2026-05-03, 17:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
https://www.di.se/nyheter/nya-bolaneregler-paverkade-inte-bopriserna/
Nya bolåneregler har inte haft någon synbar påverkan på bostadspriserna.
Den 1 april slopades det skärpta amorteringskravet och bolånetaket höjdes. Men enligt SBAB Boolis månatliga bostadsindex indikerar inte utvecklingen under månaden någon prishöjande effekt.

Ja, det var ju inte förvånande. Men en del har ju trott något helt annat.
Och de borde ta en rejäl funderare över vart det gick fel för dom.

De tar längre tid för reglerna att få genomslag samt synas i statistiken än någon månad, ge det 6-12 mån.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-03 kl. 17:56.
Citera
2026-05-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Bostaden har ju sitt pris och sin värdering, och det finns ett par objekt i området till salu i samma prisklass.

Och syftet var väl att motbevisa tesen att det alltid är billigare att "äga sitt boende."

Så i det här fallet du kan antigen hyra för 5,500 kr/mån, eller att köpa för 1.8 miljoner och betala en avgift på 4,600 kr/mån.

Så 180,000 kr i kontantinsats, 30,000 kr i pantbrev och lagfart, 2,835 kr/mån i ränta (4,050 kr/mån innan ränteavdrag), 3,000 kr i amortering.

Dessutom har priserna stått stilla för tvårummare i området sedan 2016 (guppat mellan 1.8M och 1.9M). Så jag hade inte räknat med att göra någon vinst här.

Så i det här fallet förlorar du investeringsmöjligheter för 210,000 kr + 4,935 kr/mån (6 150 kr/mån innan ränteavdrag) på att köpa istället för att hyra.

Vad är det för standard på hyresrätten vs en bostadsrätt på de området du jämför?
Plastmattor i alla rum? ej kaklat badrum? standard på kök/vitvaror, ingen balkong? Lyhörda hus? Troligen behöver internet/tv läggas till på hyran, ingen hiss i huset. Ibland är de ju natt o dag i standard på en HR o en BR.

Jag är generellt för HR på mer centrala attraktiva adresser med långa kötider (där alternativkostnad att köpa blir mycket högre). Men i detta fall med så låga BR-priser så känns de nog mer attraktivt även fast något högre månadskostnad.
Citera
2026-05-03, 18:12
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpacykeln
Vad är det för standard på hyresrätten vs en bostadsrätt på de området du jämför?
Se länkarna, jag har inte tillgång till någon information som du inte har.

Citat:
Du kan få en tvåa i Gamlestaden där värme och vatten ingår för för 5,500 kr/mån.

https://boplats.se/objekt/1hand/69F32A93FCB06F442469B095

På samma gata finns det bostadsrätter med motsvarande storlek.

https://www.booli.se/bostad/513501

Citat:
Plastmattor i alla rum? ej kaklat badrum? standard på kök/vitvaror, ingen balkong? Lyhörda hus? Troligen behöver internet/tv läggas till på hyran, ingen hiss i huset. Ibland är de ju natt o dag i standard på en HR o en BR.
Du letar ursäkter. De är gamla, byggda på samma address, och de är ungefär lika stora. Det är i princip det vi vet.

Citat:
Jag är generellt för HR på mer centrala attraktiva adresser med långa kötider (där alternativkostnad att köpa blir mycket högre). Men i detta fall med så låga BR-priser så känns de nog mer attraktivt även fast något högre månadskostnad.
Hurdå? Enligt ditt eget antydande så vet du inte ett dyft om något av objekten. Varför skulle du då lägga ner 200,000 av dina besparingar på att förvärva ett objekt som kommer kosta dig flera tusenlappar extra i månaden?
Senast redigerad av Tidvind 2026-05-03 kl. 18:20.
Citera
2026-05-03, 19:26
Medlem
Citat:
Det är bara att fråga. Här är mina hyresavier.

https://i.imgur.com/acaQPKc.jpeg

Jag är ganska säker på att jag både är yngre än du och att mitt sparade kapital överskrider värdet av dina tillgångar.
Den berätta inget, står inte storlek på lägenhet eller vem som hyr ut, hyr man av sin egna familj eller nära vän eller 1rum med kokvrå i en vanlig villa. skulle det däremot stått från HSB eller likande hade det varit tro värdigt.
Citera
2026-05-03, 19:27
Medlem
Citat:

Du letar ursäkter. De är gamla, byggda på samma address, och de är ungefär lika stora. Det är i princip det vi vet.

