2026-05-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiskbullsPizza
1337kr i oktober förra året.
10 000kr i december förra året.
14 999kr nu.

Hur högt kan priset klättra tror ni? AI verkar ju äta minnen som ett svart hål.

Komplex fråga. Jag har inget svar. Ledtiderna är långa och väldigt stor del av produktionen för flera år har redan köpts upp av datacenter. Att bygga upp mer kapacitet tar lång tid.

Men de absurda prisökningar vi sett känns ju mest som gouging.
Citera
2026-05-04, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiskbullsPizza
1337kr i oktober förra året.
Ett ganska speciellt pris, genomtänkt?
Citera
2026-05-04, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Bäst att köpa på sig ny dator nu?
Troligtvis blir det dyrare nästa år?
1. FED får en ny centralbankschef snart och han kommer att bli hårt ansatt av Trump att sänka räntan ÄVEN OM tillfället nu kanske inte är det rätta med risken för stigande inflation och producentprisindex. Gissningsvis lämnar han åtminstone räntan oförändrad och väntar på att sänka tills kriget är slut.
Det gör att ekonomin kommer att tuffa på detta och nästa år.

2. När AI-boomen tar slut, d.v.s. en eller två vinnare utkristalliserar sig, ta t.ex. Apple försökte ju själva utveckla sin egen, men det gick i diket och de valde istället att komplettera med både open AI, planer på att även testa gemini och claude. När detta händer kommer efterfrågan på komponenter att minska, men detta sker gissningsvis först någon gång sent -27 eller tidigt -28, obs min gissning, därför kan priserna fortsätta att stiga. Den som droppar av pinn först blir nog Oracle som finansierar sina planer med skuldsättning, medan de andra har egna intäkter att använda.

3. Ja, kostnaderna lär stiga nästa år och förmodligen även året efter det, vilket gör det surt för mig då jag planerar en ny rigg -28.
Citera
2026-05-04, 17:06
Medlem
jools71s avatar
Förstår inte heller hetsen. Är ju inte så att det behövs 64 Gb för speciellt mycket, man klarar sig bra med 32 och tom 16 Gb för vanliga vardagssysslor, för allt utom VM-maskiner och bildredigering.

Själv har jag dock 64 Gb.
Citera
2026-05-04, 17:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Förstår inte heller hetsen. Är ju inte så att det behövs 64 Gb för speciellt mycket, man klarar sig bra med 32 och tom 16 Gb för vanliga vardagssysslor, för allt utom VM-maskiner och bildredigering.

Själv har jag dock 64 Gb.
Nej, det är ju inga problem om man redan har en burk med RAM. Men om man inte har det, så i och med RAM-priserna så blir en redan dyr pryl ännu dyrare. Hade inte AI-företaget sugit upp DRAM och VRAM som hade inte ett 5060 haft så lite som 8GB minne och hade inte kostat mer än kanske 2300 om ens det. En ny laptop hade varit tusentals kronor billigare.

Det RAM-kitet jag köpte till min dator kostade då inte ens 500, nu kostar det mer än tre gånger så mycket. I hela mitt datorbyggande liv (över 20 år nu) så funkade det att köpa den minsta rimliga mängden när man byggde en burk på en budget, för att efter något år köpa ett likadant kit för lägre kostnad än man köpte det första för.
Citera
2026-05-05, 07:29
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det är ju inga problem om man redan har en burk med RAM. Men om man inte har det, så i och med RAM-priserna så blir en redan dyr pryl ännu dyrare. Hade inte AI-företaget sugit upp DRAM och VRAM som hade inte ett 5060 haft så lite som 8GB minne och hade inte kostat mer än kanske 2300 om ens det. En ny laptop hade varit tusentals kronor billigare.

