Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vilken frihet till att yttra sig tycker du att de minoriteter skulle få som idag hets mot folkgrupplagen idag gäller, om vi tog bort den lagen?
Titta dig runt på flashback, och gör en uppskattning, hur många kvinnor skriver i feministforumet ex kontra män? Varför tror du att det är så?
Yttrandefrihet gäller mer än enkom nån rätt för människor häva ur sig vad som helt...det handlar även om space att känna sig trygg på div. "öppna torg", dvs där folk kommunicerar, för alla.
Samma frihet som innan. Jag fattar att du vill låtsas om som att det blir någon begränsning fast det inte är någon, problemet är att det du snackar om redan sker i andra sammanhang. Socialt tryck och dylikt sker oavsett och att sätta lagar baserat på att du som individ inte har kurage eller är rädd för lite ord är inget bra belägg för att begränsa yttrandefrihet, och jag tvivlar starkt på att du är principiell nog att faktiskt tycka det borde förbjudas med socialt tryck rent generellt.
Eller för att göra det enkelt, har du ryggraden att säga att man inte får kalla folk för nazister och rasister online? Dessa ord används ofta för att försöka förolämpa och tysta ner folk, men tvivlar starkt på att du har någon form av princip för att kunna ens erkänna detta.
För i grund och botten är det alltid samma sak, "Ja men det är ju okej så länge det inte drabbar mig och funkar i min favör".
Så kom inte och påstå att du är för "Space där alla känner sig trygga för yttrandefrihetens skull", det handlar aldrig om det, ovanpå att det är urbota idiotiskt att sätta lagar baserat på dagis nivå. "Åh neeej någon kallade mig något fult, nu vågar jag inte prata

"