Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Wallenstam är ju ett nationellt bolag, och tyvärr har jag inga egentliga kopplingar till näringslivstopparna. Det är en central etta på 40 kvm. Motsvarande bostadsrätter i närområdet går för 1.4 miljoner (äldre) till 2 miljoner (nyare).
Jag skulle kunna köpa en bostadsrätt i området utan problem, jag hade inte ens behövt ta lån (jag hade ändå gjort det för att jag tjänar mer på mina indexfonder än vad jag hade förlorat på räntan).
Hur som helst så är kontentan den att hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag gå minus om jag köper.
Här har jag exempel, min syster köpte en övernattnings lägnhet på strandvägen i stholm, denna köptes först via det egna företaget, för att sedan köpas ut o hon har ägt den nu i 24år, men avgiften ligger runt 1200kr/månad för en lite etta med inglasad balkong, denna har hon ofta hyrt ut för runt 8000kr/månad, lån är lösta för länge sedan. dvs bara hon hyrt ut den till vänner o släkt utgör avgiften är betald av dessa flera år framåt när den är uthyrd ca halvår eller ett år åt gången, denna kostar henne absolut inget, hon berätta den kommer jag aldrig heller att sälja.
Min bror hjälpte hans dotter o köpa en lägenhet i stholm, dvs man ska se min bror bor i Kiruna, men han kunde låna upp på sitt hus 1 milj o resterande kunde dotter låna själv, efter 3 år och träffat sin kille valde o flytta ihop, o hon sålde, gjorde sin första vinst på 350k o via det betala tillbaka pengarna hon lånat via hennes pappa.
Det är just dessa delar ni missar med att inte köpa, enkelheten, som syrran, alltid en övernattningslägenhet som inte kostar henne något, eller som min bror hjälpa sitt barn att kunna flytta o få ett bra jobb o kunna få en bostad direkt via köp. dvs livet går o planera när man har köpt.
Ut över det har man låga boendekostnader som ger avkastning varje år resterande dag livet ut, dvs även det du får kvar efter din lön/pension blir högre för du bor billigt, det är just detta ni glömmer, köpt bostad går alltid upp, just för löner o andra kostnader konstant ökar. utöver det som jag berätta bra med min 3a köpt under pandemin, öka med 800k på nästan 6år är bättre än börsen, skulle börsen vara så enkel skulle dom flesta låna o placera där, men den är inte så enkel som en bostad. varav jag fick oändliga diskutioner med mäklare som ordförande, folk ville köpa o hyra ut, man ville köpa som juridiskperson, dvs via sitt företag osv, folk spekulera enormt med brf lägenheter.
Och genom detta förstår man om folk o företagare försökte med näbbar o klor kunna köpa via andra former en lägnhet gör man det för det är en säkrare placering än börsen.