2026-05-01, 00:50
Medlem
Hur många kvm tycker ni är lagom för en person att bo i? Och etta eller två? Vad är bäst? För- och nackdelar? Motivera svaret.
Citera
2026-05-01, 01:03
Avslutad
För en person räcker en större etta, eller tvåa på runt 50m², det viktigaste är att det finns ett separat kök. Med detta sagt bodde jag själv som är ganska lång i en studentlägenhet i drygt 5 år med kokvrå och vardagsrum/sovrum allt i ett på runt 25m², det fungerar men det är inte kul då, säng, kläder m.m. luktar mat.

Samtidigt är det inte omöjligt att samsas kring 50-60m² om en partner flyttar in. Väntas tillökning behövs nog 65+ om man inte vill bo trångt.

Edit: Takhöjden är också viktig, allt under 2.5m känns klaustrofobiskt, särskilt om du är lite längre än genomsnittet.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-01 kl. 01:21.
Citera
2026-05-01, 01:10
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Allt beror på ekonomi och om personen föredrar smått eller stort boende. Såg häromdagen en annons för Stockholms minsta lägenhet 13 kvm. Så 13 kvm är kanske det minsta som skulle fungera.
Men 35 till 50 kvm är nog mer lämpligt.
Citera
2026-05-01, 01:11
Medlem
Min första lägenhet i Stockholm var på 11 kvm. Det hade verkligen kunnat funka, jag kan se det. Det var bara att människan som gjort ritningen fäste osedvanligt stor vikt vid badrummet eftersom badkaret upptog ca halva lägenheten.
Jag hade nog bytt det mot ett lite bättre kök. Exempelvis en ugn. Men allt var golvstående på nittiotalet så vem är jag att komma och komma.
Citera
2026-05-01, 01:21
Medlem
En etta med kök, 25-30 kvm var helt ok för mig när jag var ung och singel.
Nu som äldre minst en tvåa, 50-60 kvm. Ett sovrum har blivit viktigt för mig.
Citera
2026-05-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
En etta med kök, 25-30 kvm var helt ok för mig när jag var ung och singel.
Nu som äldre minst en tvåa, 50-60 kvm. Ett sovrum har blivit viktigt för mig.

varför viktigt med sovrum?
Citera
2026-05-01, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
varför viktigt med sovrum?
För att jag vill kunna separera min sovplats från övrig levnadsområde. Jag har inte haft en ostörd sovplats på 20 år (många barn).
Citera
2026-05-01, 01:33
Medlem
Som singel är 30 kvm helt okej. Men har man sambo minst 2 extra sovrum så man har ett eget rum så minst 3a och 80 kvn
Citera
2026-05-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
För att jag vill kunna separera min sovplats från övrig levnadsområde. Jag har inte haft en ostörd sovplats på 20 år (många barn).
Beklagar.

Men håller med om att sovrummet är en väldigt viktig privat sfär. Som yngre var man ofta nöjd med att ens kunna stänga en innerdörr om sig. När man äntligen fick stänga en tyngre sådan, vilket lugn.
Citera
2026-05-01, 02:10
Medlem
enklistras avatar
Har en tvåa på 80 kvm men tycker att det börjar bli för trångt. Hade önskat att ha ett hobbyrum eller ett litet hus med 3-4 rum och kök i lantlig miljö. Gillar att hålla på med att göra saker av saker med ett verktyg i handel och då är en lägenhet inte så bra. För att överleva funkar 80 kvm men för att leva behöver jag mer.
Citera
2026-05-01, 02:13
Medlem
Du ställer en väldigt öppen fråga. Vad ska man ta hänsyn till? Pris för en bostadsrätt? hyra i en hyresrätt? Eventuell kötid? Stad? Lön?

Det är också svårt att ge ett seriöst svar när man ska svara i antal kvm. Planlösning är väldigt relevant när det kommer till mindre lägenheter. Var lite mer specifik så tror jag du kommer få vettiga svar!
Citera
2026-05-01, 02:17
Medlem
Beror lite på livstil.
Jag skulle kunna bo på 20kvm men så använder jag bara min lägenhet som en sovplats resten av tiden är jag ju ute o jobbar/gymmar/träffar vänner.

Bor på 39kvm idag och känns som mer än tillräckligt.
Men hade jag varit mer hemma om dagarna så hade nog 50kvm varit min "sweet spot"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in