2026-05-03, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det finns andra trådar om du vill diskutera det.
Den här tråden handlar om Dumpen.

Precis. Nu tycks även du ha insett detta. Grattis!
Citera
2026-05-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Hänvisar till mitt inlägg med igenkänning, minne osv, men de passerade obemärkt

Sannolikheten för igenkänning är en promille i stort sett. Det är troligare att gäddan frimant inte vill vara ansiktet utåt.

Du kan nog möta en gädda som publicerades för 9 månader sen idag på affären utan att ha en susning om det. Förutom då han som exempelvis hade lila födelsemärke över halva ansiktet. Men i normalfallet.

Vad pratar du om?
Det va inte dig som jag svarade, eller kan du svara åt alla här?
Ja du kan säkert ha ett jobb där du inte har så mycket kontakt med uppdragsgivare eller folk i allmänhet
Och där dom anställda inte bryr sig om att den dom jobbar med är en potentiell våldtäksman.
Citera
2026-05-03, 13:40
Medlem
Citat:
Jag menar att alkoholfria drycker(ofarliga) är en annan form av dryck.
Drev med din liknelse att alla studier är universella.
T.ex. så skiljer sig Kanadas och Sveriges rättssystem.
Så din syn är att om en studie handlar om alkohol kan man kolla på läsk och basera att studien inte är applicerbar här för att läsk är "ofarlig".

Eller rent av för att vi har olika typer utav socker i drycken. Mycket logiskt sätt att se på en stude som handlar om just alkohol.

Vilken är din favorit?
Metanol
Etanol
Propanol
Butanol
Pentanol

All alkohol är ju farlig så kanske rent av vill ha lite mer fräs som dekanol, nonanol, oktanol eller heptanol?
För läsk är ju ofarlig och universella studier om alkohol är inte applicerbar här?
Citera
2026-05-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Så din syn är att om en studie handlar om alkohol kan man kolla på läsk och basera att studien inte är applicerbar här för att läsk är "ofarlig".

Eller rent av för att vi har olika typer utav socker i drycken. Mycket logiskt sätt att se på en stude som handlar om just alkohol.

Vilken är din favorit?
Metanol
Etanol
Propanol
Butanol
Pentanol

All alkohol är ju farlig så kanske rent av vill ha lite mer fräs som dekanol, nonanol, oktanol eller heptanol?
För läsk är ju ofarlig och universella studier om alkohol är inte applicerbar här?

Angående Dumpen.
Min poäng var att driva med hans metafor.
Att alla länder inte har samma lagar/rättssystem. Så alla studier kan inte appliceras rakt av på Sverige.
I det här fallet var det Kanadas rättssystem.

Ja det är väl kemi du är inne på. Precis som fysik är det OT.
Citera
2026-05-03, 13:49
Medlem
Citat:
Jag såg då ingen svensk studie.
Det är ju ändå ett svenskt rättssystem som barnförhören blir föremål för.
Jag har sett barnförhör det är inte enkelt direkt att bli trovärdig om de ljuger för polisen.
För det är en generell skillnad i hur barnen i kanada är och i sverige.
Om studien handlar om hur polis måste ta barns vittnesmål med en nypa salt är det ju applicerbart då föräldrarna medvetet eller omedvetet säger till barnen vad de skall säga eller tycka.

Det har inte med rättsväsendet att göra det har med psykologi att göra. Vi är människor oavsett de i kanada, de i sverige, afrika eller asien.
Det är logiskt att föräldrar vill ha sina barns förövare dömda till max. Det är snarare en försvarsmekanism. Men igenom att göra så försvårar de för rättsväsebde att utreda och ge ett rättvist straff.

Finns ju fall där barn ljugit för föräldrarna så att det skadat andra vilket inte bara rör rättsväsendet.
Hur ofta ljuger inte barn om vad som sker i skolan så föräldrar blir förbannade på andra barn som är oskyldiga och konfronterar deras föräldrar?
Citera
2026-05-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
För det är en generell skillnad i hur barnen i kanada är och i sverige.
Om studien handlar om hur polis måste ta barns vittnesmål med en nypa salt är det ju applicerbart då föräldrarna medvetet eller omedvetet säger till barnen vad de skall säga eller tycka.

Det har inte med rättsväsendet att göra det har med psykologi att göra. Vi är människor oavsett de i kanada, de i sverige, afrika eller asien.
Det är logiskt att föräldrar vill ha sina barns förövare dömda till max. Det är snarare en försvarsmekanism. Men igenom att göra så försvårar de för rättsväsebde att utreda och ge ett rättvist straff.

Finns ju fall där barn ljugit för föräldrarna så att det skadat andra vilket inte bara rör rättsväsendet.
Hur ofta ljuger inte barn om vad som sker i skolan så föräldrar blir förbannade på andra barn som är oskyldiga och konfronterar deras föräldrar?

Påståendet handlade om att barn ofta ljög i förhandlingar.(studie från Kanada)

I Sverige håller polisen barnförhör sedan får domstolen titta på inspelade videos.
Det är väldigt proffsigt gjort. Så det är inte lätt att ljuga direkt. Med pauser och kontrollfrågor.

