2026-05-04, 20:30
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?

Det har han ingen rätt att kräva, hur dum får man vara?
Citera
2026-05-04, 20:31
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Det har han ingen rätt att kräva, hur dum får man vara?

Det kan man väl visst, om hon själv var sjuk hela tiden så hade han kunnat det.
Citera
2026-05-04, 20:32
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Inte lätt för henne. Men inte heller lätt för mig. Och jag har ett ansvar för hela firman med fler anställda. Trots att hon är en av våra bästa så är det frågan om jag inte måste entlediga henne på något sätt. Men sosselagar gör väl det svårt att sparka någon pga överdrivet VABande?

Eller också så håller du ut. Barn blir större och vabbandet tenderar att minska kraftigt allt efter att åldern ökar. Det är nog ingen svinkul situation för henne, ha lite empati.
Citera
2026-05-04, 20:33
Medlem
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Nej, du kan inte ge henne sparken för att hon vabbar. Du kommer ryka så det stänker. Bättre att ha en dialog med donnan och kolla om du kan hjälpa till på andra sätt. Kanske finns det arbetsuppgifter hon kan utföra från hemmet? Du säger ju ändå att hon är en duktig medarbetare och såna växer inte på träd.

Om det kommer fram att hon ljuger om vabbandet så blir det en annan femma. Svårbevisat dock men ändå.
Citera
2026-05-04, 20:35
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det kan man väl visst, om hon själv var sjuk hela tiden så hade han kunnat det.

Man kan vabba 120 dagar per år per barn, detta helt utan att arbgivaren kan kasta krav efter dig. Förutom när man vabbar en lång period i sträck, men det är ändå väldigt ovanligt.
Citera
2026-05-04, 20:37
Medlem
Citat:
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.
Ensamstående med två barn. Då är inte fem dagar på en månad särskilt mycket. Är jag inte helt fel ute så går gränsen för när man slutar få ersättning vid 120 dagar per år, så innan den tvekar jag på att du kan göra just någonting. Mer än att omorganisera arbetsuppgifter och ta in vikarie, då.

Sedan har jag absolut förståelse för problematiken kring situationen. Tyvärr är vissa barn sjuka ofta.
Citera
2026-05-04, 20:39
Medlem
Citat:
Inte lätt för henne. Men inte heller lätt för mig. Och jag har ett ansvar för hela firman med fler anställda. Trots att hon är en av våra bästa så är det frågan om jag inte måste entlediga henne på något sätt. Men sosselagar gör väl det svårt att sparka någon pga överdrivet VABande?
Du måste trolla, så jävla dum kan väl ingen som driver företag vara...

Du har inte tagit med Vab i din kalkyl för företagandet alltså?

Du verkar inte vara en strateg av något slag, hur kan du driva företag, tar du dagen som den kommer bara.

Att anställda har/får barn och har rätt att vabba kommer som en total överraskning?

Även om det inte funnits rätt att vabba, så hade mor/far varit tvugna att vara hemma när barnen blir sjuka, har det undgått ditt företagarsinne i alla år?

Att ge någon sparken för att de vabbar, dream on...
Citera
2026-05-04, 20:41
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Knepig situation.
Om hon är bra; kan Du fråga henne om hon kan jobba hemifrån när hon vabbar?
Det får hon ju egentligen inte; men ge henne möjligheten?
Citera
2026-05-04, 20:42
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Nej, du kan inte ge henne sparken för att hon vabbar. Du kommer ryka så det stänker. Bättre att ha en dialog med donnan och kolla om du kan hjälpa till på andra sätt. Kanske finns det arbetsuppgifter hon kan utföra från hemmet? Du säger ju ändå att hon är en duktig medarbetare och såna växer inte på träd.
Jag ringde henne nyss och vi hade ett bra telefonsamtal. Hon förstår också problemet. Hon sa att hennes mamma nog kan passa barnen oftare när det behövs.
Citera
2026-05-04, 20:43
Medlem
Förskolorna som ligger bakom detta. Räcker ju att barnen kliar sig i öronen så får dom diagnosen direkt, öroninflamation, kom och hämta barnet och så får man stanna hemma minst 48h.
Citera
Medlem
Du kommer bli stämd om du sparkar henne.

Måste vara pissjobbigt för henne att känna press från jobbet samtidigt som ekonomin går rakt åt pipan.

Fråga om hon behöver hjälp istället. Det kommer du ha tillbaka i lojalitet.

Har du övervägt att du har för få anställda om allt hänger på henne? Se till att det finns lite redundans.
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Ja det är mer eller mindre omöjligt tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in