2026-05-05, 13:24
Avslutad
Om alla ICA Maxi har kaffefilter vid Oboy
hyllan,. men merparten har det, varför?

Är det konceptet eller av utrymmesskäl?
Logiskt så borde kaffefilter vara vid kaffet.
Har frågat personal, ingen vet varför.

Antal ICA Maxi butiker: 94 st. (2025)
https://www.icagruppen.se/om-ica-gruppen/var-verksamhet/vara-bolag/ica-sverige/
Citat:
Det finns cirka 94 st Maxi ICA Stormarknad i
Sverige, baserat på siffror från bokslutet 2025.
Dessa är ICAs största butiksformat och
fokuserar på ett brett sortiment av livsmedel
och specialvaror.
Citera
2026-05-05, 13:29
Medlem
Det är helt förjävligt. Har påtalat detta till ICA chefen och marknadsministern. Försökte väcka åtal i EU domstolen men ingen lyssnar.
Det är helt galet att ha kaffefilter just där!
Tårtsprits hade de vid sockret och honungen och maränger vid brödavdelningen. Ytterligare en fråga som PRO har tagit upp.
Att behöva leta efter rosa maränger när man just lastat i 2 kg socker i sin korg är terrorism. Tårtbottnar ligger vid färskt bröd dessutom. Det skall ligga vid Delikatobollarna som det alltid gjorde på Rylis i Teckomatorp. Där var det tusan ordning på allt.

TVI!
Citera
2026-05-05, 13:55
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunchkonto

Hej,
Jag förstår att detta är någonting som du har suttit och grubblat på i din stinkande kammare under en längre period - men låt mig få ge dig ett svar.

Inledningsvis kan vi konstatera att kaffefilter används för att göra en kopp kaffe, och vad är en färsk kopp kaffe allra bäst på? Johodu din lilla stinkare, den är bäst på att vara varm! Ifall vi nu utgår från att kaffefilter på ett eller annat sätt kan kopplas till något varmt (förutom din varma röv), så tar vi nu gemensamt en titt på Oboy! Oboy är ju också en vätska man förtär, och trot eller ej, men varm chokladdryck är redigt poppis! Jag konstaterar alltså att man har valt att sortera hyllorna efter användningsområdet - varm dryck i detta fallet, precis så som att bakning oftast är en egen hylla.

Platsoptimering i hyllsystem också kanske också.

Jag hoppas att din kammare stinker mindre nu när du kan gå ut och vädra rumpedumpen och sluta grubbla på detta - kanske ut och ta dig en varm köpp med chokladdryck?
Senast redigerad av AutofyllarN 2026-05-05 kl. 13:57.
Citera
2026-05-05, 13:57
Medlem
För att du ska köpa mer. Ju fler platser du behöver besöka i en butik, ju mer handlar du.

Kaffefilter är väl så tacksamt med att alla* som köper kaffe köper ju det, och alla köper kaffe, oavsett pris, det är en av få varor som efterfrågan inte sjunker för, när priset ökar.

Plus, de kan dölja filternas "lömska" placering genom att säga att det tillhör dryck/frukost/fika, precis som oboy.

Citat:

Citera
2026-05-05, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Hej,
Jag förstår att detta är någonting som du har suttit och grubblat på i din stinkande kammare under en längre period - men låt mig få ge dig ett svar.

Inledningsvis kan vi konstatera att kaffefilter används för att göra en kopp kaffe, och vad är en färsk kopp kaffe allra bäst på? Johodu din lilla stinkare, den är bäst på att vara varm! Ifall vi nu utgår från att kaffefilter på ett eller annat sätt kan kopplas till något varmt (förutom din varma röv), så tar vi nu gemensamt en titt på Oboy! Oboy är ju också en vätska man förtär, och trot eller ej, men varm chokladdryck är redigt poppis! Jag konstaterar alltså att man har valt att sortera hyllorna efter användningsområdet - varm dryck i detta fallet, precis så som att bakning oftast är en egen hylla.

Platsoptimering i hyllsystem också kanske också.

Jag hoppas att din kammare stinker mindre nu när du kan gå ut och vädra rumpedumpen och sluta grubbla på detta - kanske ut och ta dig en varm köpp med chokladdryck?

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
För att du ska köpa mer. Ju fler platser du behöver besöka i en butik, ju mer handlar du.

Kaffefilter är väl så tacksamt med att alla* som köper kaffe köper ju det, och alla köper kaffe, oavsett pris, det är en av få varor som efterfrågan inte sjunker för, när priset ökar.

Plus, de kan dölja filternas "lömska" placering genom att säga att det tillhör dryck/frukost/fika, precis som oboy.

Rätt kul, en klassisk fråga som kan ställas med en flashbacktråd och neandertalarna hakar på.

I övrigt så reser jag mycket i jobbet Stockholm och Norrland, visst merförsäljning, men personal frågar sig själva även detta fenomen då många kunder frågar samma sak om placeringen.
Citera
2026-05-05, 14:13
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker du ska gå in på Ica Maxi i Kumla, som inte ligger i en byggnad gjord för Ica Maxi. Inget är där man tror. Du skulle nog dö av utmattning innan du handlat klart.

Dessutom är varorna där billigare där än andra Maxi, hemskt! Det måste ju vara likadant överallt.
Citera
2026-05-05, 14:31
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Rätt kul, en klassisk fråga som kan ställas med en flashbacktråd och neandertalarna hakar på.

I övrigt så reser jag mycket i jobbet Stockholm och Norrland, visst merförsäljning, men personal frågar sig själva även detta fenomen då många kunder frågar samma sak om placeringen.

Vet inte om du bekräftade TS spaning, och inlägget du svarade på. Men jag uppfattade det så, dock utan att fatta vilken merförsäljning man isåfall vill åt.

Är det specifikt oboyhyllan som behöver draghjälp av kaffefiltrens närbelägenhet? Eller får hela butiken merförsäljning om man gömmer just kaffefiltren, just vid oboyen?
Citera
2026-05-05, 14:46
Medlem
Room531s avatar
vad fan!! helt ologiskt!
Citera
2026-05-05, 14:54
Medlem
AttansNedranss avatar
Om Jimmie var statsminister så hade detta aldrig tolererats!
Blanda de vita oskyldiga kaffefiltren med den brunmuskiga Oboyen. Nej, nu får det vara nog!
Citera
2026-05-05, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Vet inte om du bekräftade TS spaning, och inlägget du svarade på. Men jag uppfattade det så, dock utan att fatta vilken merförsäljning man isåfall vill åt.

Är det specifikt oboyhyllan som behöver draghjälp av kaffefiltrens närbelägenhet? Eller får hela butiken merförsäljning om man gömmer just kaffefiltren, just vid oboyen?

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
vad fan!! helt ologiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Om Jimmie var statsminister så hade detta aldrig tolererats!
Blanda de vita oskyldiga kaffefiltren med den brunmuskiga Oboyen. Nej, nu får det vara nog!

Bra med lite humor om ämnet.
Gjorde en slagning via chatgpt.

"Kaffefilter placeras oftast vid bakprodukter, hushållspapper eller specialhyllor för kaffetillbehör, snarare än direkt bredvid kaffepaketen. Detta beror på kategorisering där filter ses som ett förbrukningsmaterial/husgeråd snarare än kaffevara."
Citera
2026-05-05, 17:27
Medlem
Citat:
Bra med lite humor om ämnet.
Gjorde en slagning via chatgpt.

"Kaffefilter placeras oftast vid bakprodukter, hushållspapper eller specialhyllor för kaffetillbehör, snarare än direkt bredvid kaffepaketen. Detta beror på kategorisering där filter ses som ett förbrukningsmaterial/husgeråd snarare än kaffevara."

Folk tror det finns oändligt med hyllor i butiker vilket det inte finns. Saker som folk letar efter men inte spontanköper får därför en dålig plats, så enkelt är det. Blöjor finns inte vid incelhyllan med energidryck tex.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-05-05 kl. 17:29.
Citera
2026-05-05, 17:31
Medlem
AndersABs avatar
Det är så irriterade. Även ströbröd vid knäckebrödet 😡.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in