2026-05-05, 01:43
Medlem
Noll ånger. Jag valde friheten, fullt medvetet, inga kompromisser. Har aldrig ens haft de där biologiska tvångstankarna kring barnafödande som så många verkar drivas av.

För övrigt, ju mer man ser hur samhällsutvecklingen spårar ur, både här hemma och globalt, desto mer rätt känns beslutet. Jag har inget behov av att dra in ett barn i det där.
Citera
2026-05-05, 01:55
Medlem
bithaxs avatar
Nej det har inte blivit några, pga mina livsval och att jag valde en partner i samma ålder som mig själv.
Naturligtvis ska man alltid välja en något yngre kvinna till fru.
Citera
2026-05-05, 01:57
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Det är inte många som vågar att säga att de känner en viss bitterhet, men creds till dom som faktiskt vågar.

Ni andra, vi vet att ni lever i förnekelse, sluta spela.

Jag har alltid varit bitter. Först var jag bitter för att jag inte kunde hitta någon tjej. och sen när jag väl hittade en så blev jag bitter pga att vi inte kunde få några barn. Vissa av oss ska tydligen bara gå och vara bittra hela livet, det är meningen lixom.

Att gå och gnälla om det gör absolut ingen skillnad, men vad ska man göra? Ska man starta om igen? Bryta upp allt? Köpa en ny fru?
Senast redigerad av bithax 2026-05-05 kl. 02:03.
Citera
2026-05-05, 02:23
Medlem
IceEyess avatar
Har aldrig velat ha och den åsikten kvarstår nu i medelåldern. Den individuella friheten där man i olika beslut och vägval slipper ta hänsyn någon annan, samt ekonomiska aspekten där man sparar bortåt 2 miljoner kr på att inte skaffa väger tungt.

Tillhör därtill skaran som trivs ypperligt ensam.
Citera
2026-05-05, 02:36
Medlem
Grattis, du har kommit till insikten att ditt liv är värdelöst! Dina drömmar och självförverkligande är som bortblåst, men lugn - allt är som det ska vara! Du är 45 men drömmer som en tonåring om att slå igenom. Att få spela för andra människor. Allt verkar handla om dig, och hur synd det är om dig. "Buuuhuu mina vänner vill inte umgås, buuhuu jag måste tacka nej till olika gig och hobbies".

Det är nu du ska finna glädjen i att göra saker för andra, för ditt barn! Det är nu du ska offra ditt liv för ditt barns skull - bildligt talat. Ditt liv är meningslöst, alla våra liv är meningslöst. Vi föds och vi dör. Däremot kan du göra ditt liv meningsfullt, och det gör du genom att vara en bra förälder.

När jag var barnlös och inte ville ha barn, var mitt liv bra på alla sätt. Nu när jag har massa barn och inte haft en hel sammanhängande sömn under en natt på 10 års tid är jag lyckligare än någonsin! Förmodligen kommer jag bara få 2-3 timmars sömn inatt men det är lätt värt det när jag får sova bredvid en liten, snarkande ängel som kommer ligga och sparka på mig i sömnen resten av natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Negerflykting
Jag är 45 och har en ettåring. Här är mitt perspektiv:

Jag har aldrig velat ha barn. Jag har till och med ogillat barn, men lät mig i en svag stund till sist övertalas av sambon.

Det var ett misstag.

Sambon är deprimerad, sjukskriven och har aggressionsproblematik. Jag tvingas tacka nej till jobb och helt försaka min tidskrävande hobby. Jag spelar gitarr och försöker bli någon slags musicerande poet, men det är bara att glömma, finns inte tid till det över huvud taget, utan jag måste ta hand om ettåringen, som bara skriker och skriker. Det var sambon som helt plötsligt ville ha barn, men visst, jag får skylla mig själv som lät mig luras av allt snack om att hon skulle ta hand om allt och jag skulle få fortsätta mitt liv som vanligt. "Du behöver bara ta hand om mig", sa hon. Jo tjena. Just nu har barnet somnat. Jag har tio minuter för mig själv. Sambon sitter instängd i sitt sovrum och äter cornflakes och skrollar på telefonen. Glöm att hon är kapabel att göra ett dyft.

Dessutom har ingen av mina vänner barn och alla har tröttnat på att jag inte längre har tid att ses. Så de är helt försvunna nu. Skrev ett långt sms till en av dem för att förklara situationen, men han svarade aldrig. Förstår honom.

Jag hatar mitt liv. Naturligtvis ska jag ta mitt ansvar och ta hand om ungen. Jag ska aldrig visa att jag hatar varje sekund. Men mitt råd är: Skaffa aldrig barn.

Nu vaknar han och skriker. Det var den här dagen.
Senast redigerad av gärningsman 2026-05-05 kl. 02:39.
Citera
2026-05-05, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Grattis, du har kommit till insikten att ditt liv är värdelöst! Dina drömmar och självförverkligande är som bortblåst, men lugn - allt är som det ska vara! Du är 45 men drömmer som en tonåring om att slå igenom. Att få spela för andra människor. Allt verkar handla om dig, och hur synd det är om dig. "Buuuhuu mina vänner vill inte umgås, buuhuu jag måste tacka nej till olika gig och hobbies".

