2026-05-02, 09:02
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Det är bara att ge dem ett leende så mjuknar de upp. 60% per cent of the time, it works every time.
Jag är inte leende-människa ty då är jag inte mig själv. Försöker hela tiden vara mig själv.
En sak som jag kom på nu.
Jag gick på ett gymklubb där var det alla möjliga åldrar självklart fanns det en del som man inte tyckte om och som betedde sig märklig (vilket ni kan läsa om i min historik). La märke till att illasinnade folk finns i alla ålderar men främst de äldre.
Nu har jag byt gym och där vänder jag bort blicken så fort jag får ögonkontakt med någon (finns några illasinnade och mentalsjuka individer även där fast de är få kanske 1-3 stycken).
Senast redigerad av swedenistani 2026-05-02 kl. 09:11.
Citera
2026-05-02, 09:08
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, jag skriver bara att när man blir gammal och sjuk så blir många självcentrerade. Precis som man blir om man får psykisk ohälsa (unga som bryter ett ben brukar inte bry sig lika mycket).

Sedan gör jag mer en reflektion över folks kommentarer kring ts. Att folk själva inte noterat detta (en del är säkert gamla själva med ett behov av att försvara äldre). Men det är inget under då de inte ens vet vad saker kostar i affären man köper dagligen, eller vad de själva röstar för eller på.
Dvs svaren är av låg kvalite från "okunniga"

Själv börjar jag tro på just det du säger dvs. självcentration men även en hel del "intryck och information" som leder till slutändan till illasinnat beteende.
Citera
2026-05-02, 09:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror ju på vad man menar med otrevlig. Ibland handlar det bara om att folk har försökt behaga andra hela livet: först föräldrar, lärare och skolkamrater, sedan chefer och arbetskamrater och kanske myndighetspersoner. Samt naturligtvis det motsatta könet. När de har sin pension - och intresset för det motsatta könet har gått ner - så behöver de inte behaga någon mer. De har inget att vinna eller förlora mer. Så de kan lika visa vad de känner, säga rakt ut vad de tycker o.s.v.. De behöver inte längre spela med i något falskt socialt spel.

...sedan finns det förstås även gamla människor som är allmänt bittra över att deras liv blev som det blev. Och nu kan det inte ändras mer, det finns inget att hoppas på mer.

Har även kännt av detta speciellt det första du nämner, dvs. falskt socialt spel.
Citera
2026-05-02, 09:35
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Finns det någon vettig förklarning till varför gamlingar är otrevliga?

Själv kan jag bli rätt så tjurig om jag ont i kroppen och/eller har sovit dåligt.

Dock har jag bra kärring, men jag har full förståelse för att de som är solo också kan bli lite lätt halvtjuriga.
Citera
2026-05-02, 09:37
Medlem
Testa att vara trevlig och positiv själv.. De som är bittra och avundsjuka har varit det hela livet, personlighetsdrag förstärks bara när de blir äldre. Bara att bortse från sådana. Sen finns det ju sådana som ”Ove” i filmen ”en man som heter Ove” som man kanske behöver ha lite sympati för.
Citera
2026-05-02, 09:43
Medlem
Skulle tro att dom som växte upp på 60-talet är förbannad för att man har förstört landet med massa människor från värdelösa länder/religioner! Nu är många äldre fattigare än dom förtjänar och blir våldtagna, rånade och misskötta när det är dags att få hjälp av hemtjänsten. Klart dom är bittra med all rätt!
Citera
2026-05-02, 09:43
Medlem
Det är ett känt faktum att kvinnor drar mot kluster B personlighetsstörningar och att det med åldern ebbar ut, medans män dras mot kluster A och att det med tiden tyvärr förstärks.

"Griniga gamla gubbar"
Citera
2026-05-02, 09:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?
Det är nästan lite plågsamt att läsa ditt inlägg. Förmodligen tänker du inte på det, men det är fullständigt självutlämnande. Du visar, nästan stolt, upp bristerna i din personlighet.

För naturligtvis har du fullständigt fel i grunden. Äldre människor är inte otrevligare än andra. Felet ligger hos dig.

