Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Det låter som att du inte vill acceptera verkligheten så som den är i detta fallet, och istället låter en slags dröm eller fantasivärld diktera villkoren för dig. Kanske hjälper det att ställa dig själv frågan om du vet om du har gjort så förr och när det i så fall började? Vad tror du det är för obehag du försöker undvika genom att försöka filtrera bort verkligheten?
Jag förstår hur du menar, och i efterhand kan jag se att jag höll fast vid hoppet längre än vad som var rimligt. För mig handlade det inte så mycket om att “leva i en fantasivärld”, utan mer om att jag verkligen ville träffa personen och hade svårt att släppa det när jag inte fick något tydligt avslut.
Jag har inte träffat personen på 3 år idag och situationen är helt över. Med lite distans kan jag också se att jag borde ha backat mycket tidigare.
Om jag ska svara på din fråga så tror jag inte att det handlade om att undvika något specifikt obehag, utan snarare att jag höll kvar vid hoppet istället för att acceptera läget som det var.