2026-05-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus var en profet i och med att Gud talade genom honom.

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken I sätten edert hopp. Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. Men tron I icke hans skrifter, huru skolen I då kunna tro mina ord?» — Johannes 5:45-47

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom. — 5:e Moseboken 18:18-19

Löftet om en profet förvandlades bland israeler till ett löfte om en smord kung som skulle besegra alla nationer för all framtid. Och David påstod att Gud lovat att denne Messias skulle vara av hans ätt. Vilket Jesus förnekade.

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35

De skriftlärda letade också i skrifterna efter tecken på hur Messias ankomst skulle komma att bli och inte mycket stämde in på Jesus när han kom.

Några av folket, som hörde dessa ord, sade då: »Denne är förvisso Profeten.» Andra sade: »Han är Messias.» Andra åter sade: »Icke kommer väl Messias från Galileen? Säger icke skriften att Messias skall komma av Davids säd och från den lilla staden Betlehem, där David bodde? — Johannes 7:40-42

Av dessa skäl missade många israeler Profeten när han kom. Och de styrande lät döda honom så som de låtit döda andra profeter före honom. Och allt detta stod klart i förväg. Men Jesus lärde upp lärjungarna och via dem skulle budskapet spridas till alla folk.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:29-31

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:31-35

Så varför händer allt detta? Kunde inte Gud ha kommunicerat sitt budskap bättre eller hindrat människor och djävulen från att ställa till en värld som måste få ett slut? Allt är ju möjligt för Gud.

Vi som levt på jorden har haft en egen vilja och våra val har fått konsekvenser som påverkat oss alla. Vi har blivit hårt prövade och den värsta prövningen, den värsta konsekvensen av vårt leverne, återstår nu men den som inte går med djävulen blir räddad.

Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. — Matteus 24:13

Är detta kristendom? Ger evangelierna den kristna bilden av Moses, David och Jesus?
Kanske vedermödan och uppryckelsen är personlig eftersom verkligheten är kopplad till medvetandet. Jag upplevde en form av vedermöda där allt ställdes mot mig, alla vände sig ifrån mig och jag fick navigera mörkret på egen hand, dock fanns Gud med hela tiden har han sagt efteråt. Det som hände på slutet var att Jesus återvände, jag blev "frälst" dvs bortkopplad från mänsklighetens bojor. "You exist outside the human conditioning" fick jag höra. Jag fick min dom: "you are going to heaven, you are not corrupted." Efter det började jag uppleva syncronicitet i stor omfattning, och gör fortfarande, som att vara förenad med Gud istället för separerad. "You have merged with the divine." Men jag var tvungen att läka från alla upplevelser från "vedermödan" men Gud guidade mig igenom det genom denna syncronicitet. Jag lyssnade inte alltid utan fördröjde läkningen tills han sa: "This is your seond change. This time its gonna happen." "You didnt turn evil despite everything they did to you" tolkar jag som att jag inte tog emot odjurets märke. Ja just det, var helt pank under detta och fick försöka att låna ihop eller tigga pengar men mest var jag beroende av att en själ som jag kände mig motarbetad av gav mig mat. Idag är jag en helt ny människa och verkligheten är helt förändrad. "I will restore all your lost years x 10." Jesus kom inte svävande på ett moln utan placerade i mig.
Senast redigerad av SingleUnit 2026-05-02 kl. 20:06.
Citera
2026-05-02, 22:50
Medlem
Kommer Gud att förlåta Satan?

Citat:

Du tror på Skaparen och är emot Satan. Bra så långt men du kan inte bekämpa ondskan i världen när djävulen är fursten. Att förlåta dina fiender istället för att hata dem vore bättre än de flesta förmår.
Citera
2026-05-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan

Anden var är den då?
Inte börjar den någonstans eller slutar ens..
Citera
2026-05-03, 07:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Kanske vedermödan och uppryckelsen är personlig eftersom verkligheten är kopplad till medvetandet. Jag upplevde en form av vedermöda där allt ställdes mot mig, alla vände sig ifrån mig och jag fick navigera mörkret på egen hand, dock fanns Gud med hela tiden har han sagt efteråt. Det som hände på slutet var att Jesus återvände, jag blev "frälst" dvs bortkopplad från mänsklighetens bojor. "You exist outside the human conditioning" fick jag höra. Jag fick min dom: "you are going to heaven, you are not corrupted." Efter det började jag uppleva syncronicitet i stor omfattning, och gör fortfarande, som att vara förenad med Gud istället för separerad. "You have merged with the divine." Men jag var tvungen att läka från alla upplevelser från "vedermödan" men Gud guidade mig igenom det genom denna syncronicitet. Jag lyssnade inte alltid utan fördröjde läkningen tills han sa: "This is your seond change. This time its gonna happen." "You didnt turn evil despite everything they did to you" tolkar jag som att jag inte tog emot odjurets märke. Ja just det, var helt pank under detta och fick försöka att låna ihop eller tigga pengar men mest var jag beroende av att en själ som jag kände mig motarbetad av gav mig mat. Idag är jag en helt ny människa och verkligheten är helt förändrad. "I will restore all your lost years x 10." Jesus kom inte svävande på ett moln utan placerade i mig.
Jag har också tänkt liknande, att många redan har en svår vedermöda, men risken för kärnvapenkrig, marknadskollaps och världsomfattande svält är överhängande och stämmer bättre in på profetian.

/.../ vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. — Matteus 24:21
Citera
2026-05-03, 07:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Det är upp till Gud, men han får inte komma till det himmelrike som Gud redan vid begynnelsen ordnade för rättfärdiga människor.