Det kan vara så att du har någon störning som gör att du uppfattar äldre människor som otrevliga. Särskilt just det att du uppfattar ALLA som otrevliga. Det finns en psykologisk förklaring, som bygger på att du själv har en rädsla för att bli gammal. Den gör att du känner obehag inför äldre personer, vilket i sin tur gör att du uppfattar dem som otrevliga. Problemet går oftast att lösa ganska enkelt, till exempel med KBT. Kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Men det kan tyvärr också vara så att du själv är så otrevlig, eller har en så motbjudande personlighet att du verkligen får andra människor att ”resa ragg”. De är verkligen otrevliga, men det är du som gjort dem otrevliga.

Men då är frågan varför just äldre människor? Tja, det kan vara psykologin där också. Du uppfattar dem som ofarliga, så du vågar ta fram ditt otrevliga beteende mot dem. När det gäller yngre personer vågar du inte bära dig så illa utan skärper dig och fjäskar för dem.

Vad som egentligen gäller kommer du att märka efterhand som du själv blir äldre. Kommer den här otrevligheten att flyttas upp i åldrarna. När du själv är femtio, kommer du att tycka att 60-åringar är helt ok, men 90-åringar är otrevliga?
Citera
2026-05-02, 09:47
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är nästan lite plågsamt att läsa ditt inlägg. Förmodligen tänker du inte på det, men det är fullständigt självutlämnande. Du visar, nästan stolt, upp bristerna i din personlighet.

För naturligtvis har du fullständigt fel i grunden. Äldre människor är inte otrevligare än andra. Felet ligger hos dig.

Det kan vara så att du har någon störning som gör att du uppfattar äldre människor som otrevliga. Särskilt just det att du uppfattar ALLA som otrevliga. Det finns en psykologisk förklaring, som bygger på att du själv har en rädsla för att bli gammal. Den gör att du känner obehag inför äldre personer, vilket i sin tur gör att du uppfattar dem som otrevliga. Problemet går oftast att lösa ganska enkelt, till exempel med KBT. Kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Men det kan tyvärr också vara så att du själv är så otrevlig, eller har en så motbjudande personlighet att du verkligen får andra människor att ”resa ragg”. De är verkligen otrevliga, men det är du som gjort dem otrevliga.

Men då är frågan varför just äldre människor? Tja, det kan vara psykologin där också. Du uppfattar dem som ofarliga, så du vågar ta fram ditt otrevliga beteende mot dem. När det gäller yngre personer vågar du inte bära dig så illa utan skärper dig och fjäskar för dem.

Vad som egentligen gäller kommer du att märka efterhand som du själv blir äldre. Kommer den här otrevligheten att flyttas upp i åldrarna. När du själv är femtio, kommer du att tycka att 60-åringar är helt ok, men 90-åringar är otrevliga?

Kan finnas en viss sanning i det du nämner!
Men har lärt mig att situationer eller personer jag inte tycker om måste jag vara med om för att ta bort ur sinnet som något farligt eller obehagligt!
Citera
2026-05-02, 09:49
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det är ett känt faktum att kvinnor drar mot kluster B personlighetsstörningar och att det med åldern ebbar ut, medans män dras mot kluster A och att det med tiden tyvärr förstärks.

"Griniga gamla gubbar"

O o o nu fick du verkligen till det. Stämmer 100% tycker jag.
Citera
2026-05-02, 09:50
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Testa att vara trevlig och positiv själv.. De som är bittra och avundsjuka har varit det hela livet, personlighetsdrag förstärks bara när de blir äldre. Bara att bortse från sådana. Sen finns det ju sådana som ”Ove” i filmen ”en man som heter Ove” som man kanske behöver ha lite sympati för.
Så kan det säkert vara...
Citera
2026-05-02, 10:05
Medlem
rex144s avatar
Det beror på att de dels bryr sig inte längre om hur de uppfattas av omgivningen och att de har inte samma tålamod som innan och blir snabbt irriterade när något går emot deras vilja.
De börjar också känna av sjukdomar reumatism och artros... ont i fingrarna, ryggen, knän, höfter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in