2026-04-04, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag förstår hur du menar, och i efterhand kan jag se att jag höll fast vid hoppet längre än vad som var rimligt. För mig handlade det inte så mycket om att “leva i en fantasivärld”, utan mer om att jag verkligen ville träffa personen och hade svårt att släppa det när jag inte fick något tydligt avslut.

Jag har inte träffat personen på 3 år idag och situationen är helt över. Med lite distans kan jag också se att jag borde ha backat mycket tidigare.

Om jag ska svara på din fråga så tror jag inte att det handlade om att undvika något specifikt obehag, utan snarare att jag höll kvar vid hoppet istället för att acceptera läget som det var.

Det var något sånt jag tänkte på, att ge upp ett hopp. Fint att höra att du har släppt taget, sånt är inte alltid lätt.
Citera
2026-04-04, 22:19
Avstängd
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar med preskriptionstid. Situationen hände för över tre år sedan och är helt över nu.

Jag måste erkänna att ibland dyker fortfarande ett sug upp i huvudet att åka de tre timmarna till personens hus, men jag vet att det är helt fel att göra det. Jag har lärt mig att bara låta de tankarna passera utan att agera på dem.
Då kommer du verkligen vara körd om du upprepar det.
Citera
2026-04-04, 22:38
Avstängd
Man måste vara riktigt ond om man polisanmäler någon som kommer hem till en.
Citera
2026-04-05, 11:35
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej, under ett års tid så åkte jag buss hem till en person, jag har inte blivit bjuden eller personen har inte bett mig att komma.

När jag kom till trapphuset så ringde jag på dörren och ingen öppnade dörren. Men eftersom jag väntade på att personen ska komma ut från lägenheten så vissa dagar så stod jag i trapphuset i 5 timmar och väntade på att personen ska komma ut från lägenhet. Det har hänt att jag skulle kunna vara i trapphuset hela natten.

Ibland så kommer personen hem från att vara ute någonstans. Personen har aldrig under detta perioder som personen bodde där släppt in mig i lägenheten. Jag gick till den här lägenheten/trapphus under 1 års tid. Personen har inte bett mig att inte komma till personens lägenhet och ringde polisen istället.

Det har hänt att många gånger att polisen har fått komma till samma trapphus och hämtat mig.

Det har hänt flera gånger att jag gick till samma trappuppgång.

Citat:

Nej det handlar om att du har förföljt den här personen och det är olagligt med stalking.

Han har inte bjudit in dig eller pratat med dig så det är tänkbart att han är rädd för dig.

Borde ha räckt med en gång att polisen hämtade dig men när du fortsatte att komma dit så blev det så att du inte lyssnade på vad polisen sa utan bara fortsatte.

Tips och råd har jag skrivit i din andra tråd.
Citera
2026-04-23, 15:37
Medlem
Citat:

Varför är man ond i såna fall? Folk har rätt att polisanmäla brott och misstankar om brott. Det gör inte att personen automatiskt är ond.

I vissa fall kan det ju bero på varför man blir polisanmäld. Men i ditt fall är det väl ganska självklart med tanke på vad du har skrivit i olika trådar och inlägg. Här är det snarare du som är problemet, inte personen som polisanmäler dig.

Du har regelbundet under ett års tid gått hem till någon, och polisen har hämtat dig flera gånger. Personen som bor där har aldrig bett dig komma och hälsa på, eller liknande. Du har skapat 5 olika konton på sociala medier, för att kunna kontakta denna person. Det har blivit flera konton eftersom du har blivit blockad. Även här har personen polisanmält dig, och polisen har sagt åt dig att inte kontakta personen igen. Personen vill inte att du kommer dit, eller ha kontakt på sociala medier.

Så det är inget harmlöst ”jag gick hem till någon en gång, och blev polisanmäld helt utan anledning”.
Citera
2026-05-05, 10:07
Avstängd
Innan jag gick till den här lägenheten för första gången så gick jag till ratsit.se och fick reda på personens adress gick sedan in på Google maps och letade efter vägbeskrivning till personens lägenhet och sedan så gick jag dit då och väntande i trapphuset i flera timmar.
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-05 kl. 10:57.
Citera
2026-05-05, 10:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Varför är man ond i såna fall? Folk har rätt att polisanmäla brott och misstankar om brott. Det gör inte att personen automatiskt är ond.

I vissa fall kan det ju bero på varför man blir polisanmäld. Men i ditt fall är det väl ganska självklart med tanke på vad du har skrivit i olika trådar och inlägg. Här är det snarare du som är problemet, inte personen som polisanmäler dig.

Du har regelbundet under ett års tid gått hem till någon, och polisen har hämtat dig flera gånger. Personen som bor där har aldrig bett dig komma och hälsa på, eller liknande. Du har skapat 5 olika konton på sociala medier, för att kunna kontakta denna person. Det har blivit flera konton eftersom du har blivit blockad. Även här har personen polisanmält dig, och polisen har sagt åt dig att inte kontakta personen igen. Personen vill inte att du kommer dit, eller ha kontakt på sociala medier.

Så det är inget harmlöst ”jag gick hem till någon en gång, och blev polisanmäld helt utan anledning”.
Jag som trodde att personen vill ha kontakt med mig och att jag gick hem till personen för att träffa personen.
Citera
2026-05-05, 10:30
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Innan jag gick till den här lägenheten för första gången så gick jag till ratsit.se och skrev personens namn och fick reda på personens adress gick sedan in på Google maps och letade efter vägbeskrivning till personens lägenhet och sedan så gick jag dit då och väntande i trapphuset i flera timmar.

Vem går till samma trappuppgång i ett års tid om man inte bor där? Hur kan man ens ha tiden?
Citera
2026-05-05, 10:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Vem går till samma trappuppgång i ett års tid om man inte bor där? Hur kan man ens ha tiden?
Finns alltid tid på dagarna. Gick dit så ofta som möjligt. Ibland kom polisen efter flera minuter.
Citera
2026-05-05, 11:05
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Solklart hemfridsbrott. Du har inte i det där trapphuset att göra, det är ingen allmän plats á la fritidsgård. Du är dessutom uttalat där för att trakassera en person som inte vill ha med dig att göra.

Hej One2Many,

Jag vill inte vara den som är den, men hemfridsbrott är det inte. Hemfridsbrott rör bostad, gård, fartyg m.m. - inte ett trapphus i ett lägenhetskomplex placerat i ett särskilt utsatt område. I sådant fall är det olaga intrång.

Onekligen ett obehagligt beteende av trådstartaren, och hoppas att du döms för detta då det är olagligt med olaga förföljelser.
Citera
2026-05-05, 11:09
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Finns alltid tid på dagarna. Gick dit så ofta som möjligt. Ibland kom polisen efter flera minuter.

Jag antar att du tycker att du förvaltade tiden väl.. inte i ditt trapphus, utan någon annans.
Vad sa polisen till dig?
Citera
2026-05-05, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Jag antar att du tycker att du förvaltade tiden väl.. inte i ditt trapphus, utan någon annans.
Vad sa polisen till dig?
Att jag inte ska komma igen. Att folk vill inte gå ut från sina lägenheter och vara i trapphuset när jag stod i trapphuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in