2026-01-28, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
De som har lägst pension är de som haft väldigt låg lön, deltidsarbetet, aldrig arbetat eller arbetat svart. Då blir det bara fattigpensionen för många.

Ja, man får hoppas på att dom inte skaffat barn utan att lidandet tar slut med dom själva.
Jag tror det är därför som allt färre skaffar barn eftersom dom inser att livet är inte mycket att hurra över, bara massa lidande och slitande för ingenting!
Citera
2026-01-28, 07:18
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja, man får hoppas på att dom inte skaffat barn utan att lidandet tar slut med dom själva.
Jag tror det är därför som allt färre skaffar barn eftersom dom inser att livet är inte mycket att hurra över, bara massa lidande och slitande för ingenting!

Ja det kan ara tufft. Det gäller att hitta ljuspunkter ändå. Det brukar kunna finnas.
Citera
2026-01-28, 15:32
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du vet, en AI sökmotor sammanställer bara sökresultat, och jag har redan talat om för herr efterbliven idiot med föräldrar som är syskon sen 4 generationer bakåt att det var din otydliga text som förvillade och jag sökte på pensioner i TYSKLAND , som du tog upp som exempel på ett land som är OERHÖRT mycket bättre än Sverige att vara pensionär i, vilket är rent trams.

För övrigt så om staten betalar ut 14 månader så är ju de övriga månadernas pension sänkt motsvarande, så det är egentligen bara ett omyndigförklarande av folk att de inte klarar att hantera kunna lägga undan pengar till sommar och jul. Men sånt förstår ju inte du som inte kan hantera enkel matte och går på vad fan som helst som random snubbe skriver på nätet...

Men spring till mamma och lipa nu med dig, hon kan läsa en godnattsaga för dig om nått fantasiland där man får en miljon i pension varje månad, ifrån 35 års ålder....

Jag och fortfarande så kan du inte hitta trots du har det mystiska AI instrumentet det måste ju betyda att du är mer än lovligt dum i huvudet och jag vet inte riktigt varför du tycker att man ska omyndig förklara människor för att de får pension 14 månader om året?

Om Sverige verkligen är ett välfärdsland som alla säger så varför kan inte Sverige också ge ut lite extra pensioner som vid jul och midsommar?
Varför är det bara massa andra människor hela världen runt som ska få pengar från svenska staten men de gamla som arbetat ska inte få någonting extra utan jag ska vara precis som han har upp till minimi nivån.

Och det är väl bara du jag har sett han inne som verkar ha den här höga svansföringen och skryter med ditt innehav som du sparat själv.
Men alla kanske inte har det lika bra som du och jag som fixat ihop våra summor på egen hand och lite hjälp från rika släktingar.

Är du en sån där liten äcklig borgare som är bara tuff på nätet men feg i verkligheten? Det är ganska lätt att vara tuff bakom sitt lilla anonyma konto på sidan.
Så spring nu hem till din lilla mamsen innan det blir smisk på rumpan här.

Extra roligt där och vet att ni sitter bara kvar detta året också sen är det adjöss med Tidö
Citera
2026-01-28, 15:36
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2

Men du vet i Sverige så är vi en välfärdsnation vi ska vara en humanitär stormakt som politikerna har sagt innan både sossar och höger.

Det är upp till oss själva att fixa bra pensioner Fast egentligen är det ju inte det utan det vi jobbar ihop till det är ju för snälla oftast staten placerar på tvivelaktiga ställen. Hade man istället fått de där pengarna själv som man har jobbat ihop till och kunna passera själv så hade det varit en annan femma.

All andra man sitter och pratar med så har de helt andra pensioner än vad svenskarna har trots allt så är svenskarna det folk jag vet som jobbar längst att det finns 70-åringar fortfarande i Sverige som tvingas arbeta för de har inte råd att gå i pension??

Sedan sitter det så är det riktiga fjantar som han jag citerade ovan och verkar tycka det är okej.
Jag trodde att EU hade som grej att man skulle utjämna ekonomiska ordet visor men då kan jag inte riktigt förstå varför det är så att svenskarna har lägst pension samtidigt som vi måste jobba längst i Europa?

Men det som alltid med de där höger tomtarna att det är lätt att vara häftig och tuff när man har kapital sparat men trist bara om de skulle råka bli sjuka och plötsligt börja gå på sjukskrivning eller arbetslöshet eller någonting annat tråkigt det är då verkligheten kommer ikapp de här tuffingarna.
Citera
2026-01-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Då är det lite bättre i Sverige för här justeras pensionskapitalet upp med löneindex. Och löneindex stiger vanligen mer än inflationen.

