Hejsan jonte400
Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Jag tar fasta på det här begreppet "uppskruvat tonläge" och undrar vad det egentligen står för. Jag sökte i tidningsdatabaserna och första gången det nämns är 1961 men det verkar som det är först på 2010-talet som det blir välanvänt.
När jag läser tidningsbeläggen är mitt intryck att politiker tar till begreppet "uppskruvat tonläge" för att de vill få motståndaren att tystna, men inte för att man har några goda argument för det man påstår. Det är mer av ett "täppa-till-truten-argument" och ta udden av argumenten genom att det förts fram på fel sätt. De ogillar alltså inte bara vd man talar om utan också hur det görs. .
Det är som att politikerna inte bara vill ha kontroll över motståndarnas retorik utan också deras talteknik. Men egentligen kan ett "uppskruvat tonläge" inte uppstå om inte motståndaren också driver det. En person kan visserligen ha ett "uppskruvat tonläge" men då bara i ett enda inlägg. Besvaras det inte så dör det hela ut.
Mitt intryck är att socialdemokraternas hegemoni sker på flera nivåer samtidigt för att de vill på så sätt äga både frågans innehåll och hur den debatteras.