Citat:
Ursprungligen postat av
BakedBakerman
Jag upplever att högre överfettning gör tvålen lämpligare som schampo men går jag upp mot 8% så blir den inte lika fast i konsistensen och räcker därmed inte lika länge.
6% i en ren talgtvål fungerar bra till kropp och hår och har en bra konsistens men jag hade nog lagt mig på 5% om jag inte använt den som schampo.
Jag gjorde även ett experiment med en kokostvål med 0% överfettning också för att användas som bl.a. ugnsrengöring. Den fungerade jättebra efter ett par månader men innan dess hade all lut inte förtvålats vilket ledde till att ovansidorna på händerna anfrättes en aning så jag kan inte rekommendera någon att gå under 1% om man inte vet vad man sysslar med.
Har inte funderat på avloppsrören men jag har aldrig hört att kraftigt överfettad babytvål skulle sätta igen rören.
Jag har testat att göra en kroppstvål med 3% överförfettning och en på 5% överförfettning, men jag märker ingen större skillnad. Jag ska testa 8% någon gång när jag fått till det perfekta receptet i övrigt.
Nu är Jureskogs Talg slut på lager på ICA MAXI och även slut hos leverantören så mina experiment med nöttalgtvål är satta på paus. Jag har så länge gjort en tvål på 85% grisfett, 10% cocosfett, 5% ricinolja och med 5% överförfettning som vi ska se hur den blir.
Jag har en tvål med perfekt marmorslät yta som jag vill få till fortsättningsvis, men jag har svårt för att lyckas. Det som skiljer den tvålen från mina övriga tvålar är att den innehåller 30% olivolja, men i övrigt mina vanliga ingredienser med grisfett, nöttalg, kokosfett och ricinolja. Jag funderar därför på om olivolja i sig i tillägg till de övriga ingredienserna ger denna yta, eller om det handlar om att olivoljan sakter ner "trace" när tvålsmeten tjocknar vilket gör att den är mindre grynig när man häller den i formen.
Att långsam trace ger en finare yta är iallafall ett faktum, så jag slutar direkt att blanda tvålsmeten nu när jag ser spår av trace och häller i formarna efter att jag blandat i eventuella tillsatser eftersom tvålsmet med nöttalg i tracear väldigt fort. När mina senaste tvålar mognat får vi se om deras yta liknar ytan hos den äldre tvålen med olivolja i, eller om det är något med olivoljan i sig som ger den fina ytan.