Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Med de senaste årens sociala medier har detta "vi" bytits ut mot informationsbubblor som bara förstärks ju mer vi läser och tittar, alla polariseras mer och mer ju mer information vi söker. Vi är redan nu inlett läge där grupperingar i alla länder inte har ens den grundläggande gemensamma bilden av vad som sker. Det finns inga "sanningar" längre, ingen generell gemensam bild av verkligheten ens i den mest basala formen. USAs extrema polarisering i avseende bilden av den dagliga verkligheten inom landet är ett typexempel.
Det går inte ha demokrati på de grunderna.
Och här kommer AI in och förstärker detta skeende markant. Redan nu finns enorma svårigheter i att ens lita på det man ser med sina egna ögon, allt man förut kunde se och som alla kunde se och ändå tro på har bytts ut mot att inget går att lita på. Och då blir informationsbubblorns och sin digitala grupps åsikter och värderingar det enda ankaret man har. Och på så vis förstärks informationsbubblan man sitter i ännu mer.
Eftersom jag just har haft ett Cloudflare-moment ("Just a moment") som jag inte lyckats ta mig förbi, så vill jag tillägga risken för att ai:s totala avsaknad av moral, den reagerar bara på det som är annorlunda och avviker, spiller över på mänskliga beslutsfattare.
När det ändå var människor som skulle ta beslut blev det inte mycket dyrare att ta eftertänkta beslut, med "rätt och fel" som en faktor. Men med ai-beslut (allt som är annorlunda och avvikande skall bort) blir beslut så billiga att det inte är lönsamt att föra in "rätt och fel" i beslutsunderlagen.
Jag tror det börjar med en modern variant av "vi lydde bara order", "det var datan", för att sen bli helt accepterat att fatta beslut som drabbar allt som är annorlunda och avvikande också. En moralisk misär.
I vissa fall har EU tagit in i sina regleringar att beslut som rör människor MÅSTE tas av människor, inte av ai. Men i praktiken tror jag inte att det kommer att ha någon betydelse därför att ai för många har blivit en religion, ai:n är en Gud som har rätt, även när den har fel.
Ett samhälle som städar bort allt som är annorlunda och avvikande har inte bara ett moraliskt problem. Det handlar om mångfald (alltså i positiv bemärkelse, det som skapar nya idéer) också. Det blir fattigare.