2026-05-02, 12:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?

Begynnende demens i kombinasjon med understimulering och en ovilja att ta till sig ny teknik sedan de var i 30-årsåldern. Exempelvis är det inte ovanligt med personer som inte fyllt 70 på landsbygden som saknar mobilt bank-id. Samantaget bidrar det till att individen inte har kontroll över sin vardag och ständigt är stressad till följd av avsaknad av kontroll.

Resultatet är bittra misstänksamma, sura människor.
Citera
2026-05-02, 12:28
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är 60+!

När man blir äldre inser man massor med saker, t.ex att det inte finns något mer kul att göra eller att livet inte kommer att få en annan vändning. Kanske blir man sur över det?

Men starkaste skälet är att man får bättre självförtroende när man blir äldre, blir mer sig själv, och vågar säga saker som andra inte vågar. Om någon klottrar på gatan så säger jag till att han ska sluta och man gör inte så. Vilken 20-åring vågar göra det. Självklart tycker klottraren jag är en sur gammal gubbe.

Alternativt kan jag formulera detta som att man ta mindre hänsyn till andra med ålder, utan säger som man tycker.

Tummen upp för dig amigo!
Du verkar var hyvens.
Istället för att gå mot personangrepp som några har gjort början av texten.
Så berättar du din sanningen på ett sätt som är vänlig och sann.
Citera
2026-05-02, 12:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Begynnende demens i kombinasjon med understimulering och en ovilja att ta till sig ny teknik sedan de var i 30-årsåldern. Exempelvis är det inte ovanligt med personer som inte fyllt 70 på landsbygden som saknar mobilt bank-id. Samantaget bidrar det till att individen inte har kontroll över sin vardag och ständigt är stressad till följd av avsaknad av kontroll.

Resultatet är bittra misstänksamma, sura människor.

Har också hört att de som har fått eller börjar få demens eller alzheimer blir allt mera illasinnade och sjukligt misstänksamma!
Citera
2026-05-02, 12:32
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Ett välmeriterat sexliv och svajande libido spelar förmodligen stor roll.
Citera
2026-05-02, 12:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Har också hört att de som har fått eller börjar få demens eller alzheimer blir allt mera illasinnade och sjukligt misstänksamma!
Det finns mycket man blir när man blir äldre, jag tror ens egenskaper fokuseras mer. Så kanske blir man ÄNNU snålare, ÄNNU mer mot tiggare och invandring, ÄNNU mer mot långhåriga slynglar, ÄNNU mer kommunistisk osv.
Citera
2026-05-02, 12:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Ett välmeriterat sexliv och svajande libido spelar förmodligen stor roll.
Det tar slut vid 50. Och tro inte på någon som säger något annat. Klart man blir sur.
Citera
2026-05-02, 12:35
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är nästan lite plågsamt att läsa ditt inlägg. Förmodligen tänker du inte på det, men det är fullständigt självutlämnande. Du visar, nästan stolt, upp bristerna i din personlighet.

För naturligtvis har du fullständigt fel i grunden. Äldre människor är inte otrevligare än andra. Felet ligger hos dig.

Det kan vara så att du har någon störning som gör att du uppfattar äldre människor som otrevliga. Särskilt just det att du uppfattar ALLA som otrevliga. Det finns en psykologisk förklaring, som bygger på att du själv har en rädsla för att bli gammal. Den gör att du känner obehag inför äldre personer, vilket i sin tur gör att du uppfattar dem som otrevliga. Problemet går oftast att lösa ganska enkelt, till exempel med KBT. Kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Men det kan tyvärr också vara så att du själv är så otrevlig, eller har en så motbjudande personlighet att du verkligen får andra människor att ”resa ragg”. De är verkligen otrevliga, men det är du som gjort dem otrevliga.

Men då är frågan varför just äldre människor? Tja, det kan vara psykologin där också. Du uppfattar dem som ofarliga, så du vågar ta fram ditt otrevliga beteende mot dem. När det gäller yngre personer vågar du inte bära dig så illa utan skärper dig och fjäskar för dem.

Vad som egentligen gäller kommer du att märka efterhand som du själv blir äldre. Kommer den här otrevligheten att flyttas upp i åldrarna. När du själv är femtio, kommer du att tycka att 60-åringar är helt ok, men 90-åringar är otrevliga?

