2026-05-01, 12:18
Medlem
elektronikfreaks avatar
En av mina älsklingar avled hastigt för ett par veckor sedan. Kattjejen blev lite drygt 18 år gammal och har varit frisk hela sitt liv. Men njurarna tog hennes liv och det gick på några timmar. Nu har hon fått sin sista viloplats på min egna fastighet.

Söker därför en eller ett par kattungar alt en eller ett par år gamla omplaceringskatter. Satt och letade på nätet häromdagen och hittade en "kattras" jag aldrig sett i verkligheten i Sverige - KARAKAL!

Gjorde en slagning på nätet och den visar sig även kallas ÖKENLO!!???

Kattungen finns ju på grannön Gotland enl annonsören, men en sak som slog mig direkt - är verkligen ÖKENLO/KARAKAL laglig i Sverige? Är verkligen denna ras lämplig att ha tillsammans med andra katter? Eftersom min tilltänkta katt/katter ska fungera perfekt med de två katter jag har idag så är ju kravet att de verkligen kommer att fungera tillsammans.
Har haft katter i många årtionden så jag är en van kattägare.

Är väldigt tveksam på kattrasen och ännu mer tveksam om rasen över huvud taget är laglig att ha som husdjur i Sverige?

Här ligger annonsen:
https://anomera.se/annons/3436359a-25b3-42c2-98a5-95e762e49ddd
Citera
2026-05-01, 12:22
Avstängd
One2Manys avatar
Nej, det är absolut inte lagligt.

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/ovanliga-sallskapsdjur

Citat:
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovfåglar och rovdjur andra än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur.
Citera
2026-05-01, 12:23
Medlem
Nej det är inte lagligt. Anmäl annonsen.
Citera
2026-05-01, 12:43
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nej, det är ett vilddjur och är både olämpligt och olagligt. Säljaren bör anmälas.
Citera
2026-05-01, 12:49
Medlem
Onanikrems avatar
Efter lite googlande så verkar den inte vara lämplig som huskatt och kan med säkerhet attackera andra katter och mindre hundar med dödlig utgång. Du har säkert fått fram samma, och jag har heller aldrig sett någon annat än på bild.

Men jävlar vad söt kattungen du länkade till var, även de vuxna djuren jag googlade fram var graciöst vackra.
Citera
2026-05-01, 12:54
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
En av mina älsklingar avled hastigt för ett par veckor sedan. Kattjejen blev lite drygt 18 år gammal och har varit frisk hela sitt liv. Men njurarna tog hennes liv och det gick på några timmar. Nu har hon fått sin sista viloplats på min egna fastighet.

Söker därför en eller ett par kattungar alt en eller ett par år gamla omplaceringskatter. Satt och letade på nätet häromdagen och hittade en "kattras" jag aldrig sett i verkligheten i Sverige - KARAKAL!

Kattungen finns ju på grannön Gotland enl annonsören, men en sak som slog mig direkt - är verkligen ÖKENLO/KARAKAL laglig i Sverige? Är verkligen denna ras lämplig att ha tillsammans med andra katter? Eftersom min tilltänkta katt/katter ska fungera perfekt med de två katter jag har idag så är ju kravet att de verkligen kommer att fungera tillsammans.

Är väldigt tveksam på kattrasen och ännu mer tveksam om rasen över huvud taget är laglig att ha som husdjur i Sverige?

Här ligger annonsen:

Den verkar avlad så det är nog lugnt. Domesticerad.
Citera
2026-05-01, 13:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Här ligger annonsen:

En Karakal är ett värdelöst husdjur och är inte alls som en tamkatt.

Vill du ha en sån här? https://www.youtube.com/shorts/t9MX1mJ1SIs

Karakal är vilddjur men obefintlig historisk kontakt med människor. Tamkatten har varit runt människan i tusentals år och därför får man ett socialt utbyte med dem.

Det finns folk som skaffar en serval hybrid med tom de skulle jag undvika pga de är inte som tamkatter. För att inte tala om priset vilket gör att de flesta är instängda hela tiden.
Citera
2026-05-01, 13:16
Medlem
elektronikfreaks avatar
Tack för era snabba svar!

En tanke som slog mig är ju hur ungen över huvud taget kan existera? Alt 1 är ju att ungen är insmugglad från ett annat EU-land. Alt 2 är ju att anonsören redan har honan och hanen som fått ungar och tänker sälja dom?

Nej, jag misstänker som redan nämnts att innehav av liknande kattdjur knappast går hand i hand med gällande lagstiftning. Och dessutom det viktigaste för mina redan två kattjejer att de knappast lär bli kompisar med en ökenlo. Men gullig är ungen i vart fall.

Är för övrigt lite förvånad över andra vilddjur (däggdjur) som bevisligen är lagliga. Som ex grävling som redan nämnts. Och varken iller eller mink är väl knappast jag skulle vilja ligga och gulla med på soffan eller sova i samma säng med. Och definitivt INTE en grävling.

Nej, jag får fortsätta leta efter hederliga gulliga huskatter eller rasrena katter som bevisligen inte är inavel.
Citera
2026-05-01, 13:23
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Den verkar avlad så det är nog lugnt. Domesticerad.
Jag har faktiskt aldrig tidigare sett varken denna ras bjudas ut till försäljning tidigare och inte heller sett någon bild tidigare om någon svensk som ägt detta kattdjur, så vad drar du denna slutsats av att den skulle vara domesticerad? Har läst att den ska vara korsad/avlad i minst fem generationer för att den ska vara godkänd enl svenska lagar.
Citera
2026-05-01, 13:54
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Jag har faktiskt aldrig tidigare sett varken denna ras bjudas ut till försäljning tidigare och inte heller sett någon bild tidigare om någon svensk som ägt detta kattdjur, så vad drar du denna slutsats av att den skulle vara domesticerad? Har läst att den ska vara korsad/avlad i minst fem generationer för att den ska vara godkänd enl svenska lagar.

Enbart min tolkning av lagen, jordbruksverket / länsstyrelsen kan ha en annan om inte arten har behandlats tidigare. TS får väl rikta frågan till ansvarig myndighet.
Citera
2026-05-01, 14:08
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Det är inte en ras utan en art.
Citera
2026-05-01, 14:55
Medlem
Citat:

Exakt, det tar några generationer innan ett djur anses vara domesticerat. Men vissa djur blir aldrig domesticerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in