2026-05-03, 20:06
Medlem
Baimeis avatar
Är Meduzas lyrik och det de gör i baksätet kompatibelt med den importerade abrahamitiska religionen?
Citera
2026-05-03, 20:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Låter som ortodoxa kyrkor är något för dig. Där får du liturgi, rökelser, tradition och fokus på Gud.

Nej det går så bra med den katolska i så fall. Fast jag föredrar den svenska kyrkan som den var förr innan man hade homovigslar i kyrkan och lesbiska, kvinnliga präster. Det borde vara en självklarhet för de flesta kan man tycka. Liksom manliga präster.
Citera
2026-05-04, 23:26
Medlem
Tja, det finns ju barnverksamhet för olika åldrar. Men inte riktigt för tonåringar/ungdomar. Kyrkan brukar fokusera mer på yngre barn (upp till 12 år).

EPA-dunk och hamburgare låter åtminstone harmlöst, men det kanske inte är något som kyrkan ska fokusera på. Men jag är någorlunda neutral. Uppenbarligen fungerade det eftersom man lockade dit folk. Och det finns absolut värre sätt att locka dit folk.

Får se om det är gemenskap och nöje som är det främsta skälet, eller om de senare intresserar sig mer för Bibeln, och går på gudstjänst regelbundet.
Citera
2026-05-04, 23:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Tja, det finns ju barnverksamhet för olika åldrar. Men inte riktigt för tonåringar/ungdomar. Kyrkan brukar fokusera mer på yngre barn (upp till 12 år).

EPA-dunk och hamburgare låter åtminstone harmlöst, men det kanske inte är något som kyrkan ska fokusera på. Men jag är någorlunda neutral. Uppenbarligen fungerade det eftersom man lockade dit folk. Och det finns absolut värre sätt att locka dit folk.

Får se om det är gemenskap och nöje som är det främsta skälet, eller om de senare intresserar sig mer för Bibeln, och går på gudstjänst regelbundet.
Är det verkligen någon mening med att locka folk med hamburgare? Om de inte kommer dit för gud ändå, spelar det någon roll? Då kan de lika gärna inte komma tycker jag.

Ska man konvertera folk så gör man det med fakta, argument, information, predikande. Att locka folk med mat känns oärligt på något sätt. Dolda avsikter gillar jag inte, avsikten ska vara tydlig direkt.
Citera
2026-05-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Är det verkligen någon mening med att locka folk med hamburgare? Om de inte kommer dit för gud ändå, spelar det någon roll? Då kan de lika gärna inte komma tycker jag.

Ska man konvertera folk så gör man det med fakta, argument, information, predikande. Att locka folk med mat känns oärligt på något sätt. Dolda avsikter gillar jag inte, avsikten ska vara tydlig direkt.

Hur ska man locka dit folk då? För att få dem att bli intresserade? Nu var det i samband med en gudstjänst. Dessutom inte bara hamburgare. Från länkad artikel i trådstarten:

”I stället för enbart orgel och kör blir det epadunk, Pärleporten i epa-stuk och psalmer med bas – allt inom ramen för en gudstjänst.”

För somliga kanske det är första gudstjänsten, och något som gör att de vill gå på fler gudstjänster regelbundet (även om det inte är sådan musik varje gång).

Barnverksamhet 0-12 år kan tex kombinera bibelläsning (kan vara från Barnens bibel med lättare språk) och tex lek eller pussel. För ungdomarna i artikeln körde man med annat i samband med gudstjänst.

Och för många så är religion mer fokuserat på tro, inte fakta. Du nämner predikan. Vet att somliga avskyr hur mormoner och Jehovas Vittnen missionerar/predikar. Så ska tex svenska kyrkan satsa på det, så får man nog hitta en annan approach.
Citera
2026-05-05, 04:38
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Hur ska man locka dit folk då? För att få dem att bli intresserade? Nu var det i samband med en gudstjänst. Dessutom inte bara hamburgare. Från länkad artikel i trådstarten:

SvK är såpass desperata att de överger den traditionella gudstjänsten för någon sorts melodifestival på bygden.

Under tiden växer konservativa kyrkor som ortodoxa, katolska och frikyrkor i Sverige - både via invandring och konvertiter - utan att behöva skämma ut sig. Vad kommer härnäst...bögporrfilm på storskärm i kyrkan för att locka manliga homosexuella? "det är inte bara bögporr utan inbakad i gudstjänsten"
Citera
2026-05-05, 10:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej det går så bra med den katolska i så fall. Fast jag föredrar den svenska kyrkan som den var förr innan man hade homovigslar i kyrkan och lesbiska, kvinnliga präster. Det borde vara en självklarhet för de flesta kan man tycka. Liksom manliga präster.
kvinnlig präst är sveriges farligaste yrke. Inget skämt. Det är det yrket med störst risk för långvarig sjukskrivning och förtidspension.

