2026-05-04, 01:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Idag är just det. Sista dagen att deklarera! Brukade vara en inte högtidsdag men en viktig dag i ens liv. Man kunde ju fan cykla till Skatteverkets kontor kl 23:00 för att hinna lämna in dessa papper innan kl 24.

Numera skiter man dock i det. Skatteverket satte en i skiten. Så varför ens bry sig om deras regler mera. Men det måste ändå vara många som bryr sig. Hur ser det ut. Är det en vansinnesdag och ni kommer typ cykla till 23:59?
Citera
2026-05-04, 01:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Idag är just det. Sista dagen att deklarera! Brukade vara en inte högtidsdag men en viktig dag i ens liv. Man kunde ju fan cykla till Skatteverkets kontor kl 23:00 för att hinna lämna in dessa papper innan kl 24.

Numera skiter man dock i det. Skatteverket satte en i skiten. Så varför ens bry sig om deras regler mera. Men det måste ändå vara många som bryr sig. Hur ser det ut. Är det en vansinnesdag och ni kommer typ cykla till 23:59?

Kan man fortfarande lämna in den på låda utanför skattekontoret? Var många år sen jag gjorde det. Har inte deklarerat på många år. Görs av andra.

Jag minns när jag var liten och det var sista dagen. Det var folk som stod och sålde korv utanför och tv var där, filmade och intervjuade folk.

Det var tider det.
Citera
2026-05-04, 01:57
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:

Öhh... Du får väl någon sorts böter om du skiter i deras regler och inte deklarerar.

1250 spänn.
Citera
2026-05-04, 02:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan man fortfarande lämna in den på låda utanför skattekontoret? Var många år sen jag gjorde det. Har inte deklarerat på många år. Görs av andra.

Jag minns när jag var liten och det var sista dagen. Det var folk som stod och sålde korv utanför och tv var där, filmade och intervjuade folk.

Det var tider det.

Tror inte det. Det är online numera.

Japp tider. Media var ju där och interjuvade då dessa som kom dit till lådan precis 23:59.
Citera
2026-05-04, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Det var tider det.
Låter som svaret från en som sitter inne på livstid...

Nä, här i staden har jag inte heller sett eller hört något om att man kan lämna in deklarationen på det sättet längre, togs väl bort iom möjligheten att sms in den istället.

Tycker det är perfekt att vi fått möjligheten att bara sms istället för att köa utanför skatteverket.
Citera
2026-05-04, 04:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag blev nyfiken om skatteverket led av s k "1177".

Det verkar som det då systemet är tillfälligt nere.
Så TS är nog inte ensam om gamla traditionen att överbelastad 4 maj.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-05-04 kl. 04:56. Anledning: Stavfel
Citera
2026-05-04, 05:33
Medlem
Har man inga ändringar så görs det ju lätt och snabbt på nätet idag. Idag är det ju även svårt att göra ens reseavdrag vilket nog var bland de vanligaste förr. Det mesta kommer väl automatiskt till dem från banker och liknande idag. Samtidigt skönt att slippa köa för att lämna deklarationen, men visst något heligt var det att lämna in en handskriven och underskriven handling till dem. Minns när de började med "drive in" och stod och tog emot det i fönstret på bilen.
Citera
2026-05-04, 06:56
Medlem
Självklart kan man lämna in den till skatteverket via deras brevlåda.
Tyvärr blir man bestraffad för det o får tillbaka pengarna senare än alla andra för detta tilltag men det är värt omaket att ta sig dit o lämna deklarationen rent fysiskt.

Det är dock skralt med människor som fortfarande sysslar med detta, tråkigt nog.
Förr var det bilkö utanför och skatteverkets personal tog hand om deklarationen direkt genom att stå på gatan o plocka dem från föraren genom bilfönstret.
Citera
2026-05-04, 07:48
Medlem
Studsbolls avatar
Jag skulle tro att ganska få väntar till sista sekunden numera när det sker digitalt. Speciellt det faktum att de som inte ska göra ändringar kan deklarera med ett par knapptryckningar och belönas med tidigare återbäring har garanterat att merparten deklarerade redan när det blev möjligt. Själv har jag alltid saker som måste ändras, men deklarerar ändå digitalt, vilket gör att motståndet känns mindre. Dock brukar jag vänta till sista veckan eftersom det ÄR tråkigt. Jag minns min första deklaration som vuxen för väldigt länge sedan och det tog en evig tid och var ett jäkla räknande.
Citera
2026-05-04, 08:31
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Förr var det bilkö utanför och skatteverkets personal tog hand om deklarationen direkt genom att stå på gatan o plocka dem från föraren genom bilfönstret.
Just så! En del förare hade en Ride Sh0tg*n pal bredvid sig i framsoffan som räckte ut printdeklarationen.

Doc minns: Det var folklig festnatt på Söder där detta event var. Det inmundigades floder av dryckjom(*) på de av Södermalms restauranger som hade ståbar.

(*) svenska dot se sez: drickande af starka drycker (vid dryckeslag); äfv.: supande, fylleri.
Citera
2026-05-04, 11:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tror inte det. Det är online numera.

.Japp tider. Media var ju där och interjuvade då dessa som kom dit till lådan precis 23:59

Här i Göteborg så var det på Skattemyndigheten vid Rosenlund, "Feskekörka vid hor-kvarteren.
Annars så var det poststämpeln som gällde. Postkassörskan var en spitting image av Annie Lennox.
https://www.billboard.com/music/music-news/annie-lennox-sweet-dreams-are-made-of-this-40-anniversary-1235194215/?amp;amp

Skattmasen och hororna, all "samhällsservice" på samma ställe i Göteborg.. På natten dessutom.

Nu så har skattmasen och hororna flyttat till internet. Konstigt att de har synkat sina verksamheter så bra?
Citera
2026-05-04, 11:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här i Göteborg så var det på Skattemyndigheten vid Rosenlund, "Feskekörka vid hor-kvarteren.
Annars så var det poststämpeln som gällde. Postkassörskan var en spitting image av Annie Lennox.
https://www.billboard.com/music/music-news/annie-lennox-sweet-dreams-are-made-of-this-40-anniversary-1235194215/?amp;amp

Skattmasen och hororna, all "samhällsservice" på samma ställe i Göteborg.. På natten dessutom.

Nu så har skattmasen och hororna flyttat till internet. Konstigt att de har synkat sina verksamheter så bra?

Det fanns ju uppsamlingsställen här och var också, där de stod med "sopsäckar" och så var det drive-in. Så brukade jag alltid lämna in deklarationen, bara för att det var sköj. Och rätt smidigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in