Det är klart att det finns skandaler som Kevin fallet. Men jag rekommenderar dig att titta på barnförhör d.v.s. de som inte är sekretess på.
Citera
2026-05-03, 13:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Haha stop där!
Jag säger ju att jag skulle vägra att jobba med en gädda och att det antingen skulle bli han eller jag som jobbar kvar.
Men på mitt jobb så är vi ansiktet utåt i företaget och vi har även en hel del kundkontakter.
Så det är ganska enkelt för företaget att välja vilket ansikte som de vill ska representera företaget

En gädda kan säkert jobba på en stor industri eller på Samhall då dom där kan smälta in i mängden och att det inte är lika viktigt vem som representerar företaget utåt.

Jag tror tex inte att en gädda med specialutbildning kan jobba mot en kommun eller i någon bransch där det är många kvinnor som jobbar. De flesta kvinnor vill troligtvis inte ha någon kontakt eller ha ett samarbete med en gädda.
Ja, industri och Samhall kanske kan vara lämpligt. Eller på något lager.
Jag arbetar med människor som inte kan försvara sig eller berätta vad som händer och där går det inte att ha gäddor som personal. En del verkar ju vara "allätare". Huvaligen.
Citera
2026-05-03, 13:59
Medlem
Citat:
Varför gör du dig dum?

Forskningen kring rättssamhället/dumpen, vad har de med vetenskapliga lagar att göra?(Newtons lag)
Var är din forskning? Inte presenterat så mycket.

Hade gärna sett forskingen om att forsking i andra länder inte går att tillämpa här.

Du skulle ju visa forsking om hur dumpen påverkar samhället possitivt men har inte sett någon.
Citera
2026-05-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det är ingen som tvingar dom att begå självmord.
Men tydligen så tycker dom själva att det dom va påväg att göra är så illa att de väljer att begå ett självmord. Det säger ganska mycket

De offrar ju själva gladeligen sina barn familj och vänner då ett flertal dyker upp trots att de skriver att de är rädda att det kan vara dumpen.

Det visar verkligen hur mycket deras barn och familj betyder för dem, dvs i stort sätt ingenting

Att tvinga någon att död, är mord.

Vet du vad de här personerna faktiskt hade i huvudet när de tog det beslutet att avsluta sitt liv? Hur deras tankegångar såg ut, vad som vägde tyngst i det där ögonblicket?
För det är just det, vi vet inte. Ändå drar du långtgående slutsatser, som om du hade full insyn.

Du förenklar det där ganska rejält. Det där resonemanget om att man ”offrar sin familj” går ju att applicera på i princip all brottslighet, från grova saker ner till något så banalt som att köra för fort.

Med den logiken skulle man ju kunna säga att den ansvariga utgivaren på Dumpen, medvetet har offrat sina egna barn och inte brytt sig särskilt mycket om dom, varje gång hon blivit dömd.
Det är just den typen av förenklingar som gör resonemanget rätt ihåligt, om man tittar på det.

Men om vi nu, för resonemangets skull, antar att familjen inte betyder någonting för den som hängs ut. Hur blir det plötsligt rimligt att fortsätta sparka på människor som redan ligger ner och inte haft något med saken att göra? Det är där logiken haltar.
Citera
2026-05-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag arbetar med människor som inte kan försvara sig eller berätta vad som händer och där går det inte att ha gäddor som personal. En del verkar ju vara "allätare". Huvaligen.

Jag tycker de borde låsas in och kemisk kastreras.

Såg förresten nyligen att Centerpartiet är för kemisk kastrering.
Citera
2026-05-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Att tvinga någon att död, är mord.

Vet du vad de här personerna faktiskt hade i huvudet när de tog det beslutet att avsluta sitt liv? Hur deras tankegångar såg ut, vad som vägde tyngst i det där ögonblicket?
För det är just det, vi vet inte. Ändå drar du långtgående slutsatser, som om du hade full insyn.

Du förenklar det där ganska rejält. Det där resonemanget om att man ”offrar sin familj” går ju att applicera på i princip all brottslighet, från grova saker ner till något så banalt som att köra för fort.

Med den logiken skulle man ju kunna säga att den ansvariga utgivaren på Dumpen, medvetet har offrat sina egna barn och inte brytt sig särskilt mycket om dom, varje gång hon blivit dömd.
Det är just den typen av förenklingar som gör resonemanget rätt ihåligt, om man tittar på det.

Men om vi nu, för resonemangets skull, antar att familjen inte betyder någonting för den som hängs ut. Hur blir det plötsligt rimligt att fortsätta sparka på människor som redan ligger ner och inte haft något med saken att göra? Det är där logiken haltar.

Men Dumpen tycker ju inte det är positivt att familjen kontaktas. Det står ju på varje uthängning.
Sedan så erbjuder de ju hjälp till familjerna.
Citera
2026-05-03, 14:12
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej, men sådana tjänster ska ha kontroller och belastningsregisterutdrag, den lagen har även skärpts nu i Mars. Men absolut, det slarvas med det - har uppmärksammats många gånger genom åren.

Men ändå fint att du utgår från worst case rakt av. "Man kan inte ha en gädda som gymnastiklärare för 5 åriga tjejer", näe, tro fan det,.. men det ska inte "kunna" hända heller.

Allt är inte svart eller vitt, 1 eller 10 osv. För övrigt tror jag inte många gäddor är så sugna på sådana arbeten iallafall (allmänt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in