2026-05-04, 22:15
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Avsluta din tjänst som VD, du är olämplig. Människor som har barn arbetar i Sverige. Barn blir sjuka, då vabbar föräldern. Inga konstigheter.
På en liten firma funkar det dock inte om en nyckelperson är frånvarande varannan dag.
Citera
2026-05-04, 22:20
Medlem
kim-bong-ils avatar
Har du testat att lägga ut förgiftat godis nära kvinnans bostad ?

Om ungarna kolar så slipper du problemet.
Citera
2026-05-04, 22:24
Medlem
Förstår att det är jobbigt som företagare med föräldrar som VABbar "hela tiden".
Dock är det så verkligheten ser ut.

Folk blir sjuka, föräldrars barn blir sjuka, någon form av beredskap för detta MÅSTE finnas på ALLA arbetsplatser..

Att VABba 5 dagar under en 30(22 arbetsdagar) dagars period tycker inte jag är anmärknngsvärt öht.
Att det ofta blir dagar med plötsligt VABbande tror jag beror på påtryckningar från dig(TS), om önskemål att hon inte ska vabba, vilket gör att hon undviker att anmäla VAB in i det sista.

Att sparka någon pga VAB är strikt förbjudet i svensk lag. Och kommer innebära ett fett skadestånd.

Skulle nästan vilja påstå att med att prata med henne på ett sätt som innebär att övertala henne att inte VABba inte heller kommer ses speciellt positivt i fackets öron och även det kan innebära problem om någon får nys om det.

Skulle det mot förmodan ligga något i att hon bara utnytjar sin rätt att VABba för att hon inte orkar jobba eller liknande är det inte mycket att göra, visst man kan göra lite efterforskningar hos försäkringskassan och förskolan om hon ansökt om vab och om barnen verkligen vatt hemma, men lär inte vara helt lätt att få svar. Eller någon annan form av fysisk övervakning som är minst sagt tveksam.
Citera
2026-05-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Du kan ju inte läsa. 5 utspridda dgr och i sista minuten.
Brukar du planera in en magsjuka eller?
Citera
2026-05-04, 22:27
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Omöjligt att få bort en sån oavsett om personen i sig är duktig på jobbet eller ej. Du vet till nästa gång att anställ förfan ingen kille/tjej i åldern 18-35 då är det garanterat
VAB o föräldra ledighet såna söker......
Citera
2026-05-04, 22:29
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Hon är ju tydligen inte din bästa anställda. Hon kan ju när som helst få för sig att vabba, vilket är en belastning för företaget.

Sparken rätt av bara!

Håller med sparken direkt.
Har för mig att som arbetsgivare kan man begära sjukläkarintyg efter 3-4 ggr person sjukskrivit sig. Inte alla som gör det.
I det här fallet VAB så är en sån person bara till besvär sänker företaget men svensk lag oavsett arbetsgivare skyddar väl sånt här
Citera
2026-05-04, 22:30
Avslutad
Trolltråd. Se TS andra trådar han startat. Han går igång på uppmärksamhet. Rapporterad.
Citera
2026-05-04, 22:31
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Eller också så håller du ut. Barn blir större och vabbandet tenderar att minska kraftigt allt efter att åldern ökar. Det är nog ingen svinkul situation för henne, ha lite empati.

Har man skaffat barn så får man fan se till att ha råd och tid inte bara sosse snacket ha o ha.....
Citera
2026-05-04, 22:31
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Jag ringde henne nyss och vi hade ett bra telefonsamtal. Hon förstår också problemet. Hon sa att hennes mamma nog kan passa barnen oftare när det behövs.
Snacka om att vara en pissig arbetsgivare.
Citera
2026-05-04, 22:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Så den självklara lösningen på problemet är?
Betala henne mer.
Om du hade femdubblat hennes lön hade hon inte VAB:at längre, det kan du vara helt säker på. Det hade "löst sig".

Hon tycker inte du är värd mer av hennes tid. Tufft piller för dig att svälja.
Citera
2026-05-04, 22:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Försäkringskassan fixar biffen ska du se. Jag vabbade 2 dagar de senaste 3 månaderna och FK ringde till min chef och dagis för att kolla.
Citera
2026-05-04, 22:40
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:

Du får helt enkelt betala henne bättre än hennes man, vips så är det han som vabbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Om du nu är VD som du påstår så behöver du väl (förfan) inte fråga Flashback hur du ska bete dig?

Han är småföretagare. En del sådana kallar sig vd efter som att det går att registrera sig som det hos bolagsverket. Hade han varit det man menar med vd hade hr hanterat en sån här sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in