2026-03-27, 22:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Det är inte bara diskar och arbetsminnen som kostar mera, utan även de SFX-nätaggregaten som kostar betydligt mer än vad de borde.
Kanske beror det på tillgång och efterfrågan men det kan lika gärna vara planerat.
SFX som formfaktor är på väg upp. Fler och fler vill ha små datorer.
Citera
2026-03-27, 22:57
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Hoppas att fler och fler vill ha intel och nvidia, så får jag amd för mig själv

Ja, minnen.. Det blir svårare..
Citera
2026-03-27, 23:05
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Med AI boomen så köpte dessa företag upp hela wafers något som jag uppfattade som konstigt för det är något man i regel inte gör. De köpte upp wafers och bara lagrade dem vilket är bara pengaslöseri. Lite som att köpa en svindyr entreprenadmaskin och bara låta den stå. Men, om man har vetskapen om att hela halvledarproduktionen kommer att gå ner sig pga att inte kan få fatt på materiell som behövs för tillverkningen, då plötsligt som är det mera logiskt. AI bolagen visste alltså om iraninvasionen antlagligen några år innan som gjorde att började hamstra RAM, Flash osv.

Blir det stopp med halvledarproduktionen så kan de även sälja dessa till högre pris oavsett hur det går med deras AI satsning.
Du tappade mig efter halva texten.
Vad har chip-produktion eller AI med Iran att göra?
Citera
2026-03-27, 23:10
Medlem
JustTrollings avatar
Nu höjs priserna på Playstation. PS5 höjs med €100 och PS5 Pro med €150.

Massor av andra saker som har RAM och SSD-minne/NAND kommer att öka i pris.
Citera
2026-03-27, 23:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Du tappade mig efter halva texten.
Vad har chip-produktion eller AI med Iran att göra?

Halvledarproduktionen behöver t.ex. helium i produktionen vilket i stor del produceras i länderna runt persiska viken.

https://www.bitget.com/news/detail/12560605291084

Jag misstänkter alltså irankriget är den verkliga anledningen till chiphamstring och inte AI. AI magnaterna är globalister som har tillgång till deras långtgående planer.
Citera
2026-03-28, 00:52
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Halvledarproduktionen behöver t.ex. helium i produktionen vilket i stor del produceras i länderna runt persiska viken.

https://www.bitget.com/news/detail/12560605291084

Jag misstänkter alltså irankriget är den verkliga anledningen till chiphamstring och inte AI. AI magnaterna är globalister som har tillgång till deras långtgående planer.
Ok, men jag är inte övertygad om att det är så stor heliumbrist att chipproduktionen blir lidande av ett kortare avbrott under kriget.
Sen tror jag också att det är nog med AI magnaterna har tänkt sig att bygga ut sina datacenter mycket snabbare än det finns chip till för att pressa upp priserna.
Citera
2026-03-28, 09:51
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja det kan vara rätt... Har själv för en kort tid sedan byggt ihop 2 datorer i Fractal Design chassin (stabila, damskyddade och ljudisolerade...Men stora och tunga chassin).
till 1 dator med M-itx. Behöll de marginellt klenare komponenterna, i ett lätt och smidigt m-itx chassi (Raijintek Metis+, för att kunna flytta datorn mellan olika rum...
ATX nätaggregatet kommer alldeles för nära grafikkortet och en ger en massa värme.
Citera
2026-03-29, 17:21
Medlem
Maackans avatar
Bäst att köpa på sig ny dator nu?
Troligtvis blir det dyrare nästa år?
Citera
2026-03-29, 20:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Bäst att köpa på sig ny dator nu?
Troligtvis blir det dyrare nästa år?
Nästan en garanti att det blir dyrare nästa år. Även hårddiskar kommer bli dyrare. Antingen köp nu, sikta på att fynda på andrahandsmarknaden, eller vänta tills AI bubblan spricker.
Senast redigerad av Teu 2026-03-29 kl. 21:03.
Citera
2026-04-14, 09:25
Medlem
Vanliga HDD har ökat rätt bra i pris redan nu och det kommer att bli värre.

Senaste disken jag inhandlade har gått upp 50% i pris på 6 månader.
Citera
2026-05-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad kan detta bero på?

På grund av AI såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
1337 kr i Oktober.
10000 kr nu.

https://www.inet.se/produkt/5306888/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-6000mhz-cl30-vengeance-amd-expo-intel-xmp-3-0

Komponent- och materialbrist.
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0
Art.nr: 5306888 | CMK64GX5M2B6000Z30

DDR5 med hög hastighet

Du får max köpa 2st av denna produkt!

Nästa generations Corsair Vengeance minnen nu med DDR5 för den senaste Intel-plattformen där den låga profilen ger dig bra kompabilitet med kylare på marknaden.

DDR5 ger dig nya funktioner som strömhantering direkt på minnet, XMP 3.0 och on-die ECC för att ta din gamingupplevelse till nästa nivå.

14 999 kr
Nu endast 14 999kr! Ett kap! Du får bara köpa max 2 stycken så har du 30 papp liggande så är det bara att slå till!
Citera
2026-05-03, 17:16
Medlem
1337kr i oktober förra året.
10 000kr i december förra året.
14 999kr nu.

Hur högt kan priset klättra tror ni? AI verkar ju äta minnen som ett svart hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in