2026-05-03, 16:25
  #565825
Medlem
Ryssarna bäddar för svar?
Ryssland avfyrade 5 flygplansmissiler mot Dnepr: Ignat talade om luftförsvarets motåtgärder och fiendens nya taktik
Valentyna Romanenko — 3 maj, 17:05
Klubb UP
"På eftermiddagen söndagen den 3 maj attackerade ryska ockupationsstyrkor Dnipro med fem styrda flygplansmissiler. Fyra missiler neutraliserades av luftförsvaret, men en av de nedskjutna KAR-missilerna träffade en sovsal och orsakade förluster ."

Källa : Chefen för kommunikationsavdelningen vid flygvapnet, överste Yuriy Ignat, i en kommentar till "Ukrainska Pravda"

Direkt tal: "Omkring klockan 15.00 avfyrade fienden fem Kh-59/69 styrda flygplansmissiler från ryska taktiska flygplan Su-34 och Su-57 mot floden Dnepr. 4 missiler sköts ner av enheter från Vostok Air Command, ytterligare en missil nådde inte sitt mål på grund av aktiv motåtgärd från försvarsmakterna, information om detta klargörs."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/03/8032936/
En sådan attack tarvar väl ett rättvist svar?
Det Ryska luftförvaret fungerar inte.
Skall bli spännande att följa vad Ukraina väljer att svara med och var. FP-9?
Moskva?
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-05-03 kl. 16:28.
Citera
2026-05-03, 16:31
  #565826
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns inte så mycket kvar att göra förutom att gapskratta åt det här. Flashback har en egen, äkta Bagdad-Bob.

Bagdad Bob är dock en trött liknelse, beklagar den. Moretex påminner mer om Japanen de hittade på 70-talet som fortsatt kriget ensam på en ö, Hiro Onoda. Om 10 år, när Ryssland är en fosfat-gruva adminstrerad av Kina kommer Moretex sitta och pumpa ut Flashback-inlägg om Kievregimen, BNP och stundande genombrott vid fronten
Citera
2026-05-03, 16:59
  #565827
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Lögnaren Moretex överträffar t.o.m. Bagdad Bob!

Efter snart 1.600 dagars anfallskrig mot Ukraina har fasciststaten Ryssland inte tagit en enda av Ukrainas 23 regionshuvudtsäder
Är det så man vinner och behåller mark, genom att ta regionshuvudtsäder? Det blir som i Afganistan då där USA fick lämna med svansen mellan benen. Ryssland har andra planer och behåller det man tar.
Citera
2026-05-03, 17:05
  #565828
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det så man vinner och behåller mark, genom att ta regionshuvudtsäder? Det blir som i Afganistan då där USA fick lämna med svansen mellan benen. Ryssland har andra planer och behåller det man tar.

Blir ingen fred utan Ukraina, du glömmer bort det. Blir många sanktioner som är kvar..om Ryssland ensidigt deklarerar "fred".

Ryssland behöver få bort sina sanktioner ifrån väst. Utan det så är man fast i Kinas klor. När det är sagt så är gas-handeln till europa ett minne blott.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2026-05-03 kl. 17:11.
Citera
2026-05-03, 17:07
  #565829
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Here we go again
Rubrik:
Kustbevakningen har bordat fartyg utanför Trelleborg
Av Hedda Hallsenius Omni.se
Publicerad: I dag 15:32


Omni.se
https://omni.se/senaste
"Fartyget, som heter Jin Hui, misstänks för att segla under falsk flagg. Det står på EU:s, Storbritanniens och Ukrainas sanktionslista, enligt Bohlin."

”Det finns frågor kring bristande sjöduglighet och avsaknad av försäkringar”, skriver ministern.
https://omni.se/senaste
Man sanktionerar Ryssland så man inte kan teckna försäkringar i väst utan har egna men väst kallar det falskflagg, försäkringsbrott och nu också sjöoduglighet. USA bordar skepp utanför Venezuela och Iran och du ser var det lutar? Kustbevakningen får här en klapp på axel av NATO men kommer att gråta då dom till slut möter väpnat motstånd, en tragisk utveckling på våra före detta fria hav.
Citera
2026-05-03, 17:15
  #565830
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är jag ett sådant hot så ni måste sitta och skriva bakom min rygg? Men jag antar att du bara vill ha en axelklapp a dina råskinnsvänner i tråden som ett prospekt. Inte underligt att ni älskar fascisterna i Kiev.
Ett hot är nog det sista du är, ett gott skratt åt en felknullad proryss vilda fantasi är däremot rätt
Citera
2026-05-03, 17:15
  #565831
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man sanktionerar Ryssland så man inte kan teckna försäkringar i väst utan har egna men väst kallar det falskflagg, försäkringsbrott och nu också sjöoduglighet. USA bordar skepp utanför Venezuela och Iran och du ser var det lutar? Kustbevakningen får här en klapp på axel av NATO men kommer att gråta då dom till slut möter väpnat motstånd, en tragisk utveckling på våra före detta fria hav.

