Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.
Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv
Om att skaffa barn inte bara händer impulsivt, utan det är ett val man gör, då är den viktiga frågan : har du hopp för framtiden, att ditt barn får ett bra liv i sin framtid? Barnet kommer ärva egenskaper från dig, och ärva den värld vi lever i nu.
Barn är ingen garanti att du inte blir ensam senare i livet. Barnets mamma kan skiljas från dig, ta barnet ifrån dig, och förgifta barnet så det hatar och föraktar dig. Tusentals barn årligen blir sådana. Med ensamma pappor som följd.
Familjeliv är påfrestande. Är du medveten om att massor av tidigare stabila relationer mellan män och kvinnor, går sönder under de sk småbarns åren? Är du villig att riskera din relation med tjejen du har idag?
Är du villig att ta ansvar för ett barn själv, ifall ni går isär? Ett barn som kan vara sjukt, ha hälsoproblem, allergier, astma, depressioner, bli mobbat i skolan?