2026-05-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Som sagt, pengarna ska räcka betydligt längre också. Sen när har löner fördubblats? De har även 10-dubblats.
Ta en titt på lönestigning i Sverige från år 2000 till nu, jämför sedan med pensionerna.

Sverige blir bara fattigare och fattigare
Citera
2026-05-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tänker på min granne som blev pensionär och nog tyckte att det blev lite mindre i plånboken. Hon berättade stolt för kanske 7 år sedan att hennes dotter i 40-årsåldern minsann pensionssparande 500 kr i månaden.

Jag skrattade inombords och konstaterade att 500 kr i månaden är på tok för lite.

Sparar man 2 000 i månaden under 30 år så kan man plocka ut motsvarande 4 000 i månaden under 15 år som pensionär. Man har dessutom lärt sig leva med 2 000 mindre i plånboken under lång tid. Att sluta spara 2000 och istället börja plocka ut 4000 kronor kommer innebära att man upplever det som att man får 6 000 kr extra i månaden jämfört mot om man inte sparat. (Tänker att avkastning och inflationen tar ut varandra)

Jag tror att man behöver lägga undan 1500-2000 kr i månaden. De 500 som grannens dotter sparar är på tok för lite.

500 är bättre än inget, och hon har kanske inte ekonomi just nu för mer än så.

Men i övrigt håller jag med, är man 40 idag ska man nog upp på minst 2000 för att det verkligen ska göra skillnad.

Det här att lägga upp sin ekonomi så att utgifter försvinner när man går i pension tror jag är ytterst viktigt , dvs att man lever på ekonomi på max 70% av sin inkomst, och de 30% anväder man till sparande, amortering, större underhåll på hus mm.
När man sen går i pension kan man tom uppleva en inkomstökning istället.
Citera
2026-05-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan ta en lustig sak med pension, jag börja jobba som 19åring, jobba på storbyggen som utbildad snickare, först var jag med i facket, men valde o inte vara med, blev direkt utsatt för påtryckningar från både kolleger som facket själva, det kom represetanter med jämna mellanrum o uttala sig nästan hotande att jag kan råka illa ut, arbetsgivaren kan göra som han vill med mig osv.

Jag pratade med chefen om detta, han hjälpte mig o berätta nej vi kan inte frångå något ang anställning osv bara för du inte är med i facket.
Facket tog upp detta även på stormöten, man lyfte fram mig o en till att vi inte var med i facket, dvs pressen var ganska stor o det blev även vissa medarbetare mot oss.

Vad jag gjorde var att pensionspara fackavgiften, varje månad drogs samma summa till pension istället, detta pågick i 14 år, därefter blev jag egenföretagare.

Idag kan jag se att dessa pengar jag börja betala in från jag var 20år tills 34 år har vuxit något enormt, idag är det närmare 400-tusen i intjänad pension i denna "fackavgift" jag har pensionsparat sedan jag var 20år fortsatte i 14år.

Detta kan vara en sak för fler att tänka på, ett litet belopp per månad kan utgöra en så stor betydelse 45 år senare. nu är jag bara 54år o har ännu ett tag kvar, beloppet hinner växa ännu mer innan det är dags.

Sen en dag när alla lämnat facket undrar man var tjänstepension tog vägen, varför man bara får 10 dagar semester och man får köpa sina egna skyddskläder....

Men alla gör givetvis som de vill själva, svinigt beteende oavsett hur facket agerade på din arbetsplats, man hänger fan inte ut folk på möten osv
Citera
2026-05-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ta en titt på lönestigning i Sverige från år 2000 till nu, jämför sedan med pensionerna.

Sverige blir bara fattigare och fattigare

Eftersom du påstår detta kan du väl länka en källa till det också.

Med tanke på att köpkraften gått upp i 50 år så vet jag inte om vi blivet så mycket fattigare faktiskt.

Men vissa har ju ett behov av att hela tiden påtala hyr jävla kass allt i Sverige är hela tiden, nästan som ett önsketänkande.

Lustigt fenomen.
Citera
2026-05-03, 09:59
Medlem
Citat:
Sen en dag när alla lämnat facket undrar man var tjänstepension tog vägen, varför man bara får 10 dagar semester och man får köpa sina egna skyddskläder....

Men alla gör givetvis som de vill själva, svinigt beteende oavsett hur facket agerade på din arbetsplats, man hänger fan inte ut folk på möten osv
Rent trams, vi kan se Tesla strejken, anställa väljer o jobba kvar, detta hänvisar till vändpunkten till att möta upp en globalhandel, vi har industriavtalet som reglera hur facket o arbetsgivare gör upp vad folket ska ha för löneökningar försäkringar osv, vi kan se stora statliga arbetsplatser har stora personal problem, som ex systembolaget har larmat om tysnadskultut, arbetare upp vid SSAB blir sjuka, och detta verkar mycket svårt att få bukt med. dvs du har alltså vaggats in i en falsk trygghet.
Citera
2026-05-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Rent trams, vi kan se Tesla strejken, anställa väljer o jobba kvar, detta hänvisar till vändpunkten till att möta upp en globalhandel, vi har industriavtalet som reglera hur facket o arbetsgivare gör upp vad folket ska ha för löneökningar försäkringar osv, vi kan se stora statliga arbetsplatser har stora personal problem, som ex systembolaget har larmat om tysnadskultut, arbetare upp vid SSAB blir sjuka, och detta verkar mycket svårt att få bukt med. dvs du har alltså vaggats in i en falsk trygghet.

Ok, helt osammanhängande text.

Du kan ju lika på hur det är att arbeta i USA, så kanske polletten trillar ner.
Citera
2026-05-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ok, helt osammanhängande text.

Du kan ju lika på hur det är att arbeta i USA, så kanske polletten trillar ner.
äsch vad du menar är att bli egenföretagare är livsfarligt, nej man har samma rätt till sjukskrivning o försäkringskassan betalar sjukpenning, spec om du är enskild, man har 1 karens men man har även rätt o skippa denna karens genom att sjukanmäla sig samma dag man skada sig även om det är efter arbets tid o innan kl 00, dvs sjukanmäler jag mig 23:55 räknas denna ag som karensdag även om det bara var 5 mint kvar av dagen.

Detta förklara hur arbetslagar ser ut, facket har inga egna regler, facket följer redan beslutande arbetslagar o regler.

Genom att besita kunskaper tidigt i livet kan man göra som jag gjort, välj o pensionsspara istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in