Hurdå? Enligt ditt eget antydande så vet du inte ett dyft om något av objekten. Varför skulle du då lägga ner 200,000 av dina besparingar på att förvärva ett objekt som kommer kosta dig flera tusenlappar extra i månaden?

Du spekulerar i hur standarden på HR är utan att ha sett hur den ser ut, kan lika gärna vara riktigt sunk-skick vilket motsvarar den hyresnivån.

BR kan vi se hur de ser ut och de ser generellt ut att vara i rätt bra skick, fräscha. Och den du skicka har även inglasad balkong vilket bara där motsvarar en rejäl hyreshöjning.

Som sagt i den stadsdelen motsvarar de priset rätt bra vad det är värt. Men får du en hyresrätt med den hyran i centrala Göteborg, då snackar vi prisvärt.
Citera
2026-05-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
1. Du kan köpa aktier med kredit och låna likviditet mot dem likaså, mycket vanligt förekommande för high net worth individer.
2. En bostad är ett slukhål för pengar, inte en investering.

En bostad genererar ingen avkastning, inget kassaflöde och den kostar pengar i underhåll.

"MeN mIn BoStAd äR dYrArE iDaG äN fÖr 40 åR SeDaN!"
Korrekt, men det är också bostaden du kommer behöva köpa, eller hade du tänkt sälja och bli hemlös?
Flytta till hyresrätt?

Sedan är jag ytterst tveksam till om du själv köpte en bostad som ett investeringsobjekt förr i tiden och gjorde en grundlig analys på vad du trodde den skulle avkasta per år. Det är mer troligt att du köpte en bostad för att du behövde ett ställe att bo och till följd av extrem tur råkade din bostad mångdubblas i värde.

Det är väldigt tveksamt om vi kommer se samma extrema fördyrning av bostäder kommande 20 åren som de föregående 20 åren, så ett bostadsköp idag är knappast en lönsam investering vid något mått mätt.
Vi är många som har provat aktier, kan lungt berätta det är inte alla som gör några stora pengar på aktier.

Jag har byggt från grunden 4st lösvirkes hus och två renoverings objekt, och nu en brf 3a, börja tidigt just efter första krisen när jag var 23 år 1994, huset kosta exakt 495k o bygga inkl tomten gick på 100k, vi fick 695k när vi sålde efter 4år, detta var första allt jag hade i kontanter var 40-tusen kr. andra uppsala, lösvirke gottsunda gipen, den mer än dubbla sitt värde på bara 5år, alla hustillverka kasta in sina värsta hus man hade i sina kataloger o dessa blev sålda direkt, bostadsmarknaden bokstavligen explodera.

Nuvarande lägenhet jag ska sälja bott 5 år 9månader köpt 1,96milj grannar säljer för 3 till 2,6milj dvs 12000kr per månad i värdeöking över en lågkonjunktur dessutom, där massa aktier bokstavligen rasat ner.

Sista huset byggs kontant, blir bara 85kvm med ett attefalls hus för uthyrning, menas jag kommer bo helt gratis så länge attefallan är uthyrd. bättre avkastning kan man inte få på så enkla medel, det kommer även gynna min pension om 12år att kunna bo helt gratis. skaffar jag sambo går jag plus varje månad även om sambo bra betalar 2500kr/m. ut över detta lånar jag upp 700k, dvs det ingår i gratis boendet just för man har ingen fastighetsskatt första 15 åren. dels för att låna efter 60år verka vara svårt när man läser, varav lika o låna upp en extra buffert, den kan man ha på börsen, då fonder., (spiltan eller likande.)

Bostads köp är en mycket god investering, samt pengar skaffa man för att bo bra, det är en viktig del i livet.
Citera
2026-05-03, 20:22
Medlem
Citat:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202608543/
Denna ser väl ok ut. Men här är hyran 1758/kvm och år.
Citera
2026-05-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det kan finnas fler men är de lika betydande som det rena faktum att en person utan bostad inte kan/vill skaffa barn? Självklart inte.

Faktum är att bostadsmarknaden är övervärderad och att det leder till extrema problem för den delen av befolkningen som är i familjebildande ålder.
Sedan att ni härinne inte förstår eller håller med spelar väldigt liten roll, ni kan väl fortsätta tro att en person med genomsnittslön kan få ett lån som innebär att den lägger ~65-80% av sin inkomst på boendekostnad per månad eftersom det är vad er "beräkning" påvisar.
Det spelar ingen roll för hur verkligheten ser ut

Det måste suga rätt hårt att vara så sjukt fel ute, som redan påtalats.

