Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Hej!
Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?
Det är nästan lite plågsamt att läsa ditt inlägg. Förmodligen tänker du inte på det, men det är fullständigt självutlämnande. Du visar, nästan stolt, upp bristerna i din personlighet.
För naturligtvis har du fullständigt fel i grunden. Äldre människor är inte otrevligare än andra. Felet ligger hos dig.
Det kan vara så att du har någon störning som gör att du uppfattar äldre människor som otrevliga. Särskilt just det att du uppfattar ALLA som otrevliga. Det finns en psykologisk förklaring, som bygger på att du själv har en rädsla för att bli gammal. Den gör att du känner obehag inför äldre personer, vilket i sin tur gör att du uppfattar dem som otrevliga. Problemet går oftast att lösa ganska enkelt, till exempel med KBT. Kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.
Men det kan tyvärr också vara så att du själv är så otrevlig, eller har en så motbjudande personlighet att du verkligen får andra människor att ”resa ragg”. De är verkligen otrevliga, men det är du som gjort dem otrevliga.
Men då är frågan varför just äldre människor? Tja, det kan vara psykologin där också. Du uppfattar dem som ofarliga, så du vågar ta fram ditt otrevliga beteende mot dem. När det gäller yngre personer vågar du inte bära dig så illa utan skärper dig och fjäskar för dem.
Vad som egentligen gäller kommer du att märka efterhand som du själv blir äldre. Kommer den här otrevligheten att flyttas upp i åldrarna. När du själv är femtio, kommer du att tycka att 60-åringar är helt ok, men 90-åringar är otrevliga?