2026-05-03, 00:28
  #25
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Detta gäller i en stad i Italien men det kan ju lika gärna hända i Sverige.




https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxPLxx/italienska-kravet-spola-bort-hundpisset-eller-bota

Förhoppningsvis har svenska hundägare mer hyfs och låter inte sina jyckar pissa ner andras ägodelar eller offentliga sittplatser. På många ställen över världen har hundägare med sig flaska även om det inte är lag, just för hyfs. I Hong Kong t.ex. om hinder råkar pissa på trottoaren kan de sitta med våtservetter och vattenspruta tills man kan äta från trottoaren.
Citera
2026-05-03, 01:21
  #26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Håller med. Visst hundskit är en sak. Men pinket lär inte störa.

Alltså pinket som du uttrycker dig kostar faktiskt skattebetalarna/kommunerna någon miljon om året beroende på hur stor kommunen är bara på lyktstolpar. Tyvärr bryter ammoniaken ner galvaniseringen och stolparna rostar sönder, det var väl någonstans en stolpe föll omkull. Italien kan jag tänka mig har "antika" lyktstolpar man ogärna vill byta ut och har svårt att tro att dessa är ytbehandlade. Sedan känner man faktiskt stanken på vissa ställen väldigt tydligt även här i Sverige. Men det är ju inget problem.. någon hundägare kommer säkert komma med 120IQ+ idéen att ... man kan andas genom munnen.

Normala hundägare i alla fall när min familj hade hund var det standard att de absolut inte fick kasta vatten på elskåp, lyktstolpar, grindar osv. Numera är ju tyvärr många hundägarna vårdslösa och rastar dessa där de passar, ja till och med på kyrkogårdar.
__________________
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-03 kl. 01:31.
Citera
2026-05-03, 06:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Detta gäller i en stad i Italien men det kan ju lika gärna hända i Sverige.




https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxPLxx/italienska-kravet-spola-bort-hundpisset-eller-bota

Jag kan tycka det luktar rätt illa längs vägar där bilar kör, speciellt i Italien. Det rimliga vore att fokusera på rätt problem och därmed tvinga ner allt meningslöst bilkörande
Citera
2026-05-03, 06:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Alltså pinket som du uttrycker dig kostar faktiskt skattebetalarna/kommunerna någon miljon om året beroende på hur stor kommunen är bara på lyktstolpar. Tyvärr bryter ammoniaken ner galvaniseringen och stolparna rostar sönder, det var väl någonstans en stolpe föll omkull. Italien kan jag tänka mig har "antika" lyktstolpar man ogärna vill byta ut och har svårt att tro att dessa är ytbehandlade. Sedan känner man faktiskt stanken på vissa ställen väldigt tydligt även här i Sverige. Men det är ju inget problem.. någon hundägare kommer säkert komma med 120IQ+ idéen att ... man kan andas genom munnen.

Normala hundägare i alla fall när min familj hade hund var det standard att de absolut inte fick kasta vatten på elskåp, lyktstolpar, grindar osv. Numera är ju tyvärr många hundägarna vårdslösa och rastar dessa där de passar, ja till och med på kyrkogårdar.

Stämmer, men nu har de flesta lyktstolparna sådant kisskydd.
Hundpiss bryter med stolpar
Citera
2026-05-03, 07:57
  #29
Medlem
Mr Hectors avatar
Hela Stockholm luktar ju humanpiss, kanske bättre att börja där?
Citera
2026-05-03, 08:20
  #30
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Håller med. Visst hundskit är en sak. Men pinket lär inte störa.

