2026-05-01, 18:52
Medlem
Provat laga lite mat vid öppen eld då jag har lite ved som måste gå åt. Men allt blir rätt dåligt. Hamburgare smakar rätt sotigt, korv är okej men knappast magiskt. Potatis och lök i aluminiumfolie blir gott, men inte direkt en måltid. Grillat blir alltid bättre...

Har ni några tips på rätter eller tekniker för laga mat på öppen eld?
Citera
2026-05-01, 18:56
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Skojar du med oss nu? Hamburgare och korv ska inte lagas på öppen eld för fan...
Citera
2026-05-01, 18:57
Medlem
Vi grillade precis i en brasa. Gick jättebra. Vad har du för brasa?
Citera
2026-05-01, 19:04
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Låt vedet brinna tills det blir kol?
Annars kan du ju köra argentinsk lamb asado där man helgrillar lamm över öppen eld.
Citera
2026-05-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Provat laga lite mat vid öppen eld då jag har lite ved som måste gå åt. Men allt blir rätt dåligt. Hamburgare smakar rätt sotigt, korv är okej men knappast magiskt. Potatis och lök i aluminiumfolie blir gott, men inte direkt en måltid. Grillat blir alltid bättre...

Har ni några tips på rätter eller tekniker för laga mat på öppen eld?
Du måste nästan ha ett galler att lägga det du ska grilla på, och är glödbädden då bra så ska inget bli sotigt eller smaka sot - då gör du fel.

Att linda in något i aluminiumfolie funkar, men stoppa i mer än bara lök och potatis, som kassler, grillad kyckling, falukorv, saltgurka, tomat, creme fraiche, nästan vad du kan hitta på... Potatisen måste vara förkokt, annars tar det en evighet.
Citera
2026-05-01, 19:35
Medlem
"laga mat över öppen eld" skiljer sig stort från grillning.
Här pratar vi mer "elda mat" och resultatet blir därefter.
Citera
2026-05-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
"laga mat över öppen eld" skiljer sig stort från grillning.
Här pratar vi mer "elda mat" och resultatet blir därefter.
Hm, det kanske verkligen var laga mat över öppen eld som ts menade? Tänkte att det var felskrivet.

Mat direkt över öppen eld har jag aldrig varit med om. Då får man ha en gryta, panna eller liknande att lägga maten i eller på.
Citera
2026-05-01, 20:11
Medlem
sara-slaugters avatar
Att laga mat över öppen eld är skoj. Det innebär inte att du bränner kött på öppen låga utan lite socialt fix och tricks.

Varför inte en schysst chili?

https://www.photo-pick.com/online/o4TPnWh1.link
Citera
2026-05-01, 20:20
Medlem
Pinoputchins avatar
Laga mat över öppen eld, haha.... kolbiffar alltså.
Citera
2026-05-01, 20:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Lägg aldrig mat i aluminiumfolie och lägg över värme aldrig minst eld. Det är helt jävla livsfarligt.
Citera
2026-05-01, 20:35
Avslutad
Gör några hack i en större fast potatis. Strössla med bergsalt och svartpeppar. Pensla med olivolja. Linda in i aluminiumfolie, till en boll. Lägg på glödbädd. Ta av efter en kvart och ät med kryddsmör.

Går också jättebra att linda in ett stycke fläskytterfilé i aluminiumfolie och vända lite allt eftersom.

Inget är så gott som grillat på en lägereld
Citera
2026-05-01, 20:36
Medlem
Jazkers avatar
Glödbakad spets- eller vitkål, läggs vid sidan av elden. Som någon annan skrev, förkokt potatis i aluminiumfolie funkar också.

I elden använder du gjutjärnspannor för att steka eller koka det du vill tillaga.
Använd björkved, men utan näver. Nävern ger en inte helt angenäm smak av tjära.

Kolla in Niklas Eksteds kokböcker på ämnet och hans serie "Food & Fire" som tidigare funnits på Viaplay.

Det är bara fantasin som sätter gränserna. Min lyxigaste uterätt över öppen eld, som jag gjort flera gånger, är stekt torskrygg med vitvinssås och kokt potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in