2026-02-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
När pensionsåldern sattes till 65 var medellivslängden typ 68. Nu är den betydligt högre. Systemet byggdes aldrig för att pigga seniorer skulle kunna åka på golfresor de första 15 åren som pensionärer. Systemet tillkom inte heller som någon slags belöning för att man arbetat i livet, utan för att de som inte längre var arbetsföra inte skulle svälta de sista åren.
Exakt så. Kan också lägga till att om man vill ha lite guldkant på tillvaron när man är en pigg pensionär så har man alla möjligheter i världen att spara pengar till framtiden men av någon anledning har de som har otur med pensionen otur med allt annat också. Handlar helt enkelt om prioriteringar, vill man ha en bra pension så får man jobba för det, tröttsamt med folk som gråter över att farbror staten inte fixar allt åt dem.
Citera
2026-02-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Exakt så. Kan också lägga till att om man vill ha lite guldkant på tillvaron när man är en pigg pensionär så har man alla möjligheter i världen att spara pengar till framtiden men av någon anledning har de som har otur med pensionen otur med allt annat också. Handlar helt enkelt om prioriteringar, vill man ha en bra pension så får man jobba för det, tröttsamt med folk som gråter över att farbror staten inte fixar allt åt dem.

Håller på att banka in i skallen på ungarna att starta ett pensionssparande redan nu, släng in några tusen av sommarjobbspengarna och sen löpande insättningarna mg på några % av lönen så fort de börjar få inkomster.

Kommer att göra så sjukt mycket skillnad för dem.
Citera
2026-02-02, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Håller på att banka in i skallen på ungarna att starta ett pensionssparande redan nu, släng in några tusen av sommarjobbspengarna och sen löpande insättningarna mg på några % av lönen så fort de börjar få inkomster.

Kommer att göra så sjukt mycket skillnad för dem.
Väldigt klokt, de kommer att tacka dig om några år.
Citera
2026-02-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det var ju inte påståendet jag svarade på. Inkomstpension indexjusteras efter lönerna varje år, men det justeras även för prognoser om hur mycket pengar som kommer in och hur mycket som ska betalas ut, och iom att levnadsåldern ökar så har prognoserna skruvats ner.

Men det är två olika saker som påverkar pensionerna. Men det är (tvärtom mot vad du tror) inte så att pensionerna ligger stilla, utan de indexjusteras.

Fakta.

Edit:

Mer info här

https://www.news55.se/privatekonomi/darfor-halkar-pensionen-alltid-efter-lonerna/
Indexjusteringen måste vara sned när lönerna mer än fördubblats och pensionerna inte hänger med.
Citera
2026-05-02, 19:11
Medlem
sara-slaugters avatar
Jag har stoppat in hela tjänstepension i fonder från Allra. Har inte kollat så mycket de senaste 20 åren eller så.

Sist jag kollade lovade förvaltaren att han skulle komma med helikopter och berätta hur jag skulle förvalta de 10 miljoner jag skulle få ut.

Ett år kvar nu. Har lånat järnet på mina fastigheter och väntar på att få slänga cash på bordet och förvåna banken.
Citera
2026-05-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Indexjusteringen måste vara sned när lönerna mer än fördubblats och pensionerna inte hänger med.
För den statliga inkomstpensionen så justeras pensionskapitalet upp med löneindex. Så pensionskapitalet lär ju hänga med lönerna.

Men sedan lever vi längre som pensionärer och då ska pensionskapitalet delas ut på fler månader. Och då blir det ju mindre per månad i pension.

Finns inga konstigheter här.

Sedan kunde man ju tänka sig att staten kunde ha ökat på "premien" som betalas in. Det har dom dock inte gjort. Sedan kan jag tycka att om man skulle ha gjort det så borde det göras för premiepensionen. Den är ju fonderande.

Nu har man istället höjt pensionsåldern. Det gör att folk betalar in några månader till så pensionskapitalet blir större, och pensionstiden minskar. Det leder då till att pensionerna ökar.
Citera
2026-05-02, 21:45
Medlem
Citat:
Verkar inte som att dina ord återspeglas i de svenska pensionerna 🤣
Jo, det gör det väl. Var ser du att det inte gör det?

