2026-05-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hon trivs och jag har en plan för att få henne att trivas ännu bättre. Ska föreslå henne att hon får en bonus på lönen varje månad där hon vabbar max två dagar. Jag ringde nyss hennes mamma som jobbar halvtid (inte hos oss) och ofta kan passa barnen. Hon är införstådd med detta.
Bra gjort, viktigt att de anställda trivs och inte får "ont i magen" när de ska till jobbet pga chefen
Citera
2026-05-05, 08:39
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?

Det är stor skillnad på hur det var på dagis när mina barn var små till hur det är på förskola nu. Är barnet snorig så måste barnet vara hemma. Är det allergi så måste man ha intyg på att det är just allergi som gör barnet snorig och inte en förkylning.

När mina barn var små så var dom på dagis tills dom fick feber. Snor eller host. Fröknarna sa bara. Ja men vi ringer om det blir värre. Idag får föräldrarna vända i dörren med barnet

Nu ringer dom föräldrarna vid minsta lilla jävla nys och ber om upphämtning.

Lisa har snuvat och måste bli hämtad. Är hon snuvig imorgon måste hon vara hemma
Senast redigerad av santos_deville 2026-05-05 kl. 08:41.
Citera
2026-05-05, 08:53
Medlem
cacas avatar
Citat:
Nej det kan man inte göra som arbetsgivare.
Försäkringskassan kan däremot begära det och obligatoriskt från dag 8 om barnet sjuk länge.
Citera
2026-05-05, 08:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Ja, vårdcentralen har en läkartid om sex veckor så då har du något att se fram emot.
Citera
2026-05-05, 09:03
Medlem
Trolltråd? Haft månader där mina två små avbytt varandra med sjukdomar där jag och min fru fått vabba ibland 2 veckor på en månad.
En ensamstående mamma som tvingas vabba, förmodligen svårt att ens få ihop livspusslet redan och din första tanke är att ge sparken?

Hoppas du får rejält med problem pga detta.

Förstår frustrationen men har du egna barn?
Tror inte hennes ekonomi uppskattar sjuka barn heller för det är fanimej dyrt att vara hemma.
Citera
2026-05-05, 09:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
5 dagar är en vecka. Alltså vabbar hon 25% av tiden.

Det är fan mycket som frånvaro. Men du är ju samma typ som inte vill jobba.

Angående mängden vabb. Nu finns det ju regler i skola och förskola. Säg att barnet har feber. Barnet ska vara feberfri minst ett dygn innan återgång. Eller magsjuka. Små barn ska vara symtomfria åtminstone 2 dygn innan de kommer tillbaka. Det innebär att det mycket väl kan bli vabb i över en vecka på ett enda tillfälle. Har man flera barn kan det betyda att de avlöser varandras sjukdomsperioder, vilket kan bli väldigt långdraget. Som värst när det är vabruari då, vet flera familjer som var hemma 3 veckor med olika barn eller så hann de bara jobba 2-3 dagar och sen var det sjuka igen...

Och arbetsgivarna kan inget göra. Kan inte säga något, inte begära intyg, inte säga upp, inte omplacera, ingenting går att göra utan att det är arbetsgivaren som "åker dit". Det är bara att gilla läget och ha reservplaner eller inte från början anställa föräldrar eller människor i fertil ålder. Annars får man som arbetsgivare räkna med sånt här.
Citera
2026-05-05, 09:10
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Kan berätta att alla är på jobbet idag, inklusive "VAB-mamman".

Kanon. Försök hitta en timanställd eller via ett bemanningsföretag. Finns folk som sitter med sin telefon och väntar på ett pling för jobb. Det är fruktansvärt men antagligen bättre än inget jobb alls.
Senast redigerad av Sababa 2026-05-05 kl. 09:12.
Citera
2026-05-05, 09:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Hon trivs och jag har en plan för att få henne att trivas ännu bättre. Ska föreslå henne att hon får en bonus på lönen varje månad där hon vabbar max två dagar. Jag ringde nyss hennes mamma som jobbar halvtid (inte hos oss) och ofta kan passa barnen. Hon är införstådd med detta.

Men så kan man väl inte heller göra? Uppmana att vabba ett max antal dagar mot en bonus. Kan ses som en muta och dessutom som att du nekar vabb. Blir också fel. Sen att ringa anställdas anhöriga, alltså va? 😆
Citera
2026-05-05, 09:11
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserwisser999
Trolltråd? Haft månader där mina två små avbytt varandra med sjukdomar där jag och min fru fått vabba ibland 2 veckor på en månad.
En ensamstående mamma som tvingas vabba, förmodligen svårt att ens få ihop livspusslet redan och din första tanke är att ge sparken?

Hoppas du får rejält med problem pga detta.

Förstår frustrationen men har du egna barn?
Tror inte hennes ekonomi uppskattar sjuka barn heller för det är fanimej dyrt att vara hemma.
Överdrivet vabbande är ett stort problem för oss småföretagare. Men det går ofta att lösa. I detta fall finns det en mormor till de sjuka barnen som kan ta ett större ansvar.
Citera
2026-05-05, 09:15
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Men så kan man väl inte heller göra? Uppmana att vabba ett max antal dagar mot en bonus. Kan ses som en muta och dessutom som att du nekar vabb. Blir också fel. Sen att ringa anställdas anhöriga, alltså va? 😆
Vi är lite som en familj här på firman. De unga tech-killarna känns som mina söner. "VAB-mamman" som min dotter. Så det känns naturligt att jag också snackar med "mormor" som gärna hjälper till.
Citera
2026-05-05, 09:28
Avstängd
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Istället för att se problemet som den anställdes person, bör du se det som en brist i organisationens sårbarhet... Om en person (särskilt en småbarnsförälder) kan sänka rytmen helt, är systemet för skört… Sluta fokusera på att bli av med henne och börja fokusera på att bygga ett system som tål att folk är sjuka. Det är inte hennes VAB som är problemet, utan att din organisation saknar redundans. Genom att lösa det bygger du ett mer hållbart företag för alla- inte bara för henne.

I det här tillfället är det tyvärr hon som har starkaste kortet då Sverige har stenhårda lagar om man har barn… du har ingen rätt att säga upp henne.

Men det du kan göra är att du har rätt att kontrollera med Försäkringskassan att den anställde faktiskt har sökt ersättning för de aktuella dagarna (för att förhindra "fusk-VAB" där man får både lön och VAB-ersättning, vilket är ett lagbrott)… eller så kan du kräva att hon skickar en skärmdump på att hon anmält VAB samma morgon. Det säkerställer att hon inte bara "tar en ledig dag".
Citera
2026-05-05, 09:31
Bannlyst
Citat:
Vi är lite som en familj här på firman. De unga tech-killarna känns som mina söner. "VAB-mamman" som min dotter. Så det känns naturligt att jag också snackar med "mormor" som gärna hjälper till.

Jag tycker att du ska orosanmäla henne för säkerhets skull, tänk på barnet som mår dåligt kanske psykisk ohälsa med kommande självskadebeteende om ingen gör nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in