2026-05-02, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Samma frihet som innan. Jag fattar att du vill låtsas om som att det blir någon begränsning fast det inte är någon, problemet är att det du snackar om redan sker i andra sammanhang. Socialt tryck och dylikt sker oavsett och att sätta lagar baserat på att du som individ inte har kurage eller är rädd för lite ord är inget bra belägg för att begränsa yttrandefrihet, och jag tvivlar starkt på att du är principiell nog att faktiskt tycka det borde förbjudas med socialt tryck rent generellt.

Eller för att göra det enkelt, har du ryggraden att säga att man inte får kalla folk för nazister och rasister online? Dessa ord används ofta för att försöka förolämpa och tysta ner folk, men tvivlar starkt på att du har någon form av princip för att kunna ens erkänna detta.

För i grund och botten är det alltid samma sak, "Ja men det är ju okej så länge det inte drabbar mig och funkar i min favör".

Så kom inte och påstå att du är för "Space där alla känner sig trygga för yttrandefrihetens skull", det handlar aldrig om det, ovanpå att det är urbota idiotiskt att sätta lagar baserat på dagis nivå. "Åh neeej någon kallade mig något fult, nu vågar jag inte prata "

Fast folk sitter ju och mordhotar familjerna och barnen till tex politiker och att de ska våldta dem tills de går sönder på nätet. Hade man kunnat säga det till chefen på medarbetarsamtalet irl och kommit undan med det? Om inte, varför tycker du man ska få göra det på nätet?
Vi som samhälle kan inte ha ett sånt klimat där ingen förutom de "starkaste"/mest störda vågar säga nåt.
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-02 kl. 09:07.
Citera
2026-05-02, 09:38
Avslutad
Detta är faktiskt en intressant diskussion att ha och det har börjat poppa upp samtal och diskussioner här och där om hur fritt nätet är egentligen och hur fritt det ska tillåtas vara innan det blir ofritt.
Citera
2026-05-02, 10:10
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fast folk sitter ju och mordhotar familjerna och barnen till tex politiker och att de ska våldta dem tills de går sönder på nätet. Hade man kunnat säga det till chefen på medarbetarsamtalet irl och kommit undan med det? Om inte, varför tycker du man ska få göra det på nätet?
Vi som samhälle kan inte ha ett sånt klimat där ingen förutom de "starkaste"/mest störda vågar säga nåt.
Direkta hot är redan olagligt med andra lagar.
Citera
2026-05-02, 10:14
Medlem
Citat:
Samma frihet som innan. Jag fattar att du vill låtsas om som att det blir någon begränsning fast det inte är någon, problemet är att det du snackar om redan sker i andra sammanhang. Socialt tryck och dylikt sker oavsett och att sätta lagar baserat på att du som individ inte har kurage eller är rädd för lite ord är inget bra belägg för att begränsa yttrandefrihet, och jag tvivlar starkt på att du är principiell nog att faktiskt tycka det borde förbjudas med socialt tryck rent generellt.

Eller för att göra det enkelt, har du ryggraden att säga att man inte får kalla folk för nazister och rasister online? Dessa ord används ofta för att försöka förolämpa och tysta ner folk, men tvivlar starkt på att du har någon form av princip för att kunna ens erkänna detta.

För i grund och botten är det alltid samma sak, "Ja men det är ju okej så länge det inte drabbar mig och funkar i min favör".

Så kom inte och påstå att du är för "Space där alla känner sig trygga för yttrandefrihetens skull", det handlar aldrig om det, ovanpå att det är urbota idiotiskt att sätta lagar baserat på dagis nivå. "Åh neeej någon kallade mig något fult, nu vågar jag inte prata "

Fast det är ju en ren fantasi. Om man släpper lös alla rasister och homofober ex. i detta landet att få lov säga vad de vill i form av hat och hets, så skulle de bli en mardröm för många minoriteter i detta landet, och det vet du också.
Och HMF lagen handlar inte om att kalla någon för något sakligt eller ens att uttrycka kritik, vilket du också vet.
Citera
2026-05-02, 10:22
Avslutad
Citat:
Direkta hot är redan olagligt med andra lagar.

Jag är 100% med på att det införs en lag för hets mot kön.

Med tanke på att så många män sitter på nätet och tex tipsar varandra om hur man drogar ner och våldtar sin fru så måste det till skärpt lagstiftning och kännbara straff. Sånt här måste slås ner direkt.
Senast redigerad av Jenny9 2026-05-02 kl. 10:38.
Citera
2026-05-02, 10:36
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju en ren fantasi. Om man släpper lös alla rasister och homofober ex. i detta landet att få lov säga vad de vill i form av hat och hets, så skulle de bli en mardröm för många minoriteter i detta landet, och det vet du också.
Och HMF lagen handlar inte om att kalla någon för något sakligt eller ens att uttrycka kritik, vilket du också vet.
Och? Min ståndpunkt är att om det inte är direkta hot som är faktiska begränsningar av frihet så ska man inte förbjuda det då det begränsar det fria ordet, speciellt då det är väldigt flummigt vad som är "hets mot folkgrupp" och kommer alltid variera.

Din ståndpunkt var att det begränsar det fria ordet, och som förutspått så klarar du inte ens hålla en princip utan istället argumenterar för att vissa grupper ska ha mer rättigheter än andra under lagen.