Det är nu du ska finna glädjen i att göra saker för andra, för ditt barn! Det är nu du ska offra ditt liv för ditt barns skull - bildligt talat. Ditt liv är meningslöst, alla våra liv är meningslöst. Vi föds och vi dör. Däremot kan du göra ditt liv meningsfullt, och det gör du genom att vara en bra förälder.

När jag var barnlös och inte ville ha barn, var mitt liv bra på alla sätt. Nu när jag har massa barn och inte haft en hel sammanhängande sömn under en natt på 10 års tid är jag lyckligare än någonsin! Förmodligen kommer jag bara få 2-3 timmars sömn inatt men det är lätt värt det när jag får sova bredvid en liten, snarkande ängel som kommer ligga och sparka på mig i sömnen resten av natten.

Är barnlös själv men håller med dig i sak. Svenskar är jävla egotrippade vandrande medelålderskriser, geriatriska gubbar i 40 års åldern ska gå på klubb och "hänga med kompisarna" i något försök att förlänga ungdomen. Kvinnor ska resa som tokar till massa olika utländska städer och titta på tråkiga stenhus och vandra berg för att bocka av sin lista för att jaga erfarenheter som tusen andra liknande får gör.
Citera
2026-05-05, 07:21
Medlem
Du utmanar inte dig själv

Jag gör

Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Om du tältar en förläng weekend med din son så tältar jag tre-fura veckor på men hojresa.med min sambo... Ser inte hur din tält semester bringar mer mening i livet än min.
Citera
2026-05-05, 07:25
Medlem
Citat:

Vi är frivilligt barnlösa och varje gång vi träffa föräldrar till barn och / eller tonåringar så får vi en bekräftelse på att vi valde rätt.

Jo det är ju så psyket fungerar i sådana lägen, och tur är väl det annars skulle en del aspekter av livet kanske bli outhärdliga! 😊
Citera
2026-05-05, 07:41
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du utmanar inte dig själv

Jag gör

Hur? Vad menar du ens?
Citera
2026-05-05, 07:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jo det är ju så psyket fungerar i sådana lägen, och tur är väl det annars skulle en del aspekter av livet kanske bli outhärdliga! 😊

Ja, "ibland" verkar psyket intala en att man gjort rätt och att de som inte gjort likadant har gjort fel......

Märkligt hur det kan vara.... #woooosh
Citera
2026-05-05, 08:15
Medlem
Citat:
Hitta på nåt kul för pengarna istället.

Med barn:

Emot:
* Låst till att inte kunna göra något utan barnvakt
* Anpassa sitt liv efter dagistider
* Mestadels göra det barn tycker är kul
* Laga dubbla måltider eller leva på barnmat
* Bråk om arv när du dör

Vi är frivilligt barnlösa och varje gång vi träffa föräldrar till barn och / eller tonåringar så får vi en bekräftelse på att vi valde rätt.
Medans vi åker på resor och lyxar med andra barnfria vänner så sitter barnägarna hemma och oroar sig för fulla tonåringar eller ligger sömnlösa p.g.a. skrikande barn.
Medans vi tar en spontan mc-tripp genom Europa så sitter barnägare fast med logistiken kring barnvakt, dagis eller huruvida barnen är gamla nog att vara hemma själva i 2 veckor.

Nackdelen är väl att samhällets pengar sinar, men det problemet lämnar jag till nästa generation

Ni kommer leva ensamma utan barnbarn när ni blir äldre och dö helt miserabla med ångest och ångra er djupt.

Ingen som skaffar barn ångrar sig. Det är alltid det största som hänt för alla. Om man inte är psykopat. Det positiva väger alltid över det negativa. Detta förstår man inte förrän man skaffar barn. En stor familj med många barn som sen får barnbarn förgyller och berikar livet för alla. Det är så vi människor fungerar. Det är naturligt. Att inte vilja ha barn är onaturligt.

Ni är egoistiska narcissister. Ni har bara fått en fixidé. Ni må ha det trevligt på semestern nu, men det är bara flyktigt. Naturen kommer ta er ändå och visa sin rättvisa. Nu kommer ångra er djupt.
Citera
2026-05-05, 08:20
Medlem
Citat:
Om du tältar en förläng weekend med din son så tältar jag tre-fura veckor på men hojresa.med min sambo... Ser inte hur din tält semester bringar mer mening i livet än min.

Du är lyckligt ovetande nu, men sanningen kommer hinna ikapp dig.

Att tälta med sin egen son gör jag nästan framför allt annat i livet och går inte att jämföra med att göra med en barnlös sambo. Jag vet skillnaden. Det kommer du aldrig förstå om du inte har barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in