2026-05-02, 13:40
Avstängd
Har Magdalena blivit psykiskt sjuk? Glömsk?

I årtionden bedrev S sen politik där man medvetet mobbade Sverigedemokrater och dess väljare.
Man försökte sätta etiketter på människorna. Det var bönder, lågutbildade, nazister och det sista man körde med var incels.
De uteslöts från fackförbund och fick sparken från sina arbetsplatser. De skulle tystas.
Det har kommit en bok där tidigare socialdemokrater berättar om styrningen uppifrån.

Sen dess vet vi att SD tagit över ffa många före detta S- väljare. Vunnit röster i alla samhällsklasser. Inte minst bland skötsamma invandrare själva.
1 maj tågen igår innehöll mer invandrare och palestinanhängare än fackliga människor.

Är det någon som sysslat memd mobbning så är det S och Reinfeldts styrning.

Har Maggan blivit sjuk?

https://tv.aftonbladet.se/video/391039/my-och-makten-magdalena-andersson-om-jimme-hanet
Citera
2026-05-02, 13:44
Medlem
Det är ett helt vanligt koncept av S, beskylla andra för det man själv håller på med.

Tror det arbetssättet är direkt taget från ideologin i Sovjet
Citera
2026-05-02, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Det är ett helt vanligt koncept av S, beskylla andra för det man själv håller på med.

Tror det arbetssättet är direkt taget från ideologin i Sovjet

Även från Nazi-Göbbels har de tagit fulmetoderna 'beskyll motståndaren för allt du själv gör' osv.
Citera
2026-05-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-konto
Även från Nazi-Göbbels har de tagit fulmetoderna 'beskyll motståndaren för allt du själv gör' osv.
De finns många goa gubbar som kört det tricket.
Citera
2026-05-02, 13:57
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
De finns många goa gubbar som kört det tricket.
Men det är så otroligt karakteristiskt för sossarna så det börjar bli löjligt. Inser inte de själva det ens?
Citera
2026-05-02, 14:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Klart det är Sd som kallar folk för nazister osv osv.

Fatta att det finns folk som röstar på dessa över huvud taget.
Citera
2026-05-02, 14:03
Medlem
grungewhores avatar
Socialdemokraterna avskaffade helt ansvar för sina handlingar. Sedan dess har man betett sig som en borderlinebrud på syra. "Vi har alltid.." fast man vände under galgen för fem minuter sen, och "Alla andra..." när man själv startat alla gräl.

Att rösta på Sossarna är självskadebeteende.
Citera
2026-05-02, 14:09
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan jonte400
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Jag tar fasta på det här begreppet "uppskruvat tonläge" och undrar vad det egentligen står för. Jag sökte i tidningsdatabaserna och första gången det nämns är 1961 men det verkar som det är först på 2010-talet som det blir välanvänt.

När jag läser tidningsbeläggen är mitt intryck att politiker tar till begreppet "uppskruvat tonläge" för att de vill få motståndaren att tystna, men inte för att man har några goda argument för det man påstår. Det är mer av ett "täppa-till-truten-argument" och ta udden av argumenten genom att det förts fram på fel sätt. De ogillar alltså inte bara vd man talar om utan också hur det görs. .

Det är som att politikerna inte bara vill ha kontroll över motståndarnas retorik utan också deras talteknik. Men egentligen kan ett "uppskruvat tonläge" inte uppstå om inte motståndaren också driver det. En person kan visserligen ha ett "uppskruvat tonläge" men då bara i ett enda inlägg. Besvaras det inte så dör det hela ut.

Mitt intryck är att socialdemokraternas hegemoni sker på flera nivåer samtidigt för att de vill på så sätt äga både frågans innehåll och hur den debatteras.
Citera
2026-05-02, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan jonte400

Jag tar fasta på det här begreppet "uppskruvat tonläge" och undrar vad det egentligen står för. Jag sökte i tidningsdatabaserna och första gången det nämns är 1961 men det verkar som det är först på 2010-talet som det blir välanvänt.

När jag läser tidningsbeläggen är mitt intryck att politiker tar till begreppet "uppskruvat tonläge" för att de vill få motståndaren att tystna, men inte för att man har några goda argument för det man påstår. Det är mer av ett "täppa-till-truten-argument" och ta udden av argumenten genom att det förts fram på fel sätt. De ogillar alltså inte bara vd man talar om utan också hur det görs. .

Det är som att politikerna inte bara vill ha kontroll över motståndarnas retorik utan också deras talteknik. Men egentligen kan ett "uppskruvat tonläge" inte uppstå om inte motståndaren också driver det. En person kan visserligen ha ett "uppskruvat tonläge" men då bara i ett enda inlägg. Besvaras det inte så dör det hela ut.

Mitt intryck är att socialdemokraternas hegemoni sker på flera nivåer samtidigt för att de vill på så sätt äga både frågans innehåll och hur den debatteras.
S vill tydligen äga allt. Folk ska vara bidragsberoende och har det lagom fattigt.
Citera
2026-05-02, 14:56
Avslutad
Magdalena har även sagt att hon och Socialdemokraterna alltid varit för en stram migrationspolitik. Fram tills nyligen, då "stram migration" är en del av deras "nya" politik. Ta det hon säger med en nypa salt för det hänger sällan ihop.
Citera
2026-05-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Magdalena har även sagt att hon och Socialdemokraterna alltid varit för en stram migrationspolitik. Fram tills nyligen, då "stram migration" är en del av deras "nya" politik. Ta det hon säger med en nypa salt för det hänger sällan ihop.
När hon efter valet pratade om typ "fortsatt ha stram migrationspolitik" så tolkade jag det som en återgång till deras "strama".
Citera
2026-05-02, 15:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-konto

Det finns forskning på det. Begreppet rasism studeras idag även inom neurovetenskapen där man funnit att vissa delar i hjärnan samverkar när man känner avsky mot den så kallade utgruppen. Det har varit viktigt ur ett evolutionärt perspektiv för att snabbt kunna bestämma om någonting utgör en fara eller tillgång, känna empati för andra eller omvänt avsky. Det finns ingen hejd för hur stora dessa känslor kan bli. Därför finns det också delar av hjärnan för att vi ska kunna hejda överdrifter och på ett stabilt sätt bedöma situationen. Men om de ignoreras, vilket går att lära sig om man ser en egen fördel, kan det bli destruktivt om man som hos dagens rasister och antirasister förlitar sig på de första helt känslostyrda impulserna. De möjliggör en känsla av moralisk rätt om man exempelvis vill avhumanisera den andre genom att tillge den egenskaper och beteende som den inte har. Därför är det ovärdigt att som partiledare för Sveriges största parti försätta sig i ett känsloläge med mer djuriska instinkter för att tala om vems fel det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in