2026-04-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det finns gott om skräckhistorier från folk som SÅLT bil/MC på blocket och råkat ut för allehanda mentalpatienter och brorsor som ställer till besvär.

Jag tycker dock att problemet åt andra hållet är mer obegripligt. Jag har köpt ett antal hojar på blocket.

Ibland är affären smidig. Det betyder att man skickar ett meddelande: "Hej, jag vill köpa den här MC:n som du har ute på annons. När kan jag komma?" och man får får ett svar ganska omgående "Onsdag kväll blir bra, adressen är Ballefjongvägen 18 i Idiotstad, kom kl 19".

Men alltför ofta är det inte så enkelt. Man skickar en fråga, och det tar 2-3 dagar innan man får svar. Ofta är det "det kommer en köpare och ska titta... " på ett datum som ligger en bra bit fram i tiden men att "jag hör av mig efter det om den finns kvar".

De hör aldrig av sig.

Eller så är det att "jag kan inte sälja den just nu, den står i förvaring på annan ort och jag vet inte när jag kan hämta den".

När man tröttnat på att vänta så skickar man ytterligare ett meddelande. Då får man svart "Tyvärr... jag säger till när jag vet mer".

Eller så gör man upp med en köpare om att man kan komma. Man skaffar släp och ger sig av och frågar "Nu är jag på väg, vilken adress är det?"

Men man får inga svar. Jag menar, folk kollar mobilen hela tiden, men när någon ligger ute på vägen och vill veta vart man ska åka, då är mobilen avstängd 10 timmar på raken.

Jag är inte ens en besvärlig köpare. Jag betalar med swish, jag har svenskt körkort, jag gör ägarbyte i appen, jag ställer inga jobbiga frågor, jag prutar inte, jag bryr mig inte om småskavanker. Jag betalar, lastar, och åker hem igen. I min värld är jag en drömköpare.

Men man får fan ligga i som en jävla ILLER för att få dessa imbecilla halvmänniskor som annonserar ut sina hojar att faktiskt även genomföra försäljningen.

Vad i helvete är det för fel på folk? Varför annonserade du ut din MC om du inte ids lägga två strån i kors för att sälja den?

Och dessutom, en sak till, det här med att dölja regnummer på alla bilder och underlåta att skriva ut det i annonsen... blocket har numera krav på att VIN-nummer måste finnas i annonsen och därmed är regnummer ett par knapptryck bort. Hur kan folk vara så idiotiska att de tror att de skyddar sig genom att inte skriva ut det?
Det konstiga är säljare som accepterar att hålla hojen till nån som "kanske" ska komma om tre dar och titta. Jag erbjuder mig att komma och titta direkt och köpa den om den är okej, men "nja, det är en som ska komma och titta på den senare i veckan". Den som först dyker upp med pengarna borde få köpa den. Vad händer om den som ska komma och titta inte är intresserad? Då har säljaren tackat nej till fem andra spekulanter under tiden...
Citera
2026-04-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det konstiga är säljare som accepterar att hålla hojen till nån som "kanske" ska komma om tre dar och titta. Jag erbjuder mig att komma och titta direkt och köpa den om den är okej, men "nja, det är en som ska komma och titta på den senare i veckan". Den som först dyker upp med pengarna borde få köpa den. Vad händer om den som ska komma och titta inte är intresserad? Då har säljaren tackat nej till fem andra spekulanter under tiden...

Javisst, exakt det där hände mig bara för någon månad sedan.

De blir väl manipulerade att gå med på att hålla hojen. Det kanske går om man säljer fordon väldigt sällan så att man inte har någon rutin.

Men visst är det jäkligt märkligt. Det naturliga vore ju att säga "visst kan du få komma hit senare i veckan, men det finns inga garantier för att hojen är kvar då".
Citera
2026-04-27, 18:23
Medlem
Citat:
Javisst, exakt det där hände mig bara för någon månad sedan.

De blir väl manipulerade att gå med på att hålla hojen. Det kanske går om man säljer fordon väldigt sällan så att man inte har någon rutin.