Har du kollat fakta?
Citera
2026-05-02, 22:08
Medlem
Tänker på min granne som blev pensionär och nog tyckte att det blev lite mindre i plånboken. Hon berättade stolt för kanske 7 år sedan att hennes dotter i 40-årsåldern minsann pensionssparande 500 kr i månaden.

Jag skrattade inombords och konstaterade att 500 kr i månaden är på tok för lite.

Sparar man 2 000 i månaden under 30 år så kan man plocka ut motsvarande 4 000 i månaden under 15 år som pensionär. Man har dessutom lärt sig leva med 2 000 mindre i plånboken under lång tid. Att sluta spara 2000 och istället börja plocka ut 4000 kronor kommer innebära att man upplever det som att man får 6 000 kr extra i månaden jämfört mot om man inte sparat. (Tänker att avkastning och inflationen tar ut varandra)

Jag tror att man behöver lägga undan 1500-2000 kr i månaden. De 500 som grannens dotter sparar är på tok för lite.
Citera
2026-05-03, 08:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tänker på min granne som blev pensionär och nog tyckte att det blev lite mindre i plånboken. Hon berättade stolt för kanske 7 år sedan att hennes dotter i 40-årsåldern minsann pensionssparande 500 kr i månaden.

Jag skrattade inombords och konstaterade att 500 kr i månaden är på tok för lite.

Sparar man 2 000 i månaden under 30 år så kan man plocka ut motsvarande 4 000 i månaden under 15 år som pensionär. Man har dessutom lärt sig leva med 2 000 mindre i plånboken under lång tid. Att sluta spara 2000 och istället börja plocka ut 4000 kronor kommer innebära att man upplever det som att man får 6 000 kr extra i månaden jämfört mot om man inte sparat. (Tänker att avkastning och inflationen tar ut varandra)

Jag tror att man behöver lägga undan 1500-2000 kr i månaden. De 500 som grannens dotter sparar är på tok för lite.

Jag skrattar inombords och konstaterar att 2000 kr är på tok för lite. Jag sparar 18000 kr i månaden direkt när lönen kommer, utöver att jag också investerar det som blir över i slutet av månaden. Det är också för lite, men kommer förhoppningsvis täcka de fasta omkostnaderna så jag åtminstone slipper gå från huset när jag lever på vatten och bröd som fattigpensionär.
Citera
2026-05-03, 08:40
Medlem
Man kan ta en lustig sak med pension, jag börja jobba som 19åring, jobba på storbyggen som utbildad snickare, först var jag med i facket, men valde o inte vara med, blev direkt utsatt för påtryckningar från både kolleger som facket själva, det kom represetanter med jämna mellanrum o uttala sig nästan hotande att jag kan råka illa ut, arbetsgivaren kan göra som han vill med mig osv.

Jag pratade med chefen om detta, han hjälpte mig o berätta nej vi kan inte frångå något ang anställning osv bara för du inte är med i facket.
Facket tog upp detta även på stormöten, man lyfte fram mig o en till att vi inte var med i facket, dvs pressen var ganska stor o det blev även vissa medarbetare mot oss.

Vad jag gjorde var att pensionspara fackavgiften, varje månad drogs samma summa till pension istället, detta pågick i 14 år, därefter blev jag egenföretagare.

Idag kan jag se att dessa pengar jag börja betala in från jag var 20år tills 34 år har vuxit något enormt, idag är det närmare 400-tusen i intjänad pension i denna "fackavgift" jag har pensionsparat sedan jag var 20år fortsatte i 14år.

Detta kan vara en sak för fler att tänka på, ett litet belopp per månad kan utgöra en så stor betydelse 45 år senare. nu är jag bara 54år o har ännu ett tag kvar, beloppet hinner växa ännu mer innan det är dags.
Citera
2026-05-03, 08:44
Medlem
Det är för att pensionsräddarna, invandrarna, kostar mer än vad de bidrar med, samt alla invandrare i pensionsålder får garantipension utan att någonsin bidragit med en ända krona till systemet
Citera
2026-05-03, 09:36
Medlem
Citat:

Som sagt, pengarna ska räcka betydligt längre också. Sen när har löner fördubblats? De har även 10-dubblats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in