De som inte störs av hundkiss kan väl rasta sin loppsäck inomhus där de bor då, eller då kanske det huxflux anses störande?
Citera
2026-05-03, 08:33
  #31
Medlem
Ghastens avatar
Tycker det är en mycket bra det borde vi har här med. Ta dna på alla hundar så det går att spåra ägaren. Samma sak med människor som pissar ute
Citera
2026-05-03, 09:20
  #32
Medlem
ps870s avatar
Vi får verkligen hoppas att samma införs här. Jag har ett elskåp vid min infart där hundägare regelbundet låter sina hundar kissa. Riktigt äckligt. 400 meter bort finns en skog med ett motionsspår som vore betydligt mer lämpligt.
Citera
2026-05-03, 10:23
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Alltså pinket som du uttrycker dig kostar faktiskt skattebetalarna/kommunerna någon miljon om året beroende på hur stor kommunen är bara på lyktstolpar. Tyvärr bryter ammoniaken ner galvaniseringen och stolparna rostar sönder, det var väl någonstans en stolpe föll omkull. Italien kan jag tänka mig har "antika" lyktstolpar man ogärna vill byta ut och har svårt att tro att dessa är ytbehandlade. Sedan känner man faktiskt stanken på vissa ställen väldigt tydligt även här i Sverige. Men det är ju inget problem.. någon hundägare kommer säkert komma med 120IQ+ idéen att ... man kan andas genom munnen.

Normala hundägare i alla fall när min familj hade hund var det standard att de absolut inte fick kasta vatten på elskåp, lyktstolpar, grindar osv. Numera är ju tyvärr många hundägarna vårdslösa och rastar dessa där de passar, ja till och med på kyrkogårdar.
Bott på landet för länge, glömt bort hur man såg till att hunden inte pinkade hur som helst.
Citera
2026-05-03, 10:24
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
De som inte störs av hundkiss kan väl rasta sin loppsäck inomhus där de bor då, eller då kanske det huxflux anses störande?
Hahaha den var bra.
Citera
2026-05-03, 10:47
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Detta gäller i en stad i Italien men det kan ju lika gärna hända i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxPLxx/italienska-kravet-spola-bort-hundpisset-eller-bota

Nej! Detta kan man inte hävda är ett problem för Sverige utan detta är för Italien och man får kolla in på skillnaderna mellan Sverige och Italien som är ganska så rejäla.
Italien påminner mer om ett typiskt medelhavsland i arkitektur och allt.
De har långt varmare klimat med temperatur på princip 30-40 C under hela sommaren, vilket gör att flugor odyl trivs långt mycket mer, precis som sopor eller kiss luktar också långt mer.
Vi har en rötmånad på just ca 1 månad när det är som varmast och hela deras sommar är princip så.
De har också långt fler hundar i Italien än vad vi har - 10 miljoner, och ett långt mindre land till ytan.
Vi i Sverige har ca: 1 miljon hundar.
Slå där efter ut att det är få länderna som har grönområde så integrerade i sin stadsbebyggelse som Sverige, till skillnad mot Italien som gör det snarast egentligen till olämpligt att på många platser ens ha en hund.
Så detta är ett icke problem för Sverige.
När vi kommer upp till 10 miljoner hundar som Italien en rötmånad som sträcker sig under hela sommarhalvåret och vi har förtätat bort all jäkla grönska, för det kommer, så kan vi börja fundera på att införa detta med i Sverige.
Urin fungerar dessutom som ett alldeles utmärkt gödningsmedel om hundarna pissar i rabatten.
__________________
Senast redigerad av Kammadaj 2026-05-03 kl. 10:52.
Citera
2026-05-03, 11:46
  #36
Medlem
Kebabkas avatar
Inte relaterat till ursprungsinlägget, men det ligger jävligt mycket hundskit i mitt bostadsområde och det skapar konflikt mellan oss (ordentliga) hundägare och personer som inte har eller gillar hundar.
Alla hundägare får skulden och till slut lägger en psykopat ut köttbullar med glassplitter och råttgift i.

On topic: Behövs det spolas vatten på hundkissade lyktstolpar här i Sverige i vårt svalare klimat? Tror inte det.
Alltså det brukar ju inte lukta piss efter hundar?

Det mest besvärliga vi har är nedfrysta bajskorvar efter vintern. Riktigt otrevligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in