Citat:
Ursprungligen postat av
Maackan
Bäst att köpa på sig ny dator nu?
Troligtvis blir det dyrare nästa år?
1. FED får en ny centralbankschef snart och han kommer att bli hårt ansatt av Trump att sänka räntan ÄVEN OM tillfället nu kanske inte är det rätta med risken för stigande inflation och producentprisindex. Gissningsvis lämnar han åtminstone räntan oförändrad och väntar på att sänka tills kriget är slut.
Det gör att ekonomin kommer att tuffa på detta och nästa år.
2. När AI-boomen tar slut, d.v.s. en eller två vinnare utkristalliserar sig, ta t.ex. Apple försökte ju själva utveckla sin egen, men det gick i diket och de valde istället att komplettera med både open AI, planer på att även testa gemini och claude. När detta händer kommer efterfrågan på komponenter att minska, men detta sker gissningsvis först någon gång sent -27 eller tidigt -28, obs min gissning, därför kan priserna fortsätta att stiga. Den som droppar av pinn först blir nog Oracle som finansierar sina planer med skuldsättning, medan de andra har egna intäkter att använda.
3. Ja, kostnaderna lär stiga nästa år och förmodligen även året efter det, vilket gör det surt för mig då jag planerar en ny rigg -28.