2026-05-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Har läst någonstans att om man på random frågar svenska kvinnor om de är feminist så är det många som svarar ja. Ställer du samma fråga till kvinnor i många andra länder svarar de nej.
Västländer också. USA t.ex.
Vissa svarar tom. "usch och tvi".

I feminismen finns ett synsätt, en analys av hur makt, privilegie, förtryck etc. beter sig mellan grupperna män och kvinnor.
Denna analys finns det många som anser vara helt fel.
En fattig, hårt arbetande man som gör allt för sin fru och barn utövar inte förtryck på dem.

Kan lätt föreställa mig att vissa män beger sig till andra länder för att de vill ha en kvinna som inte delar den samhällsanalys som feministerna gör.

Kort sagt, de vill ha en kvinna som vill ha en egalitär och bra man utan ideologin (för det är en ideologi) som feminismen ger.

Jag skulle inte kunna tänka mig en relation med en råmoderat och därför kommer jag inte gå på moderaternas årsmöte för att flirta.

Nja, feminism handlar om att feminister vill att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Tex. Arvsrätt, rösträtt och möjlighet att gå en utbildning de har meriter för att gå. Och att kvinnor ska ha rätt att ja en egen försörjning och inte vara livegna. Inte bli slagna, våldtagna etc. Rätt till säker och laglig abort och annan sjukvård. Osv. Ha mänskliga rättigheter, kort och gott!

Feminism har misstolkas, låter det som.

Patriarkat är ett samhällsförtryck mot kvinnor. I detta samhällsförtryck kan kvinnan ha en riktigt bra och jämställd make. Men hon är ändå förtryckt. Se på Iran tex. Där regimen tvingar kvinnir atg ha slöja, råkar en hårtest synas kan hon bli misshandlad till döds. Där protesterar kvinnor och män mot sådant kvinnoförtryck.

Se i Saudiarabien förut. Kvinnan kunde vara gift med en bra och jämlik make. Men fick ändå inte köra bil själv pga. Regimens beslut.

Osv. Osv.

Feminister kämpar mot kvinnoförtryck. Inte mot män.

Feminismen är svårt misstolkad. Och det är denna misstolkning som får kvinnor i vissa länder att säga "nej" på frågan om de är feminister.

Även du har ju misstolkat feminismen.

Asiatiska kvinnor är säkert feminister de med. Kämpar på med det som.är viktigt för dem.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-03 kl. 19:34.
Citera
2026-05-04, 06:19
Medlem
Det är ett naturligt resultat av sinnessjuk västlänsk feminism.

Desto fler vita män som inser vilket enormt värde de har på internationell dejtingmarknad - särskild långa skandinaver - desto fler kommer se sig utanför Sveriges gråa väggar.

Det är helt enkelt väldigt, väldigt svårt att få till ett långvarigt lyckat äktenskap med en svensk kvinna.

Det har ju varit tabu under decennier. IE: Typiskt feta fula äldre gubbar som drar till Thailand och "köper sig" en kvinna.

Det är andra tider nu och vi är vid en tipping point där en stor del av unga män börjar inse att det är "okej" (mer socialt accepterat) och när det händer på riktigt så kommer fenomenet öka lavinartat.

Fenomenet (yngre män, låt säga sub 50,inte "gubbar) började ju visa sig runt 10 år sedan. De senaste fem åren har antalet RIKTIGT unga män (20-35) som drar till SEA för att få sig en partner ökat väldigt väldigt mycket. Det är bara att se youtube där fenomenet fullkomligt exploderat.

Där jag bor just nu har vi de senaste 2 åren sett en markand ökning av vita killar runt 30 som har flyttat hit och skaffat en asiatisk flickvän. Jag har under de senaste sex månaderna lärt känna en amerikan, en svensk (28 år), en snubbe från Tyskland och en från Nederländerna. Samtliga var av exakt samma åsikt: Dejting i väst är dött och kvinnorna har dödat romantiken. Det fungerar fantastiskt med asiatiska kvinnor då mannen har sin naturliga roll och kvinna har sin. Det skapar en "naturlig kemi och dynamik" vilket gör att attraktion och romantik upprätthålls.

Nåja. Desto mer socialt accepterat det blir - desto vanligare kommer det att bli, desto vanligare det blir, desto mer socialt accepterat blir det. Bollen är redan satt i rullning och den kommer inte att stanna.
Citera
2026-05-04, 07:49
Medlem
halaltarzans avatar

Okey, men är det inte vanligt att svenska män jagar invandrarbrudar med rätt värderingar på hemmaplan också då? Jag menar det finns ju ett gäng såna redan i Sverige.
Citera
2026-05-04, 09:13
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hur många barn har du själv då?

