2026-05-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Skulle säga tvärt om! Det finns väl viktigare saker i världen än att känna till hur amerikanska kändisar ser ut? Eller att se på Hollywoodfilmer? Hon är allmänbildad inom de områden som är viktiga och som krävs för jobbet.
Det handlar inte om att känna till en specifik kändis hela karriär. Det handlar om att kunna tänka i flera led.

• Brad Pitt är en känd skådespelare.
• Kända skådespelare verkar på Netflix.
• Netflix verkar inom den nya digitala ekonomin.
• Den digitala ekonomin har fått oss att lägga alla våra ägg i samma (digitala) korg.
• När våra ägg ligger i en korg kontrollerad av någon annan kontrollerar denna någon annan oss.
• Metoderna för digital kontroll kan enkelt överföras från underhållningsindustrin till resten av samhället.
• Techindustrin kan således sakta ta kontroll över vad vi i vår aningslöshet gav bort för att se Brad Pitt.

Kom ihåg: Vi valde inte Techindustrin i riksdagsvalet, ändå har den mer makt över vår vardag än vår statsminister. Vem kontrollerar kontrollanten?

Att inte veta vem Brad Pitt är tyder på att man inte är kapabel till att tänka i större mönster än där man bökar för stunden. Alltså är man inte lämpad att bestämma över ett lands befolkning.
Citera
2026-05-01, 15:59
Medlem
Tearsinrains avatar
Harry Redknapp (fotbollstränaren) var den första och jag tror hittils enda som gått iväg med 0£ efter ha varit med i brittiska "Who wants to be a millionaire" sen Jeremy Clarkson blev programledare. På första säkerhetsnivån fick han frågan vem som spelade Rambo. Han tog 50/50 och kvar var Bruce Willis och Sylvester Stallone. Harry svarade Bruce Willis.

Varför berättar jag det? För Harry har ägnat sig åt fotboll hela livet och kan typ ingenting annat. Allt är bara fotboll, fotboll och fotboll. För även om jag hatar Magdalena Andersson så spelar det väl mindre roll om hon vet vem Brad Pitt är eller inte jämfört med hennes politik. Tyvärr är hennes kunskap om båda helt hjärndöd.
Citera
2026-05-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tänkte faktiskt i samma banor (fast jag gillar "haggan Maggan"... ). Har långt över 2000 "skivor" i cd-hyllan och dessutom lådor med LP:n på vinden, men jag skulle tammefan inte känna igen en låt med Zara Larsson, eller Taylor Swift för den delen. Inte en enda "orten"-rappare och inte nåt "K-pop" o.dyl. heller...
Ännu en som skryter över sin aningslöshet. Du behöver inte veta vilka Zara eller Swift är för att drabbas av konsekvenserna av deras opinionsbildande. De har förmodligen radikaliserat fler unga tjejer än du ens kan räkna till. Hur ortenrappen påverkat din gatubild behöver vi inte ens nämna.

”Höhö, jag har inte susning” är inte roligt, det är sorgligt.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-05-01 kl. 16:03.
Citera
2026-05-01, 16:06
Medlem
incinerate!s avatar
Brad Pitt har ju haft stor roller som gangster of new York och catsh me if you can,,, hur kan man ha missat de
Citera
2026-05-01, 16:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Helt världsfrånvänd med andra ord. Till och med mina gamla föräldrar vet vem Brad Pitt är, eller åtminstone hur han ser ut.

Är det normalt i Magdalena Anderssons ålder att vara så oallmänbildad när det gäller populärkultur?

https://www.svt.se/kultur/magdalena-andersson-vem-ar-brad-pitt

https://www.svtplay.se/video/KqPPyzX/fordomsshowen/magdalena-andersson

Hon kanske läser in sig på ämnen som är viktiga i hennes roll som politiker i stället för att kolla på Hollywoodfilm?

Att Mohamedsson inte kunde Sveriges grundlagar är mycket värre eftersom det har en direkt koppling till hennes roll som politiker.
Citera
2026-05-01, 16:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Det är inte basala saker att veta vem Brad Pitt och Nirvana är.

Bara dumma lågutbildade wt människor bryr sig om Hollywood och amerikansk junk kultur.