Och igen, jag snackar om det fria ordet. Hela poängen med yttrandefrihet är att skydda tal som kan ses som stötande. Finns 0% anledning filosofiskt och lagligt att skydda det som alltid kommer vara accepterat.
Citera
2026-05-02, 10:38
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Jag tror inte ens säkert många feminister håller med dessa två.
Det gör dom visst.
Citera
2026-05-02, 10:40
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Jag är 100% med på att det införs en lag för hets mot kön.

Med tanke på att så många män sitter på nätet och tex tipsar varandra om hur man drogar ner och våldta sin fru så måste det till skärpt lagstiftning och kännbara straff. Sånt här måste slås ner direkt.
Är redan olagligt att göra direkta hot som sagt.

Även olagligt att planera brott.

Är ju alltid detta som är det komiska. Ni båda försöker argumentera att det behövs utan att fatta att det redan täcks av andra lagar

"Hets mot folkgrupp" täcker främst det som faktiskt inte gör någon direkt skada utan istället förbjuder viss "stötande språk".
Citera
2026-05-02, 10:48
Avslutad
Citat:

Är ju alltid detta som är det komiska. Ni båda försöker argumentera att det behövs utan att fatta att det redan täcks av andra lagar

"Hets mot folkgrupp" täcker främst det som faktiskt inte gör någon direkt skada utan istället förbjuder viss "stötande språk".

Jaha ok, så nazisternas hetsande mot judarna på 30-talet gjorde "ingen direkt skada"? Eller muslimska arabers hetsande mot homosexuella och minoriteter gör "ingen direkt skada"?

Varför är du så rädd för att tex mäns hat mot kvinnor ska klassas som "hets mot folkgrupp"? Det har mynnat ut i stor skada för kvinnor överallt över jorden och tystat och tryckt ner kvinnor alltid genom hela historien och i nutid.

Rape Academy hade över 60 miljoner besök på årets kortaste månad, februari. Om inte nåt som Rape Academy är hatbrott/hets mot folkgrupp så vet jag inte vad som är det.

Tänk dig att över 60 miljoner människor på en månad besökte ett forum där man tipsade varandra om hur man på bästa sätt skadar judar - hade det varit hatbrott/hets mot folkgrupp enligt dig?
Citera
2026-05-02, 10:53
Medlem
Citat:

Fel. Lagar som förbjuder hot m.m. gäller enkom individer, lagen mot HMF handlar om hela grupper som människor alltså kan sitta och hetsa mot, en rejäl skillnad om du tänker efter lite.

Om jag här inne skulle skriva att jag hatar etnicitet X eller sexualitet M eller ....., för att de är Y, Z och C, jag hoppas någon utrotar dem så jag slipper dem....så går inte detta under lagarna kring hot mot individ och det är bl.a därför som HMF lagar behövs.
Senast redigerad av Merapi 2026-05-02 kl. 10:55.
Citera
2026-05-02, 10:56
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Jaha ok, så nazisternas hetsande mot judarna på 30-talet gjorde "ingen direkt skada"? Eller muslimska arabers hetsande mot homosexuella och minoriteter gör "ingen direkt skada"?

Varför är du så rädd för att tex mäns hat mot kvinnor ska klassas som "hets mot folkgrupp"? Det har mynnat ut i stor skada för kvinnor överallt över jorden och tystat och tryckt ner kvinnor alltid genom hela historien och i nutid.

Rape Academy hade över 60 miljoner besök på årets kortaste månad, februari. Om inte nåt som Rape Academy är hatbrott/hets mot folkgrupp så vet jag inte vad som är det.

Tänk dig att över 60 miljoner människor på en månad besökte ett forum där man tipsade varandra om hur man på bästa sätt skadar judar - hade det varit hatbrott/hets mot folkgrupp enligt dig?
Jag skulle argumentera för att dom direkta hot och faktiska handlingar nazisterna gjorde skada.

Sidan du snackar om går redan lett till arresteringar under lagar icke relaterade till en lag som hets mot folkgrupp.

Igen, ni båda försöker pusha för skit som redan är emot lagen i andra existerande lagar.

Och ovanpå detta kan ni inte ens vara ärliga och säga ni vill ha begränsningar i yttrandefriheten i favör för att behandla kvinnor som bebisar som inte klarar av starka ord i jämförelse med män.

Ifall det inte är direkta hot eller dylikt så bryr jag mig inte ett skit. Vi vet båda två att ni inte vill ha en principiell, likvärdig behandling då det du försöker argumentera had logiskt fattat inkluderat en stor mängd av språk, då "tystnade av folk" kan lätt argumenteras vara även ett konstant anklagande av rasism och dylikt.

Själv tycker jag folk får kalla varandra vad man vill och folk får bete sig som vuxna genom att inte låta förolämpningar och "kränkningar" tysta ner en. Är ju delvis varför anonymiteten online är så bra då du kan lätt blocka, undvika eller posta under andra alias.
Citera
2026-05-02, 10:59
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fel. Lagar som förbjuder hot m.m. gäller enkom individer, lagen mot HMF handlar om hela grupper som människor alltså kan sitta och hetsa mot, en rejäl skillnad om du tänker efter lite.

Om jag här inne skulle skriva att jag hatar etnicitet X eller sexualitet M eller ....., för att de är Y, Z och C, jag hoppas någon utrotar dem så jag slipper dem....så går inte detta under lagarna kring hot mot individ och det är bl.a därför som HMF lagar behövs.
Låter inte som det behövs med tanke på att du försöker få det till att skitsnack från folk ska täckas av det

Och igen, tvivlar på att du håller samma princip mot vissa grupper. Finns ingen avsaknad av att kalla vissa röstar grupper saker och ting t.ex.

Igen, erkänn bara att du är för en begränsning av yttrandefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in