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. — Matteus 25:41
Citera
2026-05-03, 08:42
Medlem
Citat:

bilden av Moses, David och Jesus?
Moses - håller betydelse av vatten och i detta specifikt till Nilen. Vatten symboliskt till kunskap, och vatten som en flod - framförande av kunskap.

David - håller betydelser av älskad men också sjukdom vilket associerades med stagnation av kroppsvätskor, oflyt helt enkelt , ett virus i nätverket.
Men avkomman av David(älskad) ska läka nätverket så kunskap komma spridas till alla nationer(människor).

Jesus - obunden, fri, frälst… från nationella gränser och lagar. Alltså det fria flödet av kunskap står över(besegrar ) alla nationers gränser och förordningar(sjukdom/blockering, oflyt)
Senast redigerad av Kirev 2026-05-03 kl. 08:50.
Citera
2026-05-03, 09:05
Medlem
TwoThousands avatar
Vet du inte ännu att Kristus skapade det här landet?
Citera
2026-05-03, 11:23
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Min tolkning är att glädjebudskapet är att Gud är nära den som söker honom och att den som vänt om och hörsammat budskapet är frälst.

Att bara säg att man tror på Jesus räcker ju inte.

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Ja Matteus 7:21 är en mycket viktig vers som de flsta kyrkor ignorerar idag, men den visar att Jesus är Guds undersåte, eller apostel(Hebreerbrevet 3:1) på största tydliga vis, och att det är Guds vilja som gäller, inte hans egen, i de fall han kanske själv är otydlig eller glömmer att täcka något. Detta innnebär att gamla testamentet är ett måste att läsa för att lära känna Guds vilja, men detta vill ju dagens pastorer och präster helst slippa vad det verkar...
Citera
2026-05-03, 11:46
Medlem
Citat:
Jag har också tänkt liknande, att många redan har en svår vedermöda, men risken för kärnvapenkrig, marknadskollaps och världsomfattande svält är överhängande och stämmer bättre in på profetian.

/.../ vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. — Matteus 24:21
Ja du kanske har rätt. Läster just nu olika berättelser från GT och mycket av det som berättas kan jag härleda till tidigare och nuvarande händelser i mitt liv och ju mer jag spinner vidare på det ju mer igenkännande blir det, även vad gäller andra människor. Det är både en fantastisk tillgång och en förbannelse att djuptänka. Bibeln tycks vara till för Israeliterna och kanske förklarar det man just för stunden behöver veta, om allt gavs till en direkt skulle man kanske bli galen?
Citera
2026-05-03, 12:04
Medlem
Citat:
Min tolkning är att glädjebudskapet är att Gud är nära den som söker honom och att den som vänt om och hörsammat budskapet är frälst.

Att bara säg att man tror på Jesus räcker ju inte.

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21
Ja. Man måste nog vända om från sina synder med Guds hjälp. Gud gör en uppmärksam på vad som är "synd" och sen börjar det inre arbetet vilket kan vara plågsamt, därför många skyr det tror jag, men resultatet är otroligt givande. "Work without faith is dead, faith without work is dead" Att bara tro på Jesus utan inre arbete producerar ingen god frukt likaså att försöka på egen hand eftersom man inte vet vad man ska sikta på. Oavsett hur jobbigt det känns i stunden så bör man ha med sig att Gud är med en och guidar en till frälsningen men man ska vara öppen för förändring och kunna acceptera att man inte var eller är fulländad. Därför det är så jäkla fult av religiösa ledare att säga till sina församlingsmedlemar: "Nu är du frälst!!!" eller "Gud sa till mig i en dröm att idag är dagen du ska bli frälst" osv. Frälsningskonceptet är helt urvattnat, tror jag.
Senast redigerad av SingleUnit 2026-05-03 kl. 12:10.
Citera
2026-05-03, 14:38
Medlem
TwoThousands avatar
Nej, Gud kommer inte förlåta satan.

Varenda en av dom som tillber odjuret väntar på att få åka iväg till helvetet.
Citera
2026-05-04, 11:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Ja. Man måste nog vända om från sina synder med Guds hjälp. Gud gör en uppmärksam på vad som är "synd" och sen börjar det inre arbetet vilket kan vara plågsamt, därför många skyr det tror jag, men resultatet är otroligt givande. "Work without faith is dead, faith without work is dead" Att bara tro på Jesus utan inre arbete producerar ingen god frukt likaså att försöka på egen hand eftersom man inte vet vad man ska sikta på. Oavsett hur jobbigt det känns i stunden så bör man ha med sig att Gud är med en och guidar en till frälsningen men man ska vara öppen för förändring och kunna acceptera att man inte var eller är fulländad. Därför det är så jäkla fult av religiösa ledare att säga till sina församlingsmedlemar: "Nu är du frälst!!!" eller "Gud sa till mig i en dröm att idag är dagen du ska bli frälst" osv. Frälsningskonceptet är helt urvattnat, tror jag.
Jag gillar inte Paulus tro-gärningar-formel. Enligt Jesus är tro makt och alla har inte lika mycket tro. Han krävde inte tro från sina lärjungar utan de tiggde och bad om att få större tro.

Och apostlarna sade till Herren: »Föröka vår tro.» — Lukas 17:5

Han svarade dem: »För eder otros skull. Ty sannerligen säger jag eder: Om I haven tro, vore den ock blott såsom ett senapskorn, så skolen I kunna säga till detta berg: 'Flytta dig härifrån dit bort', och det skall flytta sig; ja, intet skall då vara omöjligt för eder.» — Matteus 17:20

Kristendomen har gjort tro till något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in