Citat:
Ursprungligen postat av
Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.
Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Istället för att se problemet som den anställdes person, bör du se det som en brist i organisationens sårbarhet... Om en person (särskilt en småbarnsförälder) kan sänka rytmen helt, är systemet för skört… Sluta fokusera på att bli av med henne och börja fokusera på att bygga ett system som tål att folk är sjuka. Det är inte hennes VAB som är problemet, utan att din organisation saknar redundans. Genom att lösa det bygger du ett mer hållbart företag för alla- inte bara för henne.
I det här tillfället är det tyvärr hon som har starkaste kortet då Sverige har stenhårda lagar om man har barn… du har ingen rätt att säga upp henne.
Men det du kan göra är att du har rätt att kontrollera med Försäkringskassan att den anställde faktiskt har sökt ersättning för de aktuella dagarna (för att förhindra "fusk-VAB" där man får både lön och VAB-ersättning, vilket är ett lagbrott)… eller så kan du kräva att hon skickar en skärmdump på att hon anmält VAB samma morgon. Det säkerställer att hon inte bara "tar en ledig dag".