Jag hade extrema problem med boende när jag var ung, vilket nästan alla unga har idag och jag trodde nativt att det var jag som gjorde något fel.
Så jag rykte upp mig, tog en masterexamen, skaffade en karriär och jag investerade alla pengar jag kunde avvara och blev miljonär innan jag fyllt 30.
Nu sitter jag på en bra position i min karriär, ett delägarskap och en väldigt välavkastande investeringsportfölj.

Det går ingen nöd på mig och jag har lyckats bättre än många andra i Sverige, både lönemässigt och rikedomsmässigt. Skillnaden är att jag inte glömde bort verkligheten kring att bostäder är så extremt övervärderade och att det inte skall krävas att man gör lika bra ifrån sig som jag gjort för att man skall ha råd med ett boende.
Varför? För det var inte så för ens 20 år sedan, då var inte bostäder lika dyra i förhållande till inkomst!

Du och dina gelikar verkar bara kunna tänka utefter ett extremt själviskt perspektiv och utifrån det har ni svårt att förstå hur någon kan tänka att rent objektivt är det dåligt att unga inte har råd med bostad och att det skadar familjebildningen.
För er är detta bara "själviskhet" för det är antagligen så ni tänker, på er själva och att ni skall ha det bra.
Faktum ändrar sig dock inte, bostadsmarkanden är övervärderad, det råder bostadsbrist och det är det största samhällsproblemet vi har idag.
Sen att ni härinne med rumstemperatur i IQ inte förstår detta spelar väldigt liten roll, det finns gott om folk därute som mycket väl förstår att bostadsmarknaden är övervärderad och du kan ju försöka prata med någon som är under 30 för att bilda dig en annan uppfattning. Eller klicka här och läs:
"Bara drygt en av tio, 13 procent, i åldern 18–29 år anser att Sverige har en bra bostadspolitik för unga. Hela sex av tio ger bostadspolitiken underkänt. Endast 2 procent av unga svenskar anser att regeringens bostadspolitik för unga är ”Mycket bra”."

Jag ser med glädje fram mot en framtid där unga vuxna kommer få mer makt genom röstande och vända på den övervärderade bostadsmarknaden

Oj, så nu är du miljonär, häftigt!

Fortfarande inte ett ord om länkar till ny forskning som visar på fertilitet globalt (det betyder världen över) sjunkit med 50% senaste 50 åren, köstan som om dyåu faktiskt inte bryr dig om fertilitetsproblemet sålänge det inte dunkar dig i ryggen om övervörderade bostäder. Blir märkligt att "orsaken" till lägre fertilitet då är bostadsmarknaden...
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-05-03 kl. 23:23.
Citera
2026-05-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du uppenbart gjort är att du köpt i en kass brf förening, en hyresrätt som har mycket högre underhållskostnader hamna på samma hyra/avgift per månad är facit på en kass brf förening.

Skulle du checkat upp förening innan du köpte eller valt en bra förening hade du mest troligt gjort en bra affär o legat lägre i avgift just för du lagt in en massa pengar kontant.

Köpte själv en brf 3a aug 2020, gav 1,96 kontant, nu säljer grannar likande lägenhet för 2,6 till dyraste 3 milj, dvs min har ökat med ett snitt på 840000kr, det handlar om 43% i värdeökning på 5år och 9månader.

Vad jag ska gör nu är att sälja bygga ett hus på 85kvm, genom att den är ny har man ingen fastighetsskatt 15 år framåt som motsvara ca 10000kr per år utgör jag då hamna på under 4000kr månad i boendekostnad inkl internet sopor osv. köpt bostad slår med hästvägar allt som har med hyreslägenhet o göra.

Bor i en alldeles utmärkt förening, äger marken, bra skick 30 MKR i skulder 15 hyresrätter kvar att säljas när det nu sker, väldigt låg avgift.. Det du inte fattar är att det inte är marknadshyror , har du haft flyt i innerstan (kontakter, kötid m.m) i Stockholm så har du samma kostnad eller ofta lägre än din granne som stoppat in massa miljoner lånat eller eget kapital som du slipper göra och istället kan satsa på börsen, lägenhet utomlands, Eton-skjortor, lyxpizzor osv som slemhog.
Citera
2026-05-04, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bor i en alldeles utmärkt förening, äger marken, bra skick 30 MKR i skulder 15 hyresrätter kvar att säljas när det nu sker, väldigt låg avgift.. Det du inte fattar är att det inte är marknadshyror , har du haft flyt i innerstan (kontakter, kötid m.m) i Stockholm så har du samma kostnad eller ofta lägre än din granne som stoppat in massa miljoner lånat eller eget kapital som du slipper göra och istället kan satsa på börsen, lägenhet utomlands, Eton-skjortor, lyxpizzor osv som slemhog.
Fast siffror berätta en annan sanning. tar man då ex min brf 3:a når den bara halva hyran, då efter listan på äldre hyresrätter.

