Citat:
Har läst någonstans att om man på random frågar svenska kvinnor om de är feminist så är det många som svarar ja. Ställer du samma fråga till kvinnor i många andra länder svarar de nej.
Västländer också. USA t.ex.
Vissa svarar tom. "usch och tvi".
I feminismen finns ett synsätt, en analys av hur makt, privilegie, förtryck etc. beter sig mellan grupperna män och kvinnor.
Denna analys finns det många som anser vara helt fel.
En fattig, hårt arbetande man som gör allt för sin fru och barn utövar inte förtryck på dem.
Kan lätt föreställa mig att vissa män beger sig till andra länder för att de vill ha en kvinna som inte delar den samhällsanalys som feministerna gör.
Kort sagt, de vill ha en kvinna som vill ha en egalitär och bra man utan ideologin (för det är en ideologi) som feminismen ger.
Jag skulle inte kunna tänka mig en relation med en råmoderat och därför kommer jag inte gå på moderaternas årsmöte för att flirta.
Västländer också. USA t.ex.
Vissa svarar tom. "usch och tvi".
I feminismen finns ett synsätt, en analys av hur makt, privilegie, förtryck etc. beter sig mellan grupperna män och kvinnor.
Denna analys finns det många som anser vara helt fel.
En fattig, hårt arbetande man som gör allt för sin fru och barn utövar inte förtryck på dem.
Kan lätt föreställa mig att vissa män beger sig till andra länder för att de vill ha en kvinna som inte delar den samhällsanalys som feministerna gör.
Kort sagt, de vill ha en kvinna som vill ha en egalitär och bra man utan ideologin (för det är en ideologi) som feminismen ger.
Jag skulle inte kunna tänka mig en relation med en råmoderat och därför kommer jag inte gå på moderaternas årsmöte för att flirta.
Nja, feminism handlar om att feminister vill att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Tex. Arvsrätt, rösträtt och möjlighet att gå en utbildning de har meriter för att gå. Och att kvinnor ska ha rätt att ja en egen försörjning och inte vara livegna. Inte bli slagna, våldtagna etc. Rätt till säker och laglig abort och annan sjukvård. Osv. Ha mänskliga rättigheter, kort och gott!
Feminism har misstolkas, låter det som.
Patriarkat är ett samhällsförtryck mot kvinnor. I detta samhällsförtryck kan kvinnan ha en riktigt bra och jämställd make. Men hon är ändå förtryckt. Se på Iran tex. Där regimen tvingar kvinnir atg ha slöja, råkar en hårtest synas kan hon bli misshandlad till döds. Där protesterar kvinnor och män mot sådant kvinnoförtryck.
Se i Saudiarabien förut. Kvinnan kunde vara gift med en bra och jämlik make. Men fick ändå inte köra bil själv pga. Regimens beslut.
Osv. Osv.
Feminister kämpar mot kvinnoförtryck. Inte mot män.
Feminismen är svårt misstolkad. Och det är denna misstolkning som får kvinnor i vissa länder att säga "nej" på frågan om de är feminister.
Även du har ju misstolkat feminismen.
Asiatiska kvinnor är säkert feminister de med. Kämpar på med det som.är viktigt för dem.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-03 kl. 19:34.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-03 kl. 19:34.