Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Vad snackar du för goja?
Jag sa att Ukraina skulle blivit en rysk vasallstat om de hade kapitulerat som Ryssland önskade i mars 2022. Det betyder inte att Ryssland ville militärt ockupera hela Ukraina. Tvärtom tyder hela Rysslands agerande på att de inte ville ockupera någon del av Ukraina utan bara tvinga fram ett regimskifte och en belarusifiering av Ukraina.
Att det inte blev så berodde, som du säkert vet, på att Ukraina aldrig kapitulerade. De krigade vidare för sin självständighet och sitt oberoende. Och det är helt riktigt att de enbart kunde göra detta på grund av massivt västerländskt bistånd. Utan västerländskt bistånd hade kriget mycket riktigt varit slut nu och Ukraina hade varit en rysk vasallstat i stil med Vitryssland. Precis vad jag sa i mitt förra inlägg i fall du nu missade det.
Mearsheimer säger att planen inte var att ockupera hela Ukraina och fredsfördraget från 2022 är ett bevis på detta. Det som Zelensky avfärdade för att istället välja ett krig.
Zelensky å sin sida planerade inte heller från början att bomba Moskva. Men när kriget är igång förändras bilden
Mearsheimer menar på att Ryssland har vunnit strategiskt redan från början eftersom de har "escalatory dominance" precis som Obama också sade.
Ukrainas ekonomi är en katastrof sedan länge och de skulle inte klara sig en vecka utan ekonomisk och militär hjälp från Väst.
Men det räcker inte länge tyvärr eftersom den senaste batchen från EU snart behöver fyllas på igen. USA har redan slutat med frikostiga bidrag.
Nato har brist på en del vapen och det tar tid att producera nytt. Ryssland avancerar hela tiden vid fronten och tar över mark som de sedan har full kontroll på. Även om det sker långsamt.
Du för fram dina känslor och det är okej men
Mearsheimer konstaterar bara den krassa verkligheten.