Citat:
Har ni liksom tid att sätta er in och utvärdera alla tveksamma LVU-fall eller är det vissa som får det att koka? Jag har ju sett att ni refererat till Adam, Lamine och nu Elsa. Är ni lika övertygade om att dessa 3 är lika skandalösa eller finns det omständigheter i fallet Elsa som gör att ni är lite mer tveksamma här? Ni behöver inte försöka övertyga mig utan jag är mer intresserad av hur ni är lagda mer själsligt
Det finns ganska mycket dokumentation i det här fallet, fem domar som är offentliga handlingar och som var och en kan läsa själv. En del verkar inte gjort det så noga.
Och bara att läsa domarna noggrant avslöjar hur snett det gått. Utan tillgång till en enda primärkälla utöver det som framgår av domtexten går det att identifiera cirkelresonemang, obevisade kausalitetspåståenden, referenssamtal som motsägs av direkta vittnesmål och en domstol som aldrig ställde de två mot varandra.
Det är granskningens paradox i LVU-mål: det räcker att läsa det offentliga materialet för att se att något är allvarligt fel, men det är nästan omöjligt att bevisa exakt vad som är fel eftersom socialtjänsten sitter på primärkällorna bakom sekretess.
Journalerna. De fullständiga referenssamtalen. Orosanmälningarna i original. Matdagböckerna. Tillväxtkurvorna.
Allt som skulle kunna bekräfta eller vederlägga socialtjänstens berättelse kontrolleras av socialtjänsten själv.
SR fick tillfälligt tillgång till journalerna, för att mamman laddade ner dem innan de spärrades. Det räckte för att Kaliber skulle kunna visa att orosanmälans centrala påstående var felaktigt.
Sedan spärrades journalerna.