2026-02-13, 03:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Skicka inget brev. Personen vill ju inte ha med dig att göra, och har även polisanmält dig. Ville personen ha kontakt med dig, så hade ni kunnat utbyta kontaktuppgifter tidigare. Personen har uppenbarligen inte velat ha dig där, eller släppa in dig i lägenheten. Polisen har fått hämta dig flera gånger.

Åk inte dit mer. Skicka inga brev. Försök inte kontakta personen på något vis. Personen vill inte ha kontakt med dig. Även om du trots allt skickar brev och skriver ditt telefonnummer, så kommer du inte bli uppringd. Personen skulle nog tycka att det vore obehagligt att få brev också.
Okej, det tar flera timmar att åka till annan stad. Då skickar jag inga brev. Jag hade tänkt skicka brev med mitt telefonnummer.

Jag önskar att jag hade slutat gå dit när polisen hämtade mig första gången.
Citera
2026-02-18, 03:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
Varför gör du detta? har du funderat på det?

Om någon du inte kände gjorde likadant mot dig, hur hade du känt då? kan vara något att fundera på

du verkar inte tänka speciellt långt
Jag beskrev situationen för att få andras syn på det. Jag försöker förstå hur jag borde tänka i liknande situationer i framtiden.
Citera
2026-03-11, 19:34
Avstängd
Hemfridsbrott – så funkar det i verkligheten

Hemfridsbrott är ett brott i 4 kap. 6 § brottsbalken och betyder i princip att någon olovligen tränger sig in i eller stannar kvar i din bostad. Det gäller oavsett om det är ett hus, en lägenhet eller annat boende och skyddas extra tydligt i lagen.

Det handlar om situationer där någon faktiskt är inne i ditt hem utan tillåtelse — och i värsta fall stannar kvar och vägrar gå.

Riktiga exempel:
• En helt främmande man tog sig in i någons sovrum i Lindesberg mitt i natten, lutade sig över sängen och dödshotade mannen som sov där. Personen greps och misstänktes för hemfridsbrott/olaga hot.
• I Umeå möttes en äldre kvinna av en okänd man sittande i hennes kök när hon kom tillbaka från tvättstugan, vilket också anmäldes som hemfridsbrott.

Så det är inte något “teoretiskt” — det finns flera fall där folk faktiskt tagit sig in i någon annans bostad. I lagen står det tydligt att det är kriminaliserat att olovligen tränga sig in eller vara kvar i en annan persons bostad, med möjlighet till straff som böter eller fängelse beroende på omständigheterna.

Kort sagt: din bostad är skyddad enligt lag. Ingen har rätt att bara kliva in i den och vara kvar där utan ditt tillstånd.

Källor:
https://advokaternas.se/2023/02/20/vad-galler-vid-hemfridsbrott-och-olaga-intrang/
https://www.sverigesradio.se/artikel/7453335
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/frammande-man-tog-sig-in-i-sovrum-lutade-sig-over-sang-och-uttalade-dodshot
https://www.folkbladet.nu/2014-02-08/en-frammande-man-satt-i-hennes-kok
Citera
2026-04-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Okej, det tar flera timmar att åka till annan stad. Då skickar jag inga brev.

Var bor du där det tar flera timmar att åka till en annan stad? Kiruna?
Citera
2026-04-02, 16:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var bor du där det tar flera timmar att åka till en annan stad? Kiruna?
Jag bor i Gävle och han har flyttat till Eskilstuna, det tar tre timmar med tåg att åka till Eskilstuna.
Citera
2026-04-03, 03:39
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Jag beskrev situationen för att få andras syn på det. Jag försöker förstå hur jag borde tänka i liknande situationer i framtiden.
Ja, tänk nu hur det kan gå i Eskilstuna som du planerar att åka till. Skriv ett brev som normala människor gör
Citera
2026-04-03, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Ja, tänk nu hur det kan gå i Eskilstuna som du planerar att åka till. Skriv ett brev som normala människor gör
Det ska jag göra. Då skriver jag mitt telefonnummer och namn.
Citera
2026-04-03, 18:39
Avslutad
Citat:
Hej, jag vill diskutera något jag har upplevt och försöka få perspektiv på det. Jag har under en längre tid stalkat en person som flyttat till en annan stad. Jag har haft svårt att acceptera att jag inte har kontakt med personen längre.

Jag har ibland befunnit mig nära personens bostad, utan att personen har bett mig dit, och det har lett till konflikter med polisen. Jag inser nu att det inte är rätt eller lagligt att vänta utanför någons hem eller försöka komma in i deras bostad.
Jag vill gärna ha tips på hur man kan hantera starka känslor och tvångsmässigt beteende, och hur man kan släppa taget om någon på ett säkert sätt för både sig själv och den andra personen.

Det låter som att du inte vill acceptera verkligheten så som den är i detta fallet, och istället låter en slags dröm eller fantasivärld diktera villkoren för dig. Kanske hjälper det att ställa dig själv frågan om du vet om du har gjort så förr och när det i så fall började? Vad tror du det är för obehag du försöker undvika genom att försöka filtrera bort verkligheten?
Citera
2026-04-04, 21:52
Avstängd
Jag vill bara förtydliga en sak i tråden:

Jag har inte träffat personen på 3 år. Vi bodde båda i Gävle tidigare, men idag bor jag kvar i Gävle medan han har flyttat till Eskilstuna. Det är ungefär tre timmar med tåg mellan oss.

Det här är alltså inget som pågår längre, utan något som ligger i det förflutna.
Citera
2026-04-04, 21:53
Avstängd
Citat:
Jag vill bara förtydliga en sak i tråden:

Jag har inte träffat personen på 3 år. Vi bodde båda i Gävle tidigare, men idag bor jag kvar i Gävle medan han har flyttat till Eskilstuna. Det är ungefär tre timmar med tåg mellan oss.

Det här är alltså inget som pågår längre, utan något som ligger i det förflutna.
Det finns något som heter preskriptionstid.
Citera
2026-04-04, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det låter som att du inte vill acceptera verkligheten så som den är i detta fallet, och istället låter en slags dröm eller fantasivärld diktera villkoren för dig. Kanske hjälper det att ställa dig själv frågan om du vet om du har gjort så förr och när det i så fall började? Vad tror du det är för obehag du försöker undvika genom att försöka filtrera bort verkligheten?
Jag förstår hur du menar, och i efterhand kan jag se att jag höll fast vid hoppet längre än vad som var rimligt. För mig handlade det inte så mycket om att “leva i en fantasivärld”, utan mer om att jag verkligen ville träffa personen och hade svårt att släppa det när jag inte fick något tydligt avslut.

Jag har inte träffat personen på 3 år idag och situationen är helt över. Med lite distans kan jag också se att jag borde ha backat mycket tidigare.

Om jag ska svara på din fråga så tror jag inte att det handlade om att undvika något specifikt obehag, utan snarare att jag höll kvar vid hoppet istället för att acceptera läget som det var.
Citera
2026-04-04, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det finns något som heter preskriptionstid.
Ja, jag förstår vad du menar med preskriptionstid. Situationen hände för över tre år sedan och är helt över nu.

Jag måste erkänna att ibland dyker fortfarande ett sug upp i huvudet att åka de tre timmarna till personens hus, men jag vet att det är helt fel att göra det. Jag har lärt mig att bara låta de tankarna passera utan att agera på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in