Fler än två mindre än sex,, fick första vid 20, sista vid 35.
Citera
2026-05-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Det är andra tider nu och vi är vid en tipping point där en stor del av unga män börjar inse att det är "okej" (mer socialt accepterat) och när det händer på riktigt så kommer fenomenet öka lavinartat.

Fenomenet (yngre män, låt säga sub 50,inte "gubbar) började ju visa sig runt 10 år sedan. De senaste fem åren har antalet RIKTIGT unga män (20-35) som drar till SEA för att få sig en partner ökat väldigt väldigt mycket. Det är bara att se youtube där fenomenet fullkomligt exploderat.

Där jag bor just nu har vi de senaste 2 åren sett en markand ökning av vita killar runt 30 som har flyttat hit och skaffat en asiatisk flickvän. Jag har under de senaste sex månaderna lärt känna en amerikan, en svensk (28 år), en snubbe från Tyskland och en från Nederländerna. Samtliga var av exakt samma åsikt: Dejting i väst är dött och kvinnorna har dödat romantiken. Det fungerar fantastiskt med asiatiska kvinnor då mannen har sin naturliga roll och kvinna har sin. Det skapar en "naturlig kemi och dynamik" vilket gör att attraktion och romantik upprätthålls.
Det börjar verkligen bli mer vanligt att man ser unga svenska män med asiatiska kvinnor nu.

Men ja dessa "långa skandinaviska män" du pratar om kommer snart att vara utdöda om en generation eftersom svenska män och kvinnor inte parar sig längre. Asiaterna kommer ta över Sverige.
Citera
2026-05-04, 12:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Det börjar verkligen bli mer vanligt att man ser unga svenska män med asiatiska kvinnor nu.

Men ja dessa "långa skandinaviska män" du pratar om kommer snart att vara utdöda om en generation eftersom svenska män och kvinnor inte parar sig längre. Asiaterna kommer ta över Sverige.

Svenska män har ju inget syfte på jorden i ett svenskt perspektiv, mer än att arbeta, betala 75% i skatt som går till att byta ut dem och finansiera 3e världens övertagande av sverige. Varför ska man då skaffa barn och skapa nya skatteslavar till detta sjuka land. Särskilt när de svenska kvinnorna är helt outhärdliga att spendera sin tid med, samt familjen kommer vara splittrad inom 5 år.
Citera
2026-05-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nja, feminism handlar om att feminister vill att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Tex. Arvsrätt, rösträtt och möjlighet att gå en utbildning de har meriter för att gå. Och att kvinnor ska ha rätt att ja en egen försörjning och inte vara livegna. Inte bli slagna, våldtagna etc. Rätt till säker och laglig abort och annan sjukvård. Osv. Ha mänskliga rättigheter, kort och gott!

Feminism har misstolkas, låter det som.

Patriarkat är ett samhällsförtryck mot kvinnor. I detta samhällsförtryck kan kvinnan ha en riktigt bra och jämställd make. Men hon är ändå förtryckt. Se på Iran tex. Där regimen tvingar kvinnir atg ha slöja, råkar en hårtest synas kan hon bli misshandlad till döds. Där protesterar kvinnor och män mot sådant kvinnoförtryck.

Se i Saudiarabien förut. Kvinnan kunde vara gift med en bra och jämlik make. Men fick ändå inte köra bil själv pga. Regimens beslut.

Osv. Osv.

Feminister kämpar mot kvinnoförtryck. Inte mot män.

Feminismen är svårt misstolkad. Och det är denna misstolkning som får kvinnor i vissa länder att säga "nej" på frågan om de är feminister.

Även du har ju misstolkat feminismen.

Asiatiska kvinnor är säkert feminister de med. Kämpar på med det som.är viktigt för dem.

Helt fel.

Det är du som har misstolkat feminismen. Feminism går ut på att inskränka människors frihet i syfte att skapa lika utfall mellan könen. Det är alltså en variant av kommunismen fast med fattiga vs rika utbytt mot kvinnor vs män.

Men ni feminister tror ju alltid att ni kan säga och göra precis vad som helst och sen bara falla tillbaka på klyschan/mantrat "vi vill bara ha samma rättigheter som män".
Citera
2026-05-04, 15:56
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Vet inte hur dagens 20-åringar är. Själv är jag ca 40 och har aldrig haft problem med feministiska kvinnor. Men nu beror det kanske på hur vi definierar detta. Har varit ihop med svenskor, finskor och en bulgariska. Alla väldigt självständiga kvinnor eller vad man ska säga. De har dock haft vett nog att inse att jag är man. Och jag har respekterat dem och deras kvinnlighet.

