2026-05-04, 14:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är extremt roligt att ha barn! Jag har 4.

Jag tänker mig att det är när man är gammal och t.ex har tröttnat på sin partner, som det är kul om man har bra kontakt med sina barn.

Jag har hört att äldre män, pensionärer, nästan aldrig talar om sitt liv i form av deras arbeten. När man är äldre förstår man att arbetsgivaren bara sög ut en. De pratar istället om sina barn när de reflekterar kring sitt liv.

Äldre män som bor ensamma lever i snitt 6 år kortare än män som bor med någon. Det är alltså viktigt för hälsan att ha nära vänner eller familj.
Citera
2026-05-04, 14:44
Medlem
CMMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag gillade också att va för mig själv, tills det kom en dag då det bara kändes jävligt ensamt. Att resa och festa kändes också gjort. Kul nån gång ibland, men för det mesta samma lika. Jetlag och bakfylla. Fy fan.

Att skaffa barn var däremot nåt helt nytt. Slitigt? Visst, men vad fan är inte det? Det är slitigt att handla och laga mat, men ändå bättre än att svälta. Och att träna är slitigt, men värre att gå krum i krämpor. Allt som är nåt värt får man kämpa lite för.

Samma sak med barn. De suger tid och energi och kan driva en till absolut vansinne, men de fyller dig också med känslor du inte visste fanns. Barn är förälskelsen som aldrig svalnar och att se sitt första födas är en sån otrolig jävla tripp. Once in a lifetime-grej. Magiskt.

Sen finns det givetvis andra nackdelar med barn än att det är slitigt, som att frugan blir tjock och allting går sönder, men trots det har jag aldrig ångrat att jag blev pappa. Det vore som att ångra att jag lärde mig spela gitarr. Att skaffa barn är liksom att ta livet till nästa nivå. Alla platsar inte där, men av de som tar klivet är det nog försvinnande få som faktiskt grämer sig.

Känner igen mig i det mesta du skriver. Var ganska neutral till barn, men när flickan kom så kan jag nu inte tänka mig ett liv utan henne. Om föräldrarna inte skiljer sig och barnen är friska, så är nog livet med barn ett bättre liv än utan.

Sedan kan man kanske se fram emot barnbarn!
Citera
2026-05-04, 14:49
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv

Nu tillhör jag inte gruppen du frågar, då jag inte är barnlös. Men! Jag var barnlös när jag var 42år, och var väl i samma sits som dig då. Valde barn och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare och skaffade fler. Med familj kan du bygga allt, familjen är allt.
Citera
2026-05-04, 14:49
Medlem
zombie-nations avatar
Frivilligt barnfri, ingen ånger. Jag är helt enkelt inte en familjemänniska. Min syrra fick en på sluttampen (över 40), så sonen får föra våra fina gener framåt.

Sedan fattar jag inte det där med att man ska hålla sina gener i liv, för varje ny generation vattnas de ur och är borta inom fem generationer.
Citera
2026-05-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Frivilligt barnfri, ingen ånger. Jag är helt enkelt inte en familjemänniska. Min syrra fick en på sluttampen (över 40), så sonen får föra våra fina gener framåt.

Sedan fattar jag inte det där med att man ska hålla sina gener i liv, för varje ny generation vattnas de ur och är borta inom fem generationer.
Förstår att du inte har barn, hur skulle du annars hinna med 22k inlägg på Flashback på 3,5 år?

I övrigt är det bara att skaffa barn. Det är den biologiska meningen med livet, att överleva och föröka sig. Tänk inte för mycket, gör det bara.
Citera
2026-05-04, 15:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Förstår att du inte har barn, hur skulle du annars hinna med 22k inlägg på Flashback på 3,5 år?

Hade jag haft barn när jag var 30 hade de varit 25 nu så jag tror de hade kunnat ta hand om sig själva.
Citera
2026-05-04, 15:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Mannens Y-kromosom och kvinnans mitokondrie-DNA går ju vidare i alla fall! Oförändrade förutom ytterst få mutationer under lång tid. Men det tror jag att du visste.

