2026-05-01, 18:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Då kan du förstås redogöra för vad Mearsheimer sa och vilka bevis han hade.

Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Tog bort offtopic.
——-
Mearsheimer är noga med att efterforska fakta och han har precis som jag själv inte funnit stöd för den planen
Citera
2026-05-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Då kan du förstås redogöra för vad Mearsheimer sa och vilka bevis han hade.

Eller?
Omvänd bevisföring????
Det saknas bevis för att Ryssland planerade att erövra hela Ukraina innan invasionen. Dvs att det skulle varit syftet
Har du bevis på det så ange källan
Citera
2026-05-01, 18:32
Medlem
Citat:
Omvänd bevisföring????
Det saknas bevis för att Ryssland planerade att erövra hela Ukraina innan invasionen. Dvs att det skulle varit syftet
Varför gick man annars direkt mot Kiev med större delen av sin armé? Kan du ge en förklaring på det?

Här kommer lite fakta om invasionens första veckor, ifall du har glömt dessa:
Citat:
I slutet av februari och början av mars 2022, kort efter den fullskaliga ryska invasionen av Ukraina, identifierades en enorm rysk militärkolonn på väg mot huvudstaden Kyiv (Kiev).

Här är huvudpunkterna om konvojen:

Storlek: Satellitbilder från Maxar Technologies visade att konvojen var upp till 64 kilometer lång.Innehåll: Den bestod av hundratals stridsvagnar, pansarbandvagnar, artilleripjäser och logistikfordon.

Plats: Den rörde sig söderut från Belarus mot Kyivs utkanter och befann sig som närmast cirka 25–30 kilometer från stadskärnan.

Stillastående: Konvojen blev känd för att den under en period stod stilla norr om Kyiv, vilket bedömare tillskrev bränslebrist, logistiska problem och ukrainskt motstånd.

Syfte: Syftet med konvojen var inledningsvis att utgöra en avgörande del i en "blixtattack" för att omringa och inta Kyiv, men den misslyckades med att nå sitt mål och skingrades senare.
Citera
2026-05-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Varför gick man annars direkt mot Kiev med större delen av sin armé? Kan du ge en förklaring på det?

Här kommer lite fakta om invasionens första veckor, ifall du har glömt dessa:
Det är inga bevis för att det fanns en plan
En trupp på ca 30 - 50 000 man skulle aldrig kunnat klara av att hålla ens en del av Ukraina ockuperat.
Ge mig en källa till att planen fanns!
Citera
2026-05-01, 18:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Tråden handlar om Mearsheimer.

Kan du komma med länkar och bevis på vad Mearsheimer sa och var han tog detta ifrån?

Citat:
Omvänd bevisföring????
Citera
2026-05-01, 18:56
Medlem
Citat:
Tråden handlar om Mearsheimer.

Kan du komma med länkar och bevis på vad Mearsheimer sa och var han tog detta ifrån?
Det finns mycket på nätet från Mearsheimer du kan söka fram. Han brukar ständigt repetera detta Det är väl därför du hänger i tråden om Mearsheimer?
Det intressanta är att det saknas uppgifter och bevis på att Putin planerade att erövra Ukraina.
Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?
Det var därför jag frågade efter bevis på att det faktiskt fanns men jag får inget svar..
Sanningen är väl att det inte går att få fram.
Det är alltså en konspirationsteori.
Citera
2026-05-01, 19:01
Medlem
Citat:
Det är inga bevis för att det fanns en plan
En trupp på ca 30 - 50 000 man skulle aldrig kunnat klara av att hålla ens en del av Ukraina ockuperat.
Ge mig en källa till att planen fanns!
Jo, det är det. Hela invasionen byggde på att Ukraina skulle ge upp direkt utan att göra motstånd, vilket var vad ryssarna hade räknat med. Det var vad de sade skulle hända i rysk media innan invasionen, och det är det enda scenariot som hade gjort invasionen värd att genomföra.

Detta utdragna krig med Ukraina kan inte beskrivas som någonting annat än som en fullständig katastrof för Ryssland. Du kan inte påstå att det ingick i planen utan att idiotförklara dig själv. Rysslands plan var en snabb seger mot Ukraina. Det är ett odiskutabelt faktum.
Citera
2026-05-01, 19:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du påstår ju något.
Citat:
Mearsheimer är noga med att efterforska fakta och han har precis som jag själv inte funnit stöd för den planen

När har Mearsheimer sagt detta? Det du påstår.
Jag hävdar att han har inte på fötterna.

Han sade bl a att Ryssland, inte kommer invadera. Det gjorde de, bevisligen.
Han har senare sagt, Ryssland vinner. Finns inget som tyder på det.

Så om du hävdar något, om eller åt Mearsheimer, då har du väl fakta?

Citat:
Det finns mycket på nätet från Mearsheimer du kan söka fram. Han brukar ständigt repetera detta Det är väl därför du hänger i tråden om Mearsheimer?
Det intressanta är att det saknas uppgifter och bevis på att Putin planerade att erövra Ukraina.
Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?
Det var därför jag frågade efter bevis på att det faktiskt fanns men jag får inget svar..
Sanningen är väl att det inte går att få fram.
Det är alltså en konspirationsteori.
Citera
2026-05-01, 19:12
Medlem
Citat:
Du påstår ju något.

När har Mearsheimer sagt detta? Det du påstår.
Jag hävdar att han har inte på fötterna.

Han sade bl a att Ryssland, inte kommer invadera. Det gjorde de, bevisligen.
Han har senare sagt, Ryssland vinner. Finns inget som tyder på det.

Så om du hävdar något, om eller åt Mearsheimer, då har du väl fakta?
Latmask om du vill diskutera Mearsheimer istället för att bara tramsa och sabba tråden rekommenderar jag dig att ta fram vad han säger
Denna video finns redan i tråden sedan tidigare och där hade du kunnat ta del av fakta
https://youtu.be/ppD_bhWODDc
Gå till 15 minuter så hör du svart på vitt
Citera
2026-05-01, 19:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag har redan listat ett antal punkter som Mearsheimer har haft fel.
10-15 punkter blev det.

M är en mr nobody. Han gissar och spekulerar som många andra.

Citat:
Latmask om du vill diskutera Mearsheimer istället för att bara tramsa och sabba tråden rekommenderar jag dig att ta fram vad han säger
Denna video finns redan i tråden sedan tidigare och där hade du kunnat ta del av fakta
https://youtu.be/ppD_bhWODDc
Gå till 15 minuter så hör du svart på vitt
Citera
2026-05-01, 19:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Zelensky vann valet 2019 på att försöka förbättra relationen med Ryssland.
Det är korrekt som du beskriver att det var Zelensky som begärde fredssamtal med Kreml bara 2 dagar efter invasionen.
Hade det hela hängt på ledningen i Kiev och utan inblandning av USA, hade det varit fred idag.
Det är redan bevisat att USA/UK pressade Kiev att avbryta fredssamtal i Istanbul.
Har du källor på att Ryssland planerade att ockupera hela Ukraina innan kriget?.
Som jag förstår är dettta propaganda och inte fakta

Vad snackar du för goja?

Jag sa att Ukraina skulle blivit en rysk vasallstat om de hade kapitulerat som Ryssland önskade i mars 2022. Det betyder inte att Ryssland ville militärt ockupera hela Ukraina. Tvärtom tyder hela Rysslands agerande på att de inte ville ockupera någon del av Ukraina utan bara tvinga fram ett regimskifte och en belarusifiering av Ukraina.

Att det inte blev så berodde, som du säkert vet, på att Ukraina aldrig kapitulerade. De krigade vidare för sin självständighet och sitt oberoende. Och det är helt riktigt att de enbart kunde göra detta på grund av massivt västerländskt bistånd. Utan västerländskt bistånd hade kriget mycket riktigt varit slut nu och Ukraina hade varit en rysk vasallstat i stil med Vitryssland. Precis vad jag sa i mitt förra inlägg i fall du nu missade det.
Citera
2026-05-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad snackar du för goja?

Jag sa att Ukraina skulle blivit en rysk vasallstat om de hade kapitulerat som Ryssland önskade i mars 2022. Det betyder inte att Ryssland ville militärt ockupera hela Ukraina. Tvärtom tyder hela Rysslands agerande på att de inte ville ockupera någon del av Ukraina utan bara tvinga fram ett regimskifte och en belarusifiering av Ukraina.

Att det inte blev så berodde, som du säkert vet, på att Ukraina aldrig kapitulerade. De krigade vidare för sin självständighet och sitt oberoende. Och det är helt riktigt att de enbart kunde göra detta på grund av massivt västerländskt bistånd. Utan västerländskt bistånd hade kriget mycket riktigt varit slut nu och Ukraina hade varit en rysk vasallstat i stil med Vitryssland. Precis vad jag sa i mitt förra inlägg i fall du nu missade det.
Mearsheimer säger att planen inte var att ockupera hela Ukraina och fredsfördraget från 2022 är ett bevis på detta. Det som Zelensky avfärdade för att istället välja ett krig.
Zelensky å sin sida planerade inte heller från början att bomba Moskva. Men när kriget är igång förändras bilden
Mearsheimer menar på att Ryssland har vunnit strategiskt redan från början eftersom de har "escalatory dominance" precis som Obama också sade.
Ukrainas ekonomi är en katastrof sedan länge och de skulle inte klara sig en vecka utan ekonomisk och militär hjälp från Väst.
Men det räcker inte länge tyvärr eftersom den senaste batchen från EU snart behöver fyllas på igen. USA har redan slutat med frikostiga bidrag.
Nato har brist på en del vapen och det tar tid att producera nytt. Ryssland avancerar hela tiden vid fronten och tar över mark som de sedan har full kontroll på. Även om det sker långsamt.
Du för fram dina känslor och det är okej men Mearsheimer konstaterar bara den krassa verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in