Citat:
Ursprungligen postat av
podofil1981
Det skulle förmodligen bli värre för honom själv ifall han släpptes. Även om han blivit misshandlad i fängelset, så är han ju ändå skyddad på många sätt.
I friheten skulle han inte ha detta skydd. Hur skulle han livnära sig? Jag har svårt att se att någon skulle vilja anställa honom.
Bidrag resten av livet. Dessutom har han väl ett stort skadestånd som ska betalas?
Jag förstår ditt sätt att tänka. Så som jag resonerar är dock att om han släpps så kommer han bli dödad av någon form av lynchmob (vilket jag INTE uppmanar till alls, detta är enbart en personlig hypotes) vilket befriar honom från straff och lidande när han dör.
Visst är isoleringen ett slags "skydd" från andra men å andra sidan så är ju isolering otroligt skadligt och smärtsamt för det psykiska, hjärncellerna dör snabbare och man blir helt galen till slut, han måste dessutom leva med detta i många årtionden framöver och därför är det ett bra straff att hålla honom vid liv under dessa omständigheter.
Anders Breivik är ett bra exempel på varför detta är ett perfekt straff, hans psykiatriker intygade att han är helt förstörd och att hans hjärna har krympt till följd av celldöden orsakad av isoleringen. Men detta är iallafall min syn på saken iallafall.