2026-05-05, 21:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är inget fel i socialt arbete som grundar sig på kristna värdering. Jag vet en församling som hade disko för högstadiet i ett landskap där det enbart finns villor och ingen annan bebyggelse.
Det är aktivismen grundad på politik som är så fel.

Aktivismen i sig har jag inget emot, men jag är konservativ av mig och föredrar liturgin och predikan från präster. Nu är jag inte med i SvK så de får göra precis som de vill såklart...men frågan hur genuint denna metod egentligen är. Det känns mer som ett sätt att "ragga" nya medlemmar. Ens tro ska inte grunda sig i jordiska behov eller lustar.

Pingstkyrkor har alfakurser, där nya medlemmar (oftast unga) träffas en gång i veckan och får se ett kort avsnitt om tron och livet som troende och sedan prata med varandra om deras tro, upplevelser, svårigheter med tron etc. Nu är jag även inte pingstvän så vet inte hur uppskattade alfakurser är, men de pingstvänner på jobbet jag pratat med så är den väldigt uppskattad.
Citera
2026-05-06, 08:16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Har dålig koll på temagudstjänster. Det kanske varierar mellan var folk bor också. Där jag bor erbjuds bara friluftsgudstjänst och musikgudstjänster. Har dock gått på en del musikgudstjänster, och uppskattat det. Det vanligaste är fortfarande vanliga gudstjänster. Märker själv hur det är fler personer på en musikgudstjänst jämfört med en vanlig gudstjänst på en söndag.

Julotta och midnattsmässa anser jag dock vara ”specialare”, då det har så stark anknytning till julen och Jesu födelse. Det är inte riktigt samma sak som de andra varianterna som du nämnde.

Enligt kyrkoordningen ska en församling ha minst 53 gudstjänster/år varav 13 skall vara högmässor.
För övriga 40 gudstjänster har församlingarna ganska stor frihet att utforma dessa efter eget huvud.

Hos oss har vi valt att ha 3-4 musikgudstjänster. Dessa kan se lite olika ut, allt från att kyrkokören får extra utrymme, till att någon känd artist kommer och sjunger.

2 familjegudstjänster. Det innebär att gudstjänsten är anpassad till barn och barnfamiljer.

3-4 friluftsgudstjänster. gudstjänsten hålls helt enkelt utomhus. Vi undviker smällkalla vintern. Vår församling har en fäbod. Ibland är vi där, ibland på någon annan lämplig plats.

En Fäbodsgudstjänst, vanligen på försommaren.
En skotergudstjänst, där gudstjänsten hålls på en sjö. Efteråt grillar vi korv och fiskar.
Vissa år har vi haft älgjaktsgudstjänst, egentligen en vanlig gudstjänst, men det uppmärksammas att älgjakten startar dagen efter. Istället för musikinslag fick vi lyssna på ett inspelat ståndskall.

De år jag kört Vasaloppet har jag de tre senaste gångerna besökt Vasaloppsgudstjänsten som Mora församling håller. Inte hos oss.
Senast redigerad av ekerilar 2026-05-06 kl. 08:18.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in