Hade de inte invaderat Ukraina och begått mot internationell rätt och folkrätt skulle de sluppit att sanktioneras. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2026-05-03, 17:15
  #565832
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir ingen fred utan Ukraina, du glömmer bort det. Blir många sanktioner som är kvar..om Ryssland ensidigt deklarerar "fred".

Ryssland behöver få bort sina sanktioner ifrån väst. Utan det så är man fast i Kinas klor. När det är sagt så är gas-handeln till europa ett minne blott.
Ja, Ryssland får nog behålla sina sanktioner i åratal ... ända tills Europa måste ha naturesurser som mat, olja, gas och metaller. Som jag skrev tidigare, gränskonflikter och Ukraina kan glömma EU och NATO-medlemskap. Ryssland verkar trivas bra i Kinas "klor" numera för man kompletterar varandra, Kina står för produktionskapacitet, stor marknad och mycket pengar och Ryssland för naturresurser. Båda har också samma problem med väst (Washington) så stategiskt är det ju perfekt.
Citera
2026-05-03, 17:23
  #565833
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, Ryssland får nog behålla sina sanktioner i åratal ... ända tills Europa måste ha naturesurser som mat, olja, gas och metaller. Som jag skrev tidigare, gränskonflikter och Ukraina kan glömma EU och NATO-medlemskap. Ryssland verkar trivas bra i Kinas "klor" numera för man kompletterar varandra, Kina står för produktionskapacitet, stor marknad och mycket pengar och Ryssland för naturresurser. Båda har också samma problem med väst (Washington) så stategiskt är det ju perfekt.

Just det, rysk mat, denna kritiska resurs för Europa Vad skulle det vara för mat, fulsprit och gröt?
__________________
Senast redigerad av H24 2026-05-03 kl. 17:31.
Citera
2026-05-03, 17:25
  #565834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är jag ett sådant hot så ni måste sitta och skriva bakom min rygg? Men jag antar att du bara vill ha en axelklapp a dina råskinnsvänner i tråden som ett prospekt. Inte underligt att ni älskar fascisterna i Kiev.

Men det är ju DU som "älskar fascister". Hur förklaras annars din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml, hens imperialistiska anfallskrig och totalitära, fascistiska regim?

Does this ring a bell? "The Italian Fascists imposed totalitarian rule and crushed political and intellectual opposition, while promoting economic modernization, traditional social values and a rapprochement with the Roman Catholic Church."
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fascist_movements

Eller det här: "A fascist state is led by a strong leader (such as a dictator) and a martial law government composed of the members of the governing fascist party to forge national unity and maintain a stable and orderly society."
https://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

VARFÖR önskar DU att fascisten putain skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt fascist-diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2026-05-03, 17:27
  #565835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, Ryssland får nog behålla sina sanktioner i åratal ... ända tills Europa måste ha naturesurser som mat, olja, gas och metaller. Som jag skrev tidigare, gränskonflikter och Ukraina kan glömma EU och NATO-medlemskap. Ryssland verkar trivas bra i Kinas "klor" numera för man kompletterar varandra, Kina står för produktionskapacitet, stor marknad och mycket pengar och Ryssland för naturresurser. Båda har också samma problem med väst (Washington) så stategiskt är det ju perfekt.

Det stämmer att kloaken ryssland "står för naturresurser". ryssland, under diktator putain, är och förblir en fascistisk diktatur med ett kuvat folk där oliktänkande förtrycks, förföljs, fängslas och mördas av den ondskefulla totalitära regimen. ryssland, under diktator putain, är möjligen en regional makt, men fortfarande en genomkorrupt kloak, eller som John McCain så träffande sade; "russia is, more or less, a giant gas station pretending to be a real country." Det stämmer dessvärre fortfarande...
Citera
2026-05-03, 17:31
  #565836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kom ihåg det bara så flinar jag senare ...

Några direkta resultat av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer är att det kostat kloaken ryssland hundratals miljarder dollar, att hundratusentals människor har mördats (och hundratusentals ryssar avlivats), att kloaken ryssland "fått" LÄNGRE gräns mot putains största skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato, att FLER länder sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato, att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml.

VARFÖR tycker du att ovanstående är något att "flina" åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in