Tar man snittpriser hyror i stholm

Generellt snittca 9 200 kr/mån (för 60 m²)ca 1 842 kr/m²
Nyproduktionca 12 800 kr/mån+ (för 60 m²)ca 2 568 kr/m²
Andrahandca 15 200 kr/mån (medelvärde)
https://bofrid.se/hyrespriser

Tar man äldre.
1 rum och kök (ca 30–40 kvm): 4 500 – 6 500 kr/mån.
2 rum och kök (ca 50–60 kvm): 6 000 – 8 500 kr/mån.
3 rum och kök (ca 70–80 kvm): 8 000 – 10 500 kr/mån.
Citera
2026-05-04, 07:50
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Den berätta inget, står inte storlek på lägenhet eller vem som hyr ut, hyr man av sin egna familj eller nära vän eller 1rum med kokvrå i en vanlig villa. skulle det däremot stått från HSB eller likande hade det varit tro värdigt.
Wallenstam är ju ett nationellt bolag, och tyvärr har jag inga egentliga kopplingar till näringslivstopparna. Det är en central etta på 40 kvm. Motsvarande bostadsrätter i närområdet går för 1.4 miljoner (äldre) till 2 miljoner (nyare).

Jag skulle kunna köpa en bostadsrätt i området utan problem, jag hade inte ens behövt ta lån (jag hade ändå gjort det för att jag tjänar mer på mina indexfonder än vad jag hade förlorat på räntan).

Hur som helst så är kontentan den att hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag gå minus om jag köper.
Citera
2026-05-04, 08:19
Medlem
Citat:
Wallenstam är ju ett nationellt bolag, och tyvärr har jag inga egentliga kopplingar till näringslivstopparna. Det är en central etta på 40 kvm. Motsvarande bostadsrätter i närområdet går för 1.4 miljoner (äldre) till 2 miljoner (nyare).

Jag skulle kunna köpa en bostadsrätt i området utan problem, jag hade inte ens behövt ta lån (jag hade ändå gjort det för att jag tjänar mer på mina indexfonder än vad jag hade förlorat på räntan).

Hur som helst så är kontentan den att hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag gå minus om jag köper.
Här har jag exempel, min syster köpte en övernattnings lägnhet på strandvägen i stholm, denna köptes först via det egna företaget, för att sedan köpas ut o hon har ägt den nu i 24år, men avgiften ligger runt 1200kr/månad för en lite etta med inglasad balkong, denna har hon ofta hyrt ut för runt 8000kr/månad, lån är lösta för länge sedan. dvs bara hon hyrt ut den till vänner o släkt utgör avgiften är betald av dessa flera år framåt när den är uthyrd ca halvår eller ett år åt gången, denna kostar henne absolut inget, hon berätta den kommer jag aldrig heller att sälja.

Min bror hjälpte hans dotter o köpa en lägenhet i stholm, dvs man ska se min bror bor i Kiruna, men han kunde låna upp på sitt hus 1 milj o resterande kunde dotter låna själv, efter 3 år och träffat sin kille valde o flytta ihop, o hon sålde, gjorde sin första vinst på 350k o via det betala tillbaka pengarna hon lånat via hennes pappa.

Det är just dessa delar ni missar med att inte köpa, enkelheten, som syrran, alltid en övernattningslägenhet som inte kostar henne något, eller som min bror hjälpa sitt barn att kunna flytta o få ett bra jobb o kunna få en bostad direkt via köp. dvs livet går o planera när man har köpt.

Ut över det har man låga boendekostnader som ger avkastning varje år resterande dag livet ut, dvs även det du får kvar efter din lön/pension blir högre för du bor billigt, det är just detta ni glömmer, köpt bostad går alltid upp, just för löner o andra kostnader konstant ökar. utöver det som jag berätta bra med min 3a köpt under pandemin, öka med 800k på nästan 6år är bättre än börsen, skulle börsen vara så enkel skulle dom flesta låna o placera där, men den är inte så enkel som en bostad. varav jag fick oändliga diskutioner med mäklare som ordförande, folk ville köpa o hyra ut, man ville köpa som juridiskperson, dvs via sitt företag osv, folk spekulera enormt med brf lägenheter.

Och genom detta förstår man om folk o företagare försökte med näbbar o klor kunna köpa via andra former en lägnhet gör man det för det är en säkrare placering än börsen.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-04 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in