Sedan är det ju så att får man barn som i sin tur får barn o.s.v., så kommer man att finnas med på sina ättlingars stläktträd i framtiden. Och alla de som kommer under en i trädet, skulle inte ha funnits, om man inte själv hade funnits. Det blir många människor (förhoppningsvis) som inte skulle ha funnits... människor som (också förhoppningsvis) har påverkat världen positivt på något sätt. Jag tycker i alla fall att det känns bra att ha en sådan påverkan framför mig. Att min påverkan inte bara tar slut när jag går bort.
Citera
2026-05-04, 15:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mannens Y-kromosom och kvinnans mitokondrie-DNA går ju vidare i alla fall! Oförändrade förutom ytterst få mutationer under lång tid. Men det tror jag att du visste.

Sedan är det ju så att får man barn som i sin tur får barn o.s.v., så kommer man att finnas med på sina ättlingars stläktträd i framtiden. Och alla de som kommer under en i trädet, skulle inte ha funnits, om man inte själv hade funnits. Det blir många människor (förhoppningsvis) som inte skulle ha funnits... människor som (också förhoppningsvis) har påverkat världen positivt på något sätt. Jag tycker i alla fall att det känns bra att ha en sådan påverkan framför mig. Att min påverkan inte bara tar slut när jag går bort.

Vi har väldigt många ärftliga sjukdomar i släkten, känns väldigt bra att inte föra dem vidare.
Citera
2026-05-04, 15:32
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv

Om att skaffa barn inte bara händer impulsivt, utan det är ett val man gör, då är den viktiga frågan : har du hopp för framtiden, att ditt barn får ett bra liv i sin framtid? Barnet kommer ärva egenskaper från dig, och ärva den värld vi lever i nu.

Barn är ingen garanti att du inte blir ensam senare i livet. Barnets mamma kan skiljas från dig, ta barnet ifrån dig, och förgifta barnet så det hatar och föraktar dig. Tusentals barn årligen blir sådana. Med ensamma pappor som följd.

Familjeliv är påfrestande. Är du medveten om att massor av tidigare stabila relationer mellan män och kvinnor, går sönder under de sk småbarns åren? Är du villig att riskera din relation med tjejen du har idag?

Är du villig att ta ansvar för ett barn själv, ifall ni går isär? Ett barn som kan vara sjukt, ha hälsoproblem, allergier, astma, depressioner, bli mobbat i skolan?
Citera
2026-05-04, 15:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Jag fick första barnet när jag var 34 (hustrun var 33). Sedan fick vi två till av bara farten.

Min enda ”visdom” är att jag ville inte ha barn. Jag var aldrig redo. Det var hustrun som sade ”nu kör vi”.

Men det kändes bra efter första barnet var fött. Och sedan dess allt har allt känt jättebra som har med de efterföljande barnen, bebisåren, dagisåren och nu när de är runt 20.

Men jag var aldrig ”redo”. För mig behövdes det att bli knuffad i vattnet. Dvs när hustrun sade ”nu kör vi”. Jag hade aldrig valt detta själv. Jag behövde knuffen.
Citera
2026-05-04, 15:44
Medlem
Hamsterbolls avatar
Att inte ha barn och familj under sin livstid på jorden låter otroligt skrämmande! Hur kan man ens tveka? Det är det största och viktigaste av allt. Tänk att du kan skapa LIV?! Få vara gravid och föda ett barn precis som alla dina förmödrar gjort sedan människan skapades?! Att välja bort det för att man hellre vill jobba, shoppa och typ spela tv-spel är sjukt.
Citera
2026-05-04, 15:46
Medlem
dvs LÄTTJA
En dödssynd, av en anledning

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Att inte ha barn och familj under sin livstid på jorden låter otroligt skrämmande! Hur kan man ens tveka? Det är det största och viktigaste av allt. Tänk att du kan skapa LIV?! Få vara gravid och föda ett barn precis som alla dina förmödrar gjort sedan människan skapades?! Att välja bort det för att man hellre vill jobba, shoppa och typ spela tv-spel är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in