Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Tänker på min granne som blev pensionär och nog tyckte att det blev lite mindre i plånboken. Hon berättade stolt för kanske 7 år sedan att hennes dotter i 40-årsåldern minsann pensionssparande 500 kr i månaden.
Jag skrattade inombords och konstaterade att 500 kr i månaden är på tok för lite.
Sparar man 2 000 i månaden under 30 år så kan man plocka ut motsvarande 4 000 i månaden under 15 år som pensionär. Man har dessutom lärt sig leva med 2 000 mindre i plånboken under lång tid. Att sluta spara 2000 och istället börja plocka ut 4000 kronor kommer innebära att man upplever det som att man får 6 000 kr extra i månaden jämfört mot om man inte sparat. (Tänker att avkastning och inflationen tar ut varandra)
Jag tror att man behöver lägga undan 1500-2000 kr i månaden. De 500 som grannens dotter sparar är på tok för lite.
500 är bättre än inget, och hon har kanske inte ekonomi just nu för mer än så.
Men i övrigt håller jag med, är man 40 idag ska man nog upp på minst 2000 för att det verkligen ska göra skillnad.
Det här att lägga upp sin ekonomi så att utgifter försvinner när man går i pension tror jag är ytterst viktigt , dvs att man lever på ekonomi på max 70% av sin inkomst, och de 30% anväder man till sparande, amortering, större underhåll på hus mm.
När man sen går i pension kan man tom uppleva en inkomstökning istället.