Det RAM-kitet jag köpte till min dator kostade då inte ens 500, nu kostar det mer än tre gånger så mycket. I hela mitt datorbyggande liv (över 20 år nu) så funkade det att köpa den minsta rimliga mängden när man byggde en burk på en budget, för att efter något år köpa ett likadant kit för lägre kostnad än man köpte det första för.
Känns som att det är FOMO som gäller i jakten på minnen. Förr sköt jag på RAM-inköpen, om Dustins prylar kändes lite för dyra väntade jag ett kvartal på att Kingston och co. skulle komma med nya minnen.

Ahh, you sweet summer-CGI-karaktär...
Citera
2026-05-05, 11:51
Medlem
Ferhs avatar
Man kan köra allt med 16 GB ram för tillfället, så behövs inte mer än så. Om några år så kan man behöva uppgradera till 32 GB, men finns ingen anledning att göra det än, och spelföretagen anpassar ram-kraven efter vad folk har. Eftersom om någon till exempel gjorde ett spel med 128 GB ram som krav så skulle de knappt sälja ett enda exemplar oavsett hur bra spelet bra.
Citera
2026-05-05, 12:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
Komplex fråga. Jag har inget svar. Ledtiderna är långa och väldigt stor del av produktionen för flera år har redan köpts upp av datacenter. Att bygga upp mer kapacitet tar lång tid.

Tyvärr är det dystrare än så. Det är en annan typ av minnen som används i datacentren, inte samma sort som du har i din dator. D.v.s minnestillverkarna har slagit om produktionen för AI-företagen och kommer inte ställa tillbaka. Vi får helt enkelt vänta till AI-företagen går i konkurs eller helt nya tillverkare dyker upp.
Citera
2026-05-05, 13:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Känns som att det är FOMO som gäller i jakten på minnen. Förr sköt jag på RAM-inköpen, om Dustins prylar kändes lite för dyra väntade jag ett kvartal på att Kingston och co. skulle komma med nya minnen.

Ahh, you sweet summer-CGI-karaktär...
Ja, det också. Chasing the dragon är helt klart en sak. Hur som helst så var det en konstant - ny hårdvara gick ganska snabbt ner i pris. Och vissa grejer går ju fortfarande ner i pris, typ processorer.
Citera
2026-05-05, 13:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Man kan köra allt med 16 GB ram för tillfället, så behövs inte mer än så. Om några år så kan man behöva uppgradera till 32 GB, men finns ingen anledning att göra det än, och spelföretagen anpassar ram-kraven efter vad folk har. Eftersom om någon till exempel gjorde ett spel med 128 GB ram som krav så skulle de knappt sälja ett enda exemplar oavsett hur bra spelet bra.
Fast det finns ju vi som vill göra annat än spela på våra datorer. Min plan var till exempel att jag skulle börja göra små filmer när jag hade fått tag på en skärm med för mig perfekta specs, och då i samma veva skaffa dubbelt så mycket RAM och lagring. För jag var naiv nog att tro att prisutvecklingen skulle se ut som den har gjort i över 20 år.

Men där kammade jag ju tji.
Citera
2026-05-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr är det dystrare än så. Det är en annan typ av minnen som används i datacentren, inte samma sort som du har i din dator. D.v.s minnestillverkarna har slagit om produktionen för AI-företagen och kommer inte ställa tillbaka. Vi får helt enkelt vänta till AI-företagen går i konkurs eller helt nya tillverkare dyker upp.

Ja sade jag något annat?

Varför har du hela tiden denna mästrande ton när du svarar någon även om du egentligen inte tillför något?
Senast redigerad av jvlap 2026-05-08 kl. 00:54.
Citera
2026-05-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

NVIDIA kommer inte att kunna konkurrera med HBM när andra AI företag har valt en annan väg som ger betydligt billigare och dämed konkurrenskraftig teknik. Tenstorrent kör med GDDR teknik just för att den är mycket billigare och de har redan kunnat visa sina investerare att de krossar NVIDIA med deras första kommersiella system. Investerarna köpte deras argument och plöjde ner ytterligare 700 miljoner dollar i företaget.

NVIDIA är körda i det långa loppet. Jensen går samma väg som Silicom Graphics som han själv vad med en gång i tiden att konkurrera ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in