Citat:
Ursprungligen postat av
Batagare
Å andra sidan, vill vi att ett land som stöder terrorism skaffar sig kärnvapen ?
Instämmer.
Det vi inte får veta är hur nära i tid det var för Iran att kunna skicka ett antal kärnvapenbärande missiler mot Israel.
Att Iran anrikat uran för att kunna göra så lär stå utom all tvivel. Styret i Iran (inte folket) har tydligt deklarerat att de har på agendan att använda kärnvapen mot mål i Israel.
Var läget så pressat att det inte fanns någon annan utväg än det som skedde?
Att Trumpeten saknar rationellt konsekvens-tänkande det vet vi redan. I vart fall om vi ska lyssna på det han säger och se på det han (och hans gelikar) gör.
Israelerna däremot har jag svårt att tro att de inte har klart för sig hur Irans revolutionsgarde är uppbyggt och vad som krävs för att ta kål på det.
Jag har också svårt att tro att de skulle ha missat schackdraget att Hormuz-sundet stängs.
Israelerna måste ha varit rätt säkra på att det var nödvändigt att slå till.
Kanske för att vinna tid och även att få världens blickar riktade mot Iran och landets vanstyre.
På något annat sätt kan jag inte se någon logik i det utföra angreppet.
Det kan liknas vid att polisen slår till mot terroristerna innan de hunnit begå brottet.
Bättre att göra det som förebyggande åtgärd än att oskyldiga människor inom snar framtid ska bli dödade.
Som betraktare på säkert avstånd från konfliktzonen så kan man unna sig att tycka att det inte är rätt att ett land angriper ett annat land.
Är man däremot den som har kniven mot strupen så tvekar man nog inte att slå hårt på motståndaren för att försvara sig.
Alla mynt har en baksida.