Men visst är det jäkligt märkligt. Det naturliga vore ju att säga "visst kan du få komma hit senare i veckan, men det finns inga garantier för att hojen är kvar då".
Eller bara säga att "så länge annonsen finns kvar så är hojen kvar". Är annonsen borta har någon redan köpt den.
Citera
2026-04-28, 19:24
Medlem
killawifes avatar
När jag åkte för att köpa en mc för ett tag sen så bestämmer vi tid och plats, jag hyr ett släp och åker de 15 milen. När jag är framme vid dennes ort så ber jag om en vägbeskrivning och får då veta att han fått ett högre bud och undrar om jag vill bjuda över. Jag skriver då att jag får väl åka hem då men då går det bra att komma och köpa hojen. När jag kommer dit så är killen värsta hillbillyn och det står minst tio andra hojar på gården som ALLA har uppbrutna tändningslås. En ung kille som helt uppenbart käka meth till både frukost, lunch och middag sitter och flinar som ett fån. Jag köper iallafall hojen och killen lovar att skicka ett reg-bevis då han inte har det. Jag är extremt tveksamt men hade kolla tupp hojens reg-nummer innan och det var killen som ägde den. Och döm om min förvåning när ett regbevis droppar ner i brevlådan nån vecka senare.
Givetvis var hojen som "gick som en klocka innan CDI:n la av" högst troligen inte startad på fem-sex år.
Citera
2026-04-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag åkte för att köpa en mc för ett tag sen så bestämmer vi tid och plats, jag hyr ett släp och åker de 15 milen. När jag är framme vid dennes ort så ber jag om en vägbeskrivning och får då veta att han fått ett högre bud och undrar om jag vill bjuda över. Jag skriver då att jag får väl åka hem då men då går det bra att komma och köpa hojen. När jag kommer dit så är killen värsta hillbillyn och det står minst tio andra hojar på gården som ALLA har uppbrutna tändningslås. En ung kille som helt uppenbart käka meth till både frukost, lunch och middag sitter och flinar som ett fån. Jag köper iallafall hojen och killen lovar att skicka ett reg-bevis då han inte har det. Jag är extremt tveksamt men hade kolla tupp hojens reg-nummer innan och det var killen som ägde den. Och döm om min förvåning när ett regbevis droppar ner i brevlådan nån vecka senare.
Givetvis var hojen som "gick som en klocka innan CDI:n la av" högst troligen inte startad på fem-sex år.

Detta måste ha varit väldigt länge sedan. Det är väl ingen som bett om vägbeskrivningar de senaste 20 åren?
Citera
2026-04-29, 11:46
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Detta måste ha varit väldigt länge sedan. Det är väl ingen som bett om vägbeskrivningar de senaste 20 åren?

Det var för ett år sen typ. Det gick inte att hitta med gps:en.
Citera
2026-05-04, 23:30
Avslutad
Köpte en sporthoj med ABS från 2010 för 30 papp nyligen. En av få tidigare ägare som hade precis all dokumentation från köp (kvitto på inköp, d.v.s.), service, uppgraderingar, etc.

Jag är så jävla trött på hojägare som är för lågintelligenta för att hålla koll på en jävla servicebok. Alltid lika jobbigt att se en i övrigt fin hoj men som helt saknar pappershistorik de senaste 5-10 åren. "Servad av en motorkunnig vän" kan lika gärna betyda "har haft samma motorolja sedan George Bush var president". Fuck that. Har du inte historik på papper så skiter jag helt i dig om så din hoj hade varit tillverkad av guld men kostat som plast.

Jag sparar varenda kvitto, besiktning, service och originaldel. Men sen får jag också nästan alltid mer betalt när jag säljer hojar än när jag köper dem, så det så
Citera
2026-05-05, 10:05
Medlem
Citat:
Eller så gör man upp med en köpare om att man kan komma. Man skaffar släp och ger sig av och frågar "Nu är jag på väg, vilken adress är det?"

Men man får inga svar. Jag menar, folk kollar mobilen hela tiden, men när någon ligger ute på vägen och vill veta vart man ska åka, då är mobilen avstängd 10 timmar på raken.
Just den där är ju rätt amatörmässig. Telefonnummer och adress fixar man INNAN man fixar släp och drar.
Citera
2026-05-05, 11:02
Medlem
Citat:
Jo, såklart. Det naturliga när man köper bil/mc är ju faktiskt att köra först.

Med detta sagt, jag är lite kluven. Om jag själv skulle sälja en MC så skulle jag låta köparen prova, men det det hade skett under böner till högre makt att inget händer. Till viss del kan jag förstå att säljare är lite restriktiva med provkörningar.
Jag kan förstå varför folk inte är helt bekväma med det, men om de på fullaste allvar tycker att det är en godkänd anledning till att man ska köpa grisen i säcken tolkar jag det som oerhört oseriöst. Mycket möjligt att de försöker dölja något.

Skulle möjligtvis gå med på det om jag får pruta rejält.

Citat:
När jag själv köper begangade motorcyklar provkör jag inte alltid, ibland nöjer jag mig med att se att den startar och att man kan lägga i ettan och tvåan. Om jag provkör, så är det sällan mer än ett par hundra meter. Jag är nämligen livrädd att ställa till med något, det blir ju ett jäkla strul om man kvaddar den MC man testar.
Under normala omständigheter har jag inga problem med det. Visst är det astråkigt om man kraschar den, men har man körkort bör man ju kunna köra

Har dock köpt utan att provköra av två skäl. Ena gången var det för att jag inte hade körkort och andra gången för att det var vinter.
Citera
2026-05-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Just den där är ju rätt amatörmässig. Telefonnummer och adress fixar man INNAN man fixar släp och drar.

Det var ett specialfall. Jag hade två i princip identiska hojar till samma pris på nästan samma plats. Jag chansade på att lyckas köpa i alla fall den ena av dessa, och det gjorde jag också.

I normala fall hade jag inte åkt utan att ha gjort klart med kontaktuppgifter, tid och plats.
Citera
2026-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag kan förstå varför folk inte är helt bekväma med det, men om de på fullaste allvar tycker att det är en godkänd anledning till att man ska köpa grisen i säcken tolkar jag det som oerhört oseriöst. Mycket möjligt att de försöker dölja något.

Jag säger inte emot, men det är en riskfylld situation.

Även handlare är restriktiva med provkörningar.

Jag var inne hos en mopedhandlare för 2 år sedan som hade några modeller som jag ville veta mer om. Jag ville provköra. Han svarade att han aldrig tillät provkörning före köp. Jag har haft MC-kort i decennier och ger inget slarvigt intryck.
Citera
2026-05-05, 15:54
Medlem
Citat:
Det var ett specialfall. Jag hade två i princip identiska hojar till samma pris på nästan samma plats. Jag chansade på att lyckas köpa i alla fall den ena av dessa, och det gjorde jag också.

I normala fall hade jag inte åkt utan att ha gjort klart med kontaktuppgifter, tid och plats.
Haha, ok

Ja, det minskar ju risken definitivt. Men ser ändå ingen anledning att inte kolla upp det i förväg. Om inte kommer telefonnumret alltid automatiskt för mig, då jag alltid vill ta ett kort telefonsamtal först.

Citat:
Jag säger inte emot, men det är en riskfylld situation.

Även handlare är restriktiva med provkörningar.

Jag var inne hos en mopedhandlare för 2 år sedan som hade några modeller som jag ville veta mer om. Jag ville provköra. Han svarade att han aldrig tillät provkörning före köp. Jag har haft MC-kort i decennier och ger inget slarvigt intryck.
Jo, som säljare tar man ju en stor risk. Där förstår jag som sagt motståndet, men jag hade ändå aldrig accepterat det.

För mig som köpare känns det lugnt. Det är ju lika drygt att krascha den alldeles efter köpet som före.

Men det är ju helt rimligt att man ordnar med någon form av säkerhet. Handpenning på 1000kr, avtal om att man betalar självrisk, avtal om köp vid olycka eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in