Skulle ha hållit med dig om du pratat om människor i allmänhet, men i gruppen äldre behöver du ta hänsyn till demensen, ofta underdiagnostiserad och med långsamt skeende. Demensen får människor att tappa kontrollen över sin vardag vilket gör dem oroliga, bittra och elaka.
Citera
2026-05-02, 12:38
Medlem
Citat:
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?

Du behöver möta dem på rätt sätt bara. De är bittra för att folk har blivit idioter. De orkar och vill inte sätta sig in i social media och moderna grejer. Men de har ett helt liv av erfarenhet som kan vara bra visdomar att ta del av.

Möt dem på samma våglängd som dem så blir det bra.

Jag var ute och rökte lite brass en kväll och träffade en gubbe 80+ som också rökte medan han väntade på frugan som var i affären. Vi snackade lite och det visade sig att han snöat in på att vara ett snille på en Schack-app. Han spelade mot folk i hela världen.
Numera lirar vi schack på mobilen.

Brukar också träffa en annan gubbe (närmare 90, rik som ett troll, över 15 barn efter åratal i Afrika) ibland som berättar härliga historier om Franco, Tyska ubåtar på väg mot Sydamerika, att Hitler levde när han var ung enligt ubåtskaptener han träffat och om eldbollar/Foo fighters/UFOn.

Fruktansvärt fascinerande herre att lyssna på. Intelligent som ett as.

Lär känna dem och du kan få rätt mycket i utbyte. En lunch tillsammans då och då skadar ingen.
Senast redigerad av Benasque 2026-05-02 kl. 12:41.
Citera
2026-05-02, 12:39
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Du behöver möta dem på rätt sätt bara. De är bittra för att folk har blivit idioter.

Möt dem på samma våglängd som dem så blir det bra.

Jag var ute och rökte lite brass en kväll och träffade en gubbe 80+ som också rökte medan han väntade på frugan som var i affären. Vi snackade lite och det visade sig att han snöat in på att vara ett snille på en Schack-app. Han spelade mot folk i hela världen.
Numera lirar vi schack på mobilen.

Brukar också träffa en annan gubbe (närmare 90, rik som ett troll, över 15 barn efter åratal i Afrika) ibland som berättar härliga historier om Franco, Tyska ubåtar på väg mot Sydamerika, att Hitler levde när han var ung enligt ubåtskaptener han träffat och om eldbollar/Foo fighters/UFOn.

Fruktansvärt fascinerande herre att lyssna på. Intelligent som ett as.

Lär känna dem och du kan få rätt mycket i utbyte. En lunch tillsammans då och då skadar ingen.

Hoppas man hade den talangen vilket jag saknar totalt!
Senast redigerad av swedenistani 2026-05-02 kl. 12:43.
Citera
2026-05-02, 12:42
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Hej!

Vad tror ni?

Som äldre träffar man lika mycket otrevliga yngre människor, men till ämnet.

Många äldre som är bittra ångrar nog sina livsval. De har kört sina liv på tippen och är avundsjuka på yngre som fortfarande har chansen att göra bättre val. De fortsätter alltså på samma bana som tidigare, med samma resulterat. Bara att skratta åt.
Citera
2026-05-02, 12:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej!

Vad tror ni?

Lever du ett bra liv med god hälsa, bra ekonomi, bra boende, bra polare och familj då kommer du med största sannolikhet inte bli en sur och bitter gubbjävel.

De som är jävla surkart är de som går runt med krämpor, har knappt råd med bullar till kaffet, bor i nån sunkig etta i Hässelby och saknar polare och familj. Då skulle jag också bli en bitterfitta.
Citera
2026-05-02, 12:43
Medlem
Citat:
Jag är inte leende-människa ty då är jag inte mig själv. Försöker hela tiden vara mig själv.
En sak som jag kom på nu.
Jag gick på ett gymklubb där var det alla möjliga åldrar självklart fanns det en del som man inte tyckte om och som betedde sig märklig (vilket ni kan läsa om i min historik). La märke till att illasinnade folk finns i alla ålderar men främst de äldre.
Nu har jag byt gym och där vänder jag bort blicken så fort jag får ögonkontakt med någon (finns några illasinnade och mentalsjuka individer även där fast de är få kanske 1-3 stycken).

Kort sagt, du är själv en jobbig jävel och då blir du behandlad därefter av de som har livserfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in