Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Pippi representerar inte någon slags ideologi överhuvudtaget.
Däremot makt och styrka, och att inte missbruka den. Vara snäll.
Om jag säger så här då: låt säga att Pippi är fri från ideologi - alltså att hon saknar ideologisk medvetenhet i hennes handlingar. Så ÄR hon väl i högsta grad ideologisk. Makten och styrkan tillskrivs Pippi. Hennes autonomi står i relation till stat och institutioners makt - som gör allt för att begränsa Pippi.
Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Jag tror att man kan göra sig en otjänst om man blandar in ideologi i Pippi. Hon är som du skriver en fantasikompis som ger utlopp för och bjuder in Tommy och Annika att släppa skräck och ge sig hän. En 60 och 70-talets Peter Pan, en guide in till en fantasirik och restriktionslös värld.
På det sättet är hon emot den enda formen av faktisk auktoritet som existerar för barn: vuxna. Dom blir fiender att undvika eller revoltera emot, alternativt frånvarande och tyst accepterande - vilket gör att man ofta tänker på henne som anarkisk eller anarkistisk. Alternativt högerliberterian beroende vad man nu själv har för politisk läggning.
Personligen tror jag att det är att förenkla berättelsens barnsliga frihetstörst. Den har inga ideologiska spärrar - den är ideologisk men saknar ideologisk kunskap om man ska lajva Zizeck.
Det som fascinerar är ju det monstruösa i berättelsen enligt mig. Pippi är inte en bekväm och tillrättalagd kompis utan är ofta totalt gränslös, farlig och impulsdriven. Precis som Karlsson på Taket är hon ofta väldigt självisk och jag hoppas att när berättelsen släpps fri i framtiden så kommer nån skriva en skräckberättelse om hur Tommy och Annika möts som vuxna efter en begravning och börjar berätta att Pippi inte har släppt dom, att hon är kvar och orsakar lidande och misär.
Det hade vart nåt.
Spännande ingång! Det säger också väldigt mycket om samhällsandan i mitten av 1900-talet.
Gillar idén om skräckfilmen. Gjorde inte partaj humoristiska trailers för våra barnbokskaraktärer som var i den andan?