2026-05-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag pratar inte om "lite elaka ord"

Hutsiernas hetsande och hatretorik mot tutsierna som till slut ledde till folkmordet i Rwanda där ca 800 000 tutsier slaktades med machetes (under 3 månader(?)) underblåstes av belgiska präster/kyrkan och är en rätt invecklad historia.

Invecklad ja, men ett utmärkt exempel på vad vi pratar om.
Citera
2026-05-02, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Invecklad ja, men ett utmärkt exempel på vad vi pratar om.

Japp, ett klockrent exempel på vad den här diskussionen handlar om. De som var barn då och som överlevde går fortfarande runt med ärren efter machetes-huggen.... "Lite elaka ord"/"skitsnack"..... Köss mej i arslet liksom
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-02 kl. 12:13.
Citera
2026-05-02, 12:25
Medlem
Och när man som människa vill uttrycka kritiska åsikter om olika fenomen etc...i yttrandefrihetens namn, så får man ta ansvar och tänka efter noga hur man formulerar och riktar sig.

Avskyr man ex. hur vissa muslimska stater behandlar kvinnor, så kan man rikta kritiken mot just detta, den statens lednings politik ex, eller den patriarkala ideologin inom islam, finns inget skäl att göra korkade generaliseringar kring "muslimer" som grupp.

Pallar man inte att leva i en verklighet av att alla människor på stan inte ser likadana ut längre i form av hudfärg, klädsel som man själv gör eller har beteenden man inte känner igen och hyser åsikten av att människan som grupplevande art inte klarar av leva med mångkultur utan att förlora tilliten i sin grupp etc... så kan man rikta sin kritik mot just detta och inte mot oväsentligheter som hudfärger eller andras kulturer.

DET är det nämligen fullt lagligt göra i just yttrandefrihetens namn.
Men hat och hets...är det alltså inte.

.....om det nu inte handlar om kvinnor, där är det alltså fortsatt helt fritt fram att spy hat mot hela gruppen av människor som råkar fötts med fitta.
Citera
2026-05-02, 12:46
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Nej det gör jag inte alls. Jag pratar om vad detta de facto handlar om. Försöken att förvirra hit och dit, får stå för dig.

Hat mot vissa grupper, speciellt folkgrupper, har bevisligen lett till inte bara särbehandling och förtryck utan även olika former av våld. Och det sociala spelet kring detta, handlar just om korkade generaliseringar och spridandet av hatpropaganda och därmed toleransen och normaliserandet av åsikter av dessa sorter, vilket i sin tur leder till div. reella konsekvenser för hela grupper av människor.

Så ser det faktiskt ut och så fungerar vi människor som de gruppvarelser vi nu är, och därför måste vi ta tag i sånt här redan på ordnivån och stoppa skiten från att sippra ut och förgifta folk överallt där vi kan.
Igen, du förvirrar handling med hets, ovanpå att du förvirrar hur normalisering och effekten av det fungerar. Jag fattar att det finns feministiska texter om det dom gör antaganden utan egentlig substans, vilket jag helt förväntar mig från samma moderna feminism som tog "Medical gaze", kopierade texten av det fenomenet och försökte applicera det på män utan att förstå hur teorin faktiskt fungerade.

Ifall vi straffad folk så gör vi det baserat på faktiska direkta hot och handlingar, inte en massa flummiga påståenden som inte ens har något ben att stå på.

Igen, folk gör inte en 180° omvändning på sina övertygelser, oavsett vad folk på nätet vill låtsas om så "konverteras" inte folk hux flux av att man säger elaka ord om en grupp. Inget av det du påstår har någon Faktamässiga basis utan är bara påståenden som du rapar upp för att du tror det är en övertygande argument trots att det är helt verklighetsfrånvänt. Det absolut effektivaste omvändningen till mer höger röstare är via allt skitsnack från vänstern och journalister som försökt måla upp meningsmotståndare som dittan och dattan, och dessa idiotiska försök till att begränsa yttrandefrihet leder bevisligen till mer extremism.

1

2
Citera
2026-05-02, 13:05
Avslutad
Citat:
Och när man som människa vill uttrycka kritiska åsikter om olika fenomen etc...i yttrandefrihetens namn, så får man ta ansvar och tänka efter noga hur man formulerar och riktar sig.

Avskyr man ex. hur vissa muslimska stater behandlar kvinnor, så kan man rikta kritiken mot just detta, den statens lednings politik ex, eller den patriarkala ideologin inom islam, finns inget skäl att göra korkade generaliseringar kring "muslimer" som grupp.

Pallar man inte att leva i en verklighet av att alla människor på stan inte ser likadana ut längre i form av hudfärg, klädsel som man själv gör eller har beteenden man inte känner igen och hyser åsikten av att människan som grupplevande art inte klarar av leva med mångkultur utan att förlora tilliten i sin grupp etc... så kan man rikta sin kritik mot just detta och inte mot oväsentligheter som hudfärger eller andras kulturer.

DET är det nämligen fullt lagligt göra i just yttrandefrihetens namn.
Men hat och hets...är det alltså inte.

.....om det nu inte handlar om kvinnor, där är det alltså fortsatt helt fritt fram att spy hat mot hela gruppen av människor som råkar fötts med fitta.

Fast kulturen/kulturer inom olika rörelser, folkslag, länder, system, ideologier osv anser jag att man får kritisera hur mycket man vill. Inte hetsa/uppvigla mot men kritisera/ifrågasätta. Vill man ha förändring och utvecklas måste man få lov att kritisera kulturen/kultur. Man måste få lov att ifrågasätta om en toalett är konst osv (för att ta ett enkelt exempel). Kulturen är liksom allt, ingen oväsentlighet. Inom vissa kulturer anser en majoritet att homosexualitet är en synd/virus/sjukdom, jag kommer alltid kritisera/ifrågasätta såna dysfunktionella kulturer/tankesätt.
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-02 kl. 13:10.
Citera
2026-05-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Igen, du förvirrar handling med hets, ovanpå att du förvirrar hur normalisering och effekten av det fungerar. Jag fattar att det finns feministiska texter om det dom gör antaganden utan egentlig substans, vilket jag helt förväntar mig från samma moderna feminism som tog "Medical gaze", kopierade texten av det fenomenet och försökte applicera det på män utan att förstå hur teorin faktiskt fungerade.

Ifall vi straffad folk så gör vi det baserat på faktiska direkta hot och handlingar, inte en massa flummiga påståenden som inte ens har något ben att stå på.

Igen, folk gör inte en 180° omvändning på sina övertygelser, oavsett vad folk på nätet vill låtsas om så "konverteras" inte folk hux flux av att man säger elaka ord om en grupp. Inget av det du påstår har någon Faktamässiga basis utan är bara påståenden som du rapar upp för att du tror det är en övertygande argument trots att det är helt verklighetsfrånvänt. Det absolut effektivaste omvändningen till mer höger röstare är via allt skitsnack från vänstern och journalister som försökt måla upp meningsmotståndare som dittan och dattan, och dessa idiotiska försök till att begränsa yttrandefrihet leder bevisligen till mer extremism.

1

2

Förnekar du att nazitysklands alla vidrigheter kontra judar, inte föregicks av hatpropganda?
hatpropaganda baserat på rena lögner, för nej judar "hotade" överhuvudtaget inte Tyskland eller tyskar eller världen ..bla bla... anno 1930.
och att just den hatpropagandan möjliggjorde mycket av vad nazisterna utsatte gruppen judar för?

Om du inte förnekar det....hur kan du fan lägga ett så korkat påstående som att jag skulle "förvirra handling med hets"
Citera
2026-05-02, 13:24
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Förnekar du att nazitysklands alla vidrigheter kontra judar, inte föregicks av hatpropganda?
hatpropaganda baserat på rena lögner, för nej judar "hotade" överhuvudtaget inte Tyskland eller tyskar eller världen ..bla bla... anno 1930.
och att just den hatpropagandan möjliggjorde mycket av vad nazisterna utsatte gruppen judar för?

Om du inte förnekar det....hur kan du fan lägga ett så korkat påstående som att jag skulle "förvirra handling med hets"
Nej jag förnekar det inte, men det är inget argument för censur.
Citera
2026-05-02, 13:25
Medlem
Citat:
Fast kulturen/kulturer inom olika rörelser, folkslag, länder, system, ideologier osv anser jag att man får kritisera hur mycket man vill. Inte hetsa/uppvigla mot men kritisera/ifrågasätta. Vill man ha förändring och utvecklas måste man få lov att kritisera kulturen/kultur. Man måste få lov att ifrågasätta om en toalett är konst osv (för att ta ett enkelt exempel). Kulturen är liksom allt, ingen oväsentlighet. Inom vissa kulturer anser en majoritet att homosexualitet är en synd/virus/sjukdom, jag kommer alltid kritisera/ifrågasätta såna dysfunktionella kulturer/tankesätt.
Och vad exakt är "kulturen/ kulturer" för något för dig?

För faktan är ju att det är ett enormt brett begrepp som kan röra en mängd beteenden, fenomen m.m.
så återigen, betydligt smartare attackera just det man inte gillar istället för att attackera helheter.
För ja kulturer är "allt" med div. av identiteter och grupperingar.

Bara för att en muslimsk individ ex. hatar homosexuella så behöver de tju inte vara fel på allt annat.

Islam dras med en mängd problem, ex. patriarkala värderingar och homofobi som i många samhällen är ett tvång för människor. Men återigen är patriarkala värderingar m.m. som är problemen och inte religionen i sig, eller människorna som tillhör den.
Citera
2026-05-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Nej jag förnekar det inte, men det är inget argument för censur.

Verkligen?
bah! lite gravt förtryck, försök till att utrota en hel folkgrupp/ religion.....tortyr och masslakt av miljoner av människor..nä, det är ju inget "argument" alls.
Citera
2026-05-02, 13:34
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Verkligen?
bah! lite gravt förtryck, försök till att utrota en hel folkgrupp/ religion.....tortyr och masslakt av miljoner av människor..nä, det är ju inget "argument" alls.
Har redan gått igenom skillnaden mellan att säga något och att faktiskt hota och genomföra handlingar. Ifall det var nog att bara säga "ja men nazisterna gjorde det" så kan vi lika gärna sluta dricka vatten och andas luft också.
Citera
2026-05-02, 13:52
Avslutad
Citat:
Och vad exakt är "kulturen/ kulturer" för något för dig?

För faktan är ju att det är ett enormt brett begrepp som kan röra en mängd beteenden, fenomen m.m.
så återigen, betydligt smartare attackera just det man inte gillar istället för att attackera helheter.
För ja kulturer är "allt" med div. av identiteter och grupperingar.

Japp, kultur är i stort sett allt

Citat:
Bara för att en muslimsk individ ex. hatar homosexuella så behöver de tju inte vara fel på allt annat.

En majoritet av muslimer i världen, utom möjligtvis muslimer i väst som är påverkade av en mer human syn på människan, anser att homosexualitet är en synd. Många anser det till och med vara ett virus eller sjukdom, något som kan botas. Vet du hur de torterar ihjäl homosexuella män i tex Iran? De syr igen anus och tvingar sen i dem laxermedel. Jag har inte sett iranierna gå man ur huse för att protestera mot en sånhär grotesk och brutal sedvänja. Alltså det är 2026 nu, det är nästan helt jävla oförlåtligt.

Jag erkänner villigt att jag har svårt för att se de positiva delarna i kulturer där det talade och skrivna ordet föder fram såna här beteenden och handlingar. Eller att flickor gifts bort/stympas. Det värsta brottet enligt mig är att man inte får lov att ifrågasätta sånt här utan att riskera att bli förföljd eller värre. Det går liksom emot allt jag står för. Med mera, med mera. Men visst, jag kan bli bättre på att anstränga mig för att se det positiva och vackra.

Citat:
Islam dras med en mängd problem, ex. patriarkala värderingar och homofobi som i många samhällen är ett tvång för människor. Men återigen är patriarkala värderingar m.m. som är problemen och inte religionen i sig, eller människorna som tillhör den.

Det är människorna/följarna/anhängarna som är det egentliga problemet eftersom det är de som skapade, upprätthåller och efterlever religionen/kulturen/ideologin.
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-02 kl. 14:09.
Citera
2026-05-02, 13:53
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Jag pratar inte om "lite elaka ord"

Hutsiernas hetsande och hatretorik mot tutsierna som till slut ledde till folkmordet i Rwanda där ca 800 000 tutsier slaktades med machetes (under 3 månader(?)) underblåstes av belgiska präster/kyrkan och är en rätt invecklad historia.

Du och dina radikalfeminiserade är de som hetsar i särklass värst. "Floden till havet" t.ex. är helt normaliserat och ställer man sig inte bakom det är våld acceptabelt.
BLM mördade massor av bra svarta medmänniskor som inte ville vara negrer och löpa amok.

Det är skönt att vara stor, stark, snabb och uthållig, med en vass utstrålning i erat radikaliserade samhälle. FAFO trumfar allt av ert radikaliserade trams.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2026-05-02 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in