Vet inte varför allt verkar vara så jävla komplicerat för en del numera.

Jag skulle tro de är betydligt svårare för gen z än för oss millenials när det kommer till dejting. Vi är uppväxta när nätet var nytt och man var mer villig att tänja på hur man ville en partner skulle vara, eftersom man inte jagade perfektion. Idag har ungdomarna begrepp som "red flags" och långa listor vad som "krävs" för att vara "värdig" dejta en. Det är inte personen man är intresserad av, utan hur personen är ett komplement till ens sociala media-värde. Idag ska allt se bra ut utåt, mindre fokus på det inre välmåendet.
Citera
2026-05-04, 17:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Feminism går ut på att inskränka människors frihet i syfte att skapa lika utfall mellan könen.

Den bästa definitionen av modern feminism som jag sett. Lysande!

Lika rättigheter är sedan länge uppnått och mer därtill. Nu är det bara fokus på lika utfall och enda sättet att komma dit är med tvång och förbud.
Citera
2026-05-05, 03:01
Medlem
dude2ks avatar
Svenska kvinnor brukade hålla måttet.. nu är svenskor typ västvärldens skamfläck i mitt tycke.
Citera
2026-05-05, 04:15
Medlem
ricardo22s avatar
Det här med feminism har blivit för brett för att förstå vad folk ens menar. Vad skulle göra en lössläppt brasilianska mer eller mindre feministisk än en svenska? Mer traditionell?

Jag tror att det hela är en gråskala med en demografi av män som i princip speglar samhället. Möjligtvis aningen mer riskbenägna och sökare.

Det kan vara allt från feta gubbar i Thailand till välbetalda/förmögna unga personer som tjänar pengar digitalt eller får jobberbjudande. Svenssons som vill ha sex med en massa colombianska eller fillipinska prostituerade, svenssons som vill ha en flickvän som är en 8a istället för en 6a. Världen och de digitala möjligheterna ser som bekant helt annorlunda ut än bara för 10-15 år sen.

Förmodligen så är kvinnorna bara en del av det, även om det som ofta är viktigt. Det kan vara sol och strandliv+kvinnor man är ute efter. Eller kvinnor, billigare fint boende+ socialt storstadsliv.
Senast redigerad av ricardo22 2026-05-05 kl. 04:40.
Citera
2026-05-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Helt fel.

Det är du som har misstolkat feminismen. Feminism går ut på att inskränka människors frihet i syfte att skapa lika utfall mellan könen. Det är alltså en variant av kommunismen fast med fattiga vs rika utbytt mot kvinnor vs män.

Men ni feminister tror ju alltid att ni kan säga och göra precis vad som helst och sen bara falla tillbaka på klyschan/mantrat "vi vill bara ha samma rättigheter som män".

Det du skriver om är faktiskt inte feminism och har inte ens med feminism att göra. Och är dessutom inget jag står bakom. Så när du skriver som du gör, så gör du alltså tre fel.
1. Skriver en felaktig definition av vad feminism är.
2. Kallar mig för feminist utifrån din felaktiga analys av vad feminism är.
3. Jag är inte feminist utifrån den gängse definitionen, jag är humanist. Det täcker och räcker mer.

Feminism för mig är att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Och kallar du mig för feminist, så måste du också godta min definition av vad feminism är för något. Då har du iaf. 1/4 rätt!

Metafor:
Jag kallar dig för fjolla. Och Fjolla definierar jag som någon som klär sig i rosa och sminkar sig. Vilket är tre fel.
1. Min definition av fjolla är fel.
2. Du stämmer inte in på min definition av fjolla.
3. Och du stämmer heller inte in på den vedertagna definitionen av fjolla.

Försök nu att fatta detta.

Och om du ser mig som fienden. Så beror det på att du vill förtrycka eller förslava andra människor. För sådant är jag helt emot.

Jag är alltså helt emot äktenskap där en man hämtar hem en fru från fattigt land och använder henne som sin ägodel. Förslavar henne och behandlar henne illa.

Men jag är helt för att en man hämtar hem sin älskade fru fån annat (tex. fattigt) land och lever ett fint och bra liv med henne och att hon också genuint trivs och mår bra av deras liv tillsammans och det är ömsesidig kärlek mellan dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in