja krediten för att betala löpande utgifter ökar riskexponeringen eftersom man då ökar känsligheten vid kursfall.

Han har 2,5 miljoner i belåning nu, der var inte länge sedan han hade under två miljoner i belåning.
Hur mycket av de senadte lpnade 500k gick till att köpa aktier och hur mycket gick till att lösa ansra krediter och betala månadens räkningar?

Det är väldigt mycket som ska falla på plats om man långsiktigt ska kunna ta ut 600k netto om året på en bruttoförmögenhet på 5 miljoner eller vad der nu är, och en belåning på 50%.

Men blir det 60kr i Hexan till december och 200 kr före 2028 så lär han kunna rulla belåningssnöbollen framför sig ett bra tag till. Han blir dock i peincip beroende av evig kursuppgång för att detta ska funka.

Vad händer om räntan på krediten stiger till 10-12% samtidigt som portföljen slutar stiga i värde?
Det räcker ju med vanliga konjunktursvängningar för att maskineriet ska börja hacka!

AA,läser ju tråden så han får ju anses vara väl upplyst om riskerna.

Han borde strukturerat om portföljen när han hade 6 miljoner.
Citera
2026-05-05, 10:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
AA är onekligen en vinnare hittills i år. Han går in v 19 med EK 1991K och lån 2506K (44/56). Han är +109% /1245K före uttag / insättningar och +74% / 845K efter uttag insättningar hittills i år.

Dagens portföljgenomgång är nästan 1h. Jag har bara skrivit av siffrorna och inte lyssnat på börsgudens chefs visdomsord Men jag råkade lyssna på några sekunder där han fortfarande är kvar 2020 när allt började. Ska det lånet han tog under corona verkligen räknas som lån? Eller är det lånet EK? Orkar inte lyssna på vad han menar, men med den nya historieskrivningen påstår sig AA vara 13x bättre än index sen 2020. Onekligen imponerande. Men det har varit djupa dalar under tiden.

Surdegsportföljen som visar AAs förmåga att vaska fram en bredare portfölj av guldkorn. Där ligger fortfarande 6 av 7 innehav på (kraftigt) minus.

Han har hittills i år tagit ut 400K från sina portföljer.

Buffert 295K.

Min nästa rapport från AAs portföljer kommer då något större har inträffat med den.

Tagit ut 400 k hittills i år?
Det är ju 100k i månaden?
.men han löste väl ett blancolån han tog för att köpa vattenskoter?
Citera
2026-05-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Han tog ett blancolån. Det köpte kan aktier för och bokförde som eget kapital, vilket ledde till att han såg mer framgångsrik ut och dessutom försvårade för figuren.

Är detta lån tillbakabetalat och ingår i de 400k han tagit ut. I så fall har han kanske köpt dragkrok med vidhängande bil och skoter för 150k. Inte lätt att hänga med.

Jag fick just reklam från MedMera-bank. KFs gamla bank som dom som ett led i nedmonteringen av KF sålt till en norsk bank som sysslar med blancolån. Dom anger en exempelränta om 9%, som dessutom inte är avdragsgill. Var det en sådan ränta han betalade borde tom AA fundera på vad räntekostnader är för något.
Senast redigerad av Kontrollavgift 2026-05-05 kl. 16:28.
Citera
2026-05-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Citat:
Han tog ett blancolån. Det köpte kan aktier för och bokförde som eget kapital, vilket ledde till att han såg mer framgångsrik ut och dessutom försvårade för figuren.

Är detta lån tillbakabetalat och ingår i de 400k han tagit ut. I så fall har han kanske köpt dragkrok med vidhängande bil och skoter för 150k. Inte lätt att hänga med.

Jag fick just reklam från MedMera-bank. KFs gamla bank som dom som ett led i nedmonteringen av KF sålt till en norsk bank som sysslar med blancolån. Dom anger en exempelränta om 9%, som dessutom inte är avdragsgill. Var det en sådan ränta han betalade borde tom AA fundera på vad räntekostnader är för något.

Japp han har tagit ut 400K hittills i år. 50K har gått till skatt för det han tagit ut som lön från företaget resten till hushållet.
Jag tolkar det som han har betalat av lånet för vattenskotern, men AA är alltid lite luddig när det gäller vart pengarna går, hans privata lån etc. Det lär ju finnas fler lån i det hushållet
Citera
2026-05-05, 17:11
Medlem
Citat:
Japp han har tagit ut 400K hittills i år. 50K har gått till skatt för det han tagit ut som lön från företaget resten till hushållet.
Jag tolkar det som han har betalat av lånet för vattenskotern, men AA är alltid lite luddig när det gäller vart pengarna går, hans privata lån etc. Det lär ju finnas fler lån i det hushållet

Räknar han kapitalskatten och räntan på lånet som uttag eller låter han bara redovisa det som att lånen ökar? För han har rimligen betalat över 70 000 kr i kapitalavgift för kf samt ränta på belåning under årets fyra första månader.
Citera
2026-05-05, 17:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Räknar han kapitalskatten och räntan på lånet som uttag eller låter han bara redovisa det som att lånen ökar? För han har rimligen betalat över 70 000 kr i kapitalavgift för kf samt ränta på belåning under årets fyra första månader.

Tror / antar / förmodar att "uttag" är detsamma som hur mycket minussaldot / belåningen ökat i kronor oavsett vad han använder pengarna till.

För övrigt så lär han vara maxnelånad på huset och ha ett uselt kreditbetyg vilket gör att han har svårt att få låna mer till rimlig ränta hos storbankerna utan tvingas ta blancolån de dagar belåningsbankomaten hackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in