2026-05-03, 08:26
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Pippi känns mest som en förvirrad snorunge som inte indoktrinerats in i samhället eftersom hon inte kommer från det.
Greta, är i risksdagsvalet i höst alla röd-"gröna" förstagångsväljares Pippi Långstrump. Mp ökar kraftigt trots sin mörkerman Hell-den, Det är Fågelboet som får axla rollen av Pippi.
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Väl rutet, Doc.
Tack, Yaourter. Medicinar'n som röt, för oftast döva hörselgångar. Mycket vaxx i lurarna där ute. En Öron-näsa-spetZialist sku' behöv' ha spolslangen igång 24/7.
Citera
2026-05-03, 18:21
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
På 70-talet skrev jag avhandling inom svensk litteraturvetenskap. Jag skrev om Emil i Lönneberga och hans pappa. Jag visade att pappan var det borgerliga patriarkala samhället och att Emil var de politiska ideologier som utmanade den samhällsordningen.
Patriarkatet försöker gång på gång att kväsa ”upproret”. Till slut går det inte - Emil blir i vuxen ålder kommunfullmäktiges ordförande.
Och dessförinnan har han räddat livet på drängen Alfred; alltså visat vänsterideologiernas styrka. Jag blev godkänd, men en opponent påpekade (mycket riktigt, det har jag i efterhand förstått) att böckerna inte alls handlar om ideologiers kamp.
Det är fråga om en saga helt enkelt, inget annat. Sagostrukturen är tydlig. Det finns en hjälte som måste klara av ett svårt uppdrag, ingen tror att hjälten klarar det, det ser mörkt ut, men till slut klarar hjälten genom list, klokskap och envetenhet av uppdraget, blir hyllad och får en belöning.

Så gott som alla Astrid Lindgrens böcker är uppbyggda på detta sätt. Madicken, Lotta på Bråkmakargatan, Ronja och Pippi.
Underbart inlägg och erkännande.

Jag klagar ju över dagens uni. Hur skulle jag stått ut då?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in