Det finns antagligen yrken där det dör män med jämna mellanrum, men inget yrke med större risk för långvarig sjukskrivning och förtidspension.
Observera att det är inte farligt att vara manlig präst.

Problemet är att prästyrket är en sockerbit för kvinnor som redan lider av psykisk ohälsa och tar med sig denna dåliga hälsa in i yrket. Tvåa på listan är kvinnlig psykolog.
Citera
2026-05-05, 10:33
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Låter som ortodoxa kyrkor är något för dig. Där får du liturgi, rökelser, tradition och fokus på Gud.
Fokus på Gud? I en kyrka? Så omodernt...
Citera
2026-05-05, 10:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
kvinnlig präst är sveriges farligaste yrke. Inget skämt. Det är det yrket med störst risk för långvarig sjukskrivning och förtidspension.

Det finns antagligen yrken där det dör män med jämna mellanrum, men inget yrke med större risk för långvarig sjukskrivning och förtidspension.
Observera att det är inte farligt att vara manlig präst.

Problemet är att prästyrket är en sockerbit för kvinnor som redan lider av psykisk ohälsa och tar med sig denna dåliga hälsa in i yrket. Tvåa på listan är kvinnlig psykolog.

Jag har ofta just tänkt att det inte kan vara nyttigt att sitta dagarna i ända och lyssna på all hemsk skit som folk kommer med. Det lagras naturligtvis i huvudet på psykologen. Tänk bara vilken mylla för mardrömar på nätterna. Det är väl därför som det finns så få kliniska, praktiserande psykologer. Bättre då med ett behagligt, välbetalt jobb inom näringslivet med HR och vad de nu kan kalla det.

För kvinnliga präster måste det nöta på psyket att känna att de inte är präster på riktigt, för de lär säkert få massor av vibbar från folk som i grunden tycker så.
Senast redigerad av Comitium 2026-05-05 kl. 11:01.
Citera
2026-05-05, 11:37
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
SvK är såpass desperata att de överger den traditionella gudstjänsten för någon sorts melodifestival på bygden.

Under tiden växer konservativa kyrkor som ortodoxa, katolska och frikyrkor i Sverige - både via invandring och konvertiter - utan att behöva skämma ut sig. Vad kommer härnäst...bögporrfilm på storskärm i kyrkan för att locka manliga homosexuella? "det är inte bara bögporr utan inbakad i gudstjänsten"
I USA ser man en revival för familjen, för kristendom hos unga. Konservativa värderingar men inte nödvändigtvis politik.

Svenska ungdomar ser på dessa poddar men i sverige finns ingen som kan ta denna plats. SVK hata familjen, hyllar homosex osv osv.

Det är inget fel i socialt arbete som grundar sig på kristna värdering. Jag vet en församling som hade disko för högstadiet i ett landskap där det enbart finns villor och ingen annan bebyggelse.
Det är aktivismen grundad på politik som är så fel.
Citera
2026-05-05, 12:49
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Temagudstjänster är vanligt förekommande i svenska kyrkan. Det kan handla om friluftsgudstjänst, älgjaktsgudstjänst, musikgudstjänst skotergudstjänst etc.
Undrar om inte familjegudstjänster och julotta kan rämnas dit också.

När vi har vanlig gudstjänst kommer mellan 0-20 personer. Har vi temagudstlänst kommer 50-100 ibland upp till 250.
Citera
2026-05-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Temagudstjänster är vanligt förekommande i svenska kyrkan. Det kan handla om friluftsgudstjänst, älgjaktsgudstjänst, musikgudstjänst skotergudstjänst etc.
Undrar om inte familjegudstjänster och julotta kan rämnas dit också.

När vi har vanlig gudstjänst kommer mellan 0-20 personer. Har vi temagudstlänst kommer 50-100 ibland upp till 250.

Har dålig koll på temagudstjänster. Det kanske varierar mellan var folk bor också. Där jag bor erbjuds bara friluftsgudstjänst och musikgudstjänster. Har dock gått på en del musikgudstjänster, och uppskattat det. Det vanligaste är fortfarande vanliga gudstjänster. Märker själv hur det är fler personer på en musikgudstjänst jämfört med en vanlig gudstjänst på en söndag.

Julotta och midnattsmässa anser jag dock vara ”specialare”, då det har så stark anknytning till julen och Jesu födelse. Det är inte riktigt samma sak som de andra varianterna som du nämnde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in