Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
Jag råkade se en dokumentär om slaveri, som skildrade hur vita amerikaner förr i tiden behandlade många svarta människor som slavar.
Filmen var förstås kritisk mot slaveri och menade att mänskligheten har utvecklats avsevärt jämfört med förr.
Men efter att ha sett den dokumentären slog det mig hur djupt jag avundades amerikanernas liv för 200 år sedan.
Tänk dig det: att vara född som amerikan för 200 år sedan, bära cowboyhatt, driva en plantage över den vidsträckta nordamerikanska kontinenten, hantera svarta slavar med piska, hålla vackra svarta kvinnor – som liknar Rihanna, Nicki Minaj eller Beyoncé – som konkubiner, ha sex med dem när som helst där på plantagen och fullt ut uttrycka sin maskulinitet.
Är inte det det sanna livet för en filmprotagonist? Jag kände att amerikanernas liv för 200 år sedan var mycket mer avundsvärt än livet för människor som lever i nutid.
Faktum är att svarta människor kanske själva hade varit lyckligare över att leva som slavar under vita herrar och arbeta på plantagerna.
Det känns som om något har gått fel med den moderna eran.
Varför verkar samhället gradvis förlora sin känsla av maskulinitet? Vad är dina tankar om detta ämne?
Skulle inte vilken man som helst hysa sådana ambitioner någon gång?
Endast 3% av vita kristna hade slavar mot tex 30-50% av de med judisk ursprung eller kanske snarare khazarien-ursprung. Det var de vita kristna som satte stopp för slaveriet medan afrikaner, araber och judar fortsatte med det. Trots det är det vita som beskyllts för rasism och slaveri. Många svarta i USA börjar vakna upp till vad som pågått och vilka som ligger bakom.
Det fanns garanterat svin och tvättäkta rasister på den tiden också men att förstöra sin arbetskraft är det nog mest Hollywood som försöker lura oss att tro. Samma Hollywood som fått oss att tro att maffian i USA var italiensk bara för att vi hör fioler och tänker på pasta. Den värsta maffian var den "ryska".
Livet i USA som man såväl som för kvinna för 200 år sedan, precis som i Europa var nog rätt hårt.