Gå in på valfritt universitet och fråga 100 personer om de vet vem Brad Pitt och Nirvana är och 99 kommer svara ja.
Citera
2026-05-01, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Helt världsfrånvänd med andra ord. Till och med mina gamla föräldrar vet vem Brad Pitt är, eller åtminstone hur han ser ut.

Är det normalt i Magdalena Anderssons ålder att vara så oallmänbildad när det gäller populärkultur?

https://www.svt.se/kultur/magdalena-andersson-vem-ar-brad-pitt

https://www.svtplay.se/video/KqPPyzX/fordomsshowen/magdalena-andersson

DET tycker jag inte man behöver veta och tillhör inte allmänbildningen. Värre med Mohamsen och Tutu
Citera
2026-05-01, 16:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Brad Pitt har varit med i så mycket filmer att någon i Magdalena Anderssons ålder måste nog ha varit ganska avskärmad från populärkultur för att inte veta vem han är.

Har hon verkligen aldrig sett en film med Brad Pitt är det ytterst underligt eller så är något fel på hennes minne...

Thelma & Louise? En vampyrs bekännelse? Fight Club? Hur kan hon ha missat?

Folk har olika intressen. Jag vet vuxna människor som inte sett Hajen, Star Wars och Indiana Jones. Helt stört enligt mig men inte helt ovanligt.
Citera
2026-05-01, 16:20
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Ännu en som skryter över sin aningslöshet. Du behöver inte veta vilka Zara eller Swift är för att drabbas av konsekvenserna av deras opinionsbildande. De har förmodligen radikaliserat fler unga tjejer än du ens kan räkna till. Hur ortenrappen påverkat din gatubild behöver vi inte ens nämna.

”Höhö, jag har inte susning” är inte roligt, det är sorgligt.

Det är det inte alls, det som är sorgligt är att slösa bort tid med att lyssna på "meh"-musik när det finns hur mycket bra musik som helst.

Och jag har inget mot Zara Larssons och/eller Taylor Swifts "opinionsbildande", för min del är det bara att köra på. Och vad gäller "svensk gangster-rap" så är den, enligt mig, rent ut sagt kass. Som musik, alltså. Det enda som är värre är über-sliskiga boybands som sjunger om hur synd det är om dom.
Citera
2026-05-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är det inte alls, det som är sorgligt är att slösa bort tid med att lyssna på "meh"-musik när det finns hur mycket bra musik som helst.

Och jag har inget mot Zara Larssons och/eller Taylor Swifts "opinionsbildande", för min del är det bara att köra på. Och vad gäller "svensk gangster-rap" så är den, enligt mig, rent ut sagt kass. Som musik, alltså. Det enda som är värre är über-sliskiga boybands som sjunger om hur synd det är om dom.
Jag pratar inte om deras musik.

Jag pratar om miljöerna dessa artister verkar i och hur det påverkar miljöerna vi andra verkar i. Exempel: det räcker t.ex. med att en (1) person på HR-avdelningen snöat in på en artists budskap för att det ska riskera att påverka arbetsmiljön för tusentals höhö-arbetare som inte lyckas göra kopplingen mellan ointressant artist och outhärdlig jobbsituation.

Jag har naturligtvis inget tips på hur man stoppar utvecklingen men man kan åtminstone skaffa sig en susning och sluta ge klartecken till fortsatt eskalering. Rösta inte på politiker som visar tecken på Dunning-Krugereffekten.

”Vi såg det inte komma” är inte en nykter reflektion, det är den oundvikliga konsekvensen av den egna dumheten.
Citera
2026-05-01, 16:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hon kanske läser in sig på ämnen som är viktiga i hennes roll som politiker i stället för att kolla på Hollywoodfilm?

Att Mohamedsson inte kunde Sveriges grundlagar är mycket värre eftersom det har en direkt koppling till hennes roll som politiker.

Lite skillnad i partistorlek som de båda representerar också. 1,5% mot 30%. MA har även varit statsminister.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Gå in på valfritt universitet och fråga 100 personer om de vet vem Brad Pitt och Nirvana är och 99 kommer svara ja.

MA kunde dessutom inte nämna en enda film med Stellan Skarsgård. Det är ju ännu värre än att inte känna till Pitt och Cobain.
Citera
2026-05-01, 16:40
Medlem
Vitiss avatar
Varesig Nirvana eller Brad Pitt ingår i den svenska kulturkanonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in