Man får se till att föra en tillväxtpolitik. Då stiger reallönerna. Många länder speciellt i EU driver väl mycket vänsterpolitik och då blir tillväxten 0 eller svag.
Verkar inte som att dina ord återspeglas i de svenska pensionerna 🤣
Citera
2026-01-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Människor som levt och jobbat. Sedan kommer pensionsåldern ifatt och så får man dålig pension efter alla år av att man slitit och jobbat. Jag tänker mig att många som har dålig pension har egentligen jobbat så länge som standrad Svensson, liksom ca 40 år.

Att många idag är tyvärr sjukskrivna, går på bidra m.m, kanske senare i tiden får smaka på pensionen.

Men våra äldre som har haft mer energi, större motivation till att jobba, slitit m.m. Hur kommer det sig att dessa har det dåligt med pension.

En gång i tiden var det ju lättare att skaffa jobb. Idag är det svårare. Så dagens människor varför många skulle få dåligt i pension, är ju ingen snack om.

Men som sagt, när Sverige var Sverige på riktigt, med Svenssons som jobbade kanske en och samma jobb fram till pensionen. När Sveirge var enklare att få jobb.

Hur kommer det sig att våra människor som jobbade hårt för detta land, senare få smaka på konsekvensen med dålig ekonomi?

Alla dessa människor som har dålig ekonomi, kan väl omöjligt har haft långvarig sjukskrivning eller så? Många som jobbade hårt, får senare dålig pension?

Och skulle Sverige verkligen drabbas hårt, om alla våra pensionärer skippade att få betala skatt.

Om du räknar med att du får halva din slutlön i pension så förstår man hur jävla illa det är.
Vad kan medelsvensson ha i slutlön när de går i pension? 50?

Varför får man så dålig pension? Och när det är dags för oss om 20-30 år. Ja vem vet, kanske inte finns pensionspengar kvar. Göran Persson fuckade ju upp rejält för väldigt många som får sota för det än idag.

De som inte sparar ordentligt vid sidan av kan se fram emot nudlar och burkletande.
Citera
2026-01-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Verkar inte som att dina ord återspeglas i de svenska pensionerna 🤣

Så du menar att pensionerna inte höjs löpande?

Intressant.

Vid vilket år låste man nivån?
Citera
2026-02-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Så du menar att pensionerna inte höjs löpande?

Intressant.

Vid vilket år låste man nivån?
Sedan år 2000 har förhållande mellan genomsnittlig lön och pension stadigt försämrats till löntagarnas favör.

Löneökningar återspeglas inte i pensionerna fullt ut.

Trodde du det?
Citera
2026-02-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sedan år 2000 har förhållande mellan genomsnittlig lön och pension stadigt försämrats till löntagarnas favör.

Löneökningar återspeglas inte i pensionerna fullt ut.

Trodde du det?

Det var ju inte påståendet jag svarade på. Inkomstpension indexjusteras efter lönerna varje år, men det justeras även för prognoser om hur mycket pengar som kommer in och hur mycket som ska betalas ut, och iom att levnadsåldern ökar så har prognoserna skruvats ner.

Men det är två olika saker som påverkar pensionerna. Men det är (tvärtom mot vad du tror) inte så att pensionerna ligger stilla, utan de indexjusteras.

Fakta.

Edit:

Mer info här

https://www.news55.se/privatekonomi/darfor-halkar-pensionen-alltid-efter-lonerna/
Senast redigerad av Baheera 2026-02-01 kl. 10:24.
Citera
2026-02-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om du räknar med att du får halva din slutlön i pension så förstår man hur jävla illa det är.

Varför får man så dålig pension? Och när det är dags för oss om 20-30 år. Ja vem vet, kanske inte finns pensionspengar kvar. Göran Persson fuckade ju upp rejält för väldigt många som får sota för det än idag.

De som inte sparar ordentligt vid sidan av kan se fram emot nudlar och burkletande.
När pensionsåldern sattes till 65 var medellivslängden typ 68. Nu är den betydligt högre. Systemet byggdes aldrig för att pigga seniorer skulle kunna åka på golfresor de första 15 åren som pensionärer. Systemet tillkom inte heller som någon slags belöning för att man arbetat i livet, utan för att de som inte längre var arbetsföra inte skulle svälta de sista åren.
Citera
2026-02-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Vad menar du med om det finns några pengar kvar? Det sätts in löpande pengar varje månad via arbetsgivaravgifterna. I nuläget mer än det tas ut.

Så på vilket sätt tar pengarna slut. I det gamla systemet var det dock på väg att ta slut, det var därför man gjorde om det.
Citera
2026-02-01, 11:44
Medlem
Lite mer info:

https://www.news55.se/privatekonomi/svart-att-leva-pa-framtidens-pensioner/

Största problemet framåt är låga födslotal, så ni som gnäll mest i tråden, hur många barn har ni?

Misstänker att många av er har inga barn alls, och då är alternativ invandring istället, vilket åtminstone jag tycker är en rätt dålig lösning.

Har 3 barn själv, så jag drar mitt strå. Ni utan